Dere som kan litt om amming..

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Jeg ammer ikke, men pumper og gir på flaske. Har fått så vondt i brystene, er sånn stikkende smerte som kommer plutselig. Har googlet litt, men har ikke noe tegn til sopp, brystbetennelse eller noe sånt. Hva kan det da være?

Har kjøpt inn sånne aventbeholdere til oppbevaring av morsmelken. Skal disse kokes, eller bare vaskes før/mellom bruk?

Hvordan varmer dere mm?

Jeg ville nok kokt beholderne, iallefall mens bebisen er veldig liten. Morsmelk varmes i vannbad, ikke micro.

Smerten i brystene kan jo være en begynnende brystbetennelse. Hvis det stikker innover i brystet etter du har pumpet kan det være sopp. Har du klumpete pupp? Les litt på ammehjelpen.no, kanskje du blir klokere:)

Det kan være utdrivningsrefleksen.. Jeg kjenner det av og til, i brystet jeg ikke ammer fra. Også noen ganger når jeg ikke ammer. Les på ammehjelpen om utdrivningssmerter og se om det passer?

alt som melken oppbevares eller gies i skal være kokt ja. pumpen også!!! den demonterer du i deler, vasker og koker.

sånne stikkinger er helt normalt når puppene fylles med melk. ikke nødvendigvis noe galt.

http://ammehjelpen.no/artikkel/157/Raynauds-fenomen

Ka det være dette du har kansje?
Jeg hadde det på ene brystet, og jeg satt og klynket og til tider skrek under amming når jeg hadde vesla som baby.

Det gikk over, var vondt lenge, men det gikk over :)

Aner jo ikke om det er dette som plager deg da, men kansje verdt og sjekke opp i :)

Når det gjelder beholderne, så vasket jeg de og kokte de mellom hver gang.
Og mm varmet jeg opp i vannbad :)

Det kan nok bare være utdrivningsrefleksen ja, for når jeg pumper kjenner jeg det veldig i det jeg ikke pumper fra. Da satser jeg på at det ikke er noe galt hvertfall!

selv om du ikke tror det er sopp kan du jo sjekke munnen til babyen og se om det er hvitt belegg i ganen/tunge osv... kan være sopp/trøske... Og det er ikke mye behagelig... er som kniver som stikker inni...  Krysser fingrene for at det går fort over!! 

Utdrivningsrefleksen kjennes ofte som en stikkende smerte, den kan du kjenne når melken kommer for fullt når du pumper, men den kan komme plutselig ellers også. Kan det være noe sånt?

Aventbegrene ville jeg vasket i oppmaskmaskin/for hånd først og så kokt dem etterpå før hvert bruk. Da får en bort skitt utenfra og fett fra morsmelken, samt sterilisert dem før neste bruk. Når barnet er over 6 mnd holder det å vaske dem. Får veldig greie sterilisatorer for micro, da er flaskene sterile på et par minutter. Her f.eks.

Morsmelk varmes i vannbad, og melken skal ikke overstige 40 grader. Da ødelegges viktige antistoffer i melken. Hvis du har fryst melk skal denne tines i kjøleskap eller under rennende, kaldt vann i springen. Beregn med andre ord litt tid. Morsmelk kan oppbevares inntil 3 døgn i kjøleskap, sett den godt inne der det er kaldest, ikke f.eks. i døren på kjøleskapet. =)

Kan lese HER også 

*UtspyttaLaban* skrev:
http://ammehjelpen.no/artikkel/157/Raynauds-fenomen

Ka det være dette du har kansje?
Jeg hadde det på ene brystet, og jeg satt og klynket og til tider skrek under amming når jeg hadde vesla som baby.

Det gikk over, var vondt lenge, men det gikk over :)

Aner jo ikke om det er dette som plager deg da, men kansje verdt og sjekke opp i :)

Når det gjelder beholderne, så vasket jeg de og kokte de mellom hver gang.
Og mm varmet jeg opp i vannbad :)

dette var det første jeg tenkte på også. Jeg ropte av smerte hver amming, satt med en pute foran ansiktet for at ikke mini skulle bli redd. Jeg fikk tips om å ta b-vitamin og da ga det seg, men det var nok for sent. Jeg mistet melken på grunn av smertene og at jeg ikke slapp ned melk..

Utdrivningsrefleksen kan kjennes som skarp stikking. 
Vaske først, så koke. Alt som oppbevarer babyens mat eller som skal i babyens munn. 
Varmer mm i vannbad, den tåler ikke mikrobølgeovn. 

Back
Topp