Dere som kan litt om hunder - Patellaluksasjon

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Jeg hadde funnet meg en oppdretter.. men nå viser deg seg at parringen ikke har skjedd enda.. og da blir det for sent for meg.. for da er ikke valpene klare før uti august..

Men hun tipset meg om en nabo.. som hadde en tispe som ble parret for 2 uker siden.. og da er de jo leveringsklare i midten av juli.. passer meg bedre[:)]

Meeen.. hun sa på slutten av samtalen at tispa hadde Patellaluksasjon grad 1.. hun var ikke helt sikkert.. Det var i sommer som var at den tispa løp etter en katt.. og i en skrens så skle hun.. og i ettertid har hun hørt knepping i kneet ved feks bading og når hun grer henne.. men hun halter ikke.... aldri vist antydning til halting

Leser en artikkel fra Norges Veterinærhøyskole at om man har Patellaluksasjon grad 1, så kan man brukes i avl.. så lenge den andre er fri..

Og i tilfelle her.. så er hannen fri (hannen tilhører den opprinnelige oppdretteren jeg skulle bruke)

Hva hadde dere tenkt?

Kjenner jeg blir litt skeptisk.. samtidig som opprinnelige oppdretter beroliget meg etter at jeg sendte henne en sms om at den hunden hadde grad 1.. og om hun fortsatt gikk god for det kullet.. og det gjorde hun.. hun sa at alle hunder har Patellaluksasjon (stort sett alle miniatyrhunder i alle fall... dette har jeg også lest selv).. og man har ingen garanti.. og at det oftest rammer tisper.. og jeg skal ha en hanne...

Skal ringe veterinæren min i morgen og høre med han.. og forsikringsselskapet for å høre om de godtar å forsikre en hund hvor mor har grad 1.. og far er fri..

Takk for at du gadd lese[:)]

Vet ikke noe om dette hos hund, men for meg som katteoppdretter hadde dette vært nok til at jeg hadde tatt katten ut av avl. Har selv hatt en katt som hadde dette, han ble kastrert med en gang han fikk diagnosen, og ble aldri brukt til avl. Som sagt, vet ikke noe om dette hos hunder, så jeg skal egentlig ikke uttale meg, men ved de fleste ledd og sjelettdefekter (vet dette er sant f.eks ved HD) så blir som regel hunder mer plaget av det enn katter, fordi de beveger seg mer, har et tyngre bevegelsesmønster og i det hele tatt en stivere sjelettbygning.

Selv om det er tillatt så syns jeg ikke noe om å avle på hunder hvor man VET at de har en defekt. Jeg hadde definitivt valgt en annen oppdretter.

ORIGINAL: Sunniva snopesyk

Selv om det er tillatt så syns jeg ikke noe om å avle på hunder hvor man VET at de har en defekt. Jeg hadde definitivt valgt en annen oppdretter.

Hadde ikke hatt noen problemer med å kjøpt en valp fra dette kullet, da denne moren ikke er født med patella.. 

sign. selv om det er tillat så gagner det på INGEN måte rasen å avle videre på individer som er belastet med slikt. dessverre tenker mange oppdrettere mer på penger enn rasens fremtid!!

ORIGINAL: LykkeligeMeg86

Hadde ikke hatt noen problemer med å kjøpt en valp fra dette kullet, da denne moren ikke er født med patella.. 

Høhø, får da virkelig håpe hun er født med patella. Et liv uten kneskål høres litt kjipt ut [8D]

Sorry, jeg måtte bare [:D]

ORIGINAL: Kranglefanten

Sign. Det fins allerede altfor mange hunder rundt om, det er ikke noe poeng i å avle på syke hunder.
Min første tanke hadde vært om hun kanskje parret tispa si, kun for å tjene penger, ikke for å gjøre noe positivt for rasen. Og så hva i all verden for noen fantastiske egenskaper den tispa har, som gjør at det er verdt å føre genene hennes videre, på tross av risikoen.

Men om veterinæren din.. som du stoler fult og helt på... sier det ikke er noe problem.. NKK sier det ikke er noe problem.. og forsikringsselskapet sier at de er villig til å forsikre valpen..

Hadde dere da stilt dere annerledes?

ORIGINAL: Machken

ORIGINAL: Kranglefanten

Sign. Det fins allerede altfor mange hunder rundt om, det er ikke noe poeng i å avle på syke hunder.
Min første tanke hadde vært om hun kanskje parret tispa si, kun for å tjene penger, ikke for å gjøre noe positivt for rasen. Og så hva i all verden for noen fantastiske egenskaper den tispa har, som gjør at det er verdt å føre genene hennes videre, på tross av risikoen.

Når sjekkes de for patella da? Tispa er 2,5 år?

Skal følge rådene deres[:)] Kommer ikke til å kjøpe valp derifra..

Men fy søren og jeg blir frustrert.. trodde liksom alt var i boks jeg nå... så får jeg sånne beskjeder.. håper det ordner seg for meg alikevel... får ta kontakt med alt av oppdrettere rundt omkring.. og gå via via til jeg finner noen i nærheten som venter kull.. og leveringsklare i juli..

Takk for tilbakemeldinger[:D]

Back
Topp