Dere som kan dette med bilsikring!

ASG

Gift med forumet
Eldste jenta mi bli tre år om en uke. Hun er stor for alderen, buker 104 i klær og er 17 kg.

I våre biler sitter hun selvfølgelig bakovervent. Hun har Britax TWE og har god plass i dette setet. VI er så heldige å ha besteforeldre i nærheten og hver onsdag har farmor hentet jenta i bhg og tatt henne med hjem til seg og kjører henne hjem hit på kvelden *luksus*

Vi har da pleid å bytte bil, slik at hun tar min bil og jeg hennes, så slipper vi å flytte setet. Nå har farmor (altså min svigermor) kjøpt et sete til sin bil og dette er forovervent og det liker jeg IKKE. Jeg har ikke sett setet og hvet ikke hva slags sete det er, men det jeg lurer på er:

Siden jenta er over 15 kg, er det da bedre med en beltestol eller er det stoler som er forovervente som har egne belter?

Slik jeg har forstått det, så er det beltestol som er best forovervendt. Hvis barnet er over 15 kg såklart :)

Slik jeg har forstått det, så er det beltestol som er best forovervendt. Hvis barnet er over 15 kg såklart :)

Heller beltestol enn forovervendt stol med egne seler..

Slik jeg har forstått det også. Bilens seler gjør at kroppen får sleng sammen med hodet og ikke bare hodet alene. Litt mindre skader på kroppen. Jeg hadde blitt så sint av at noen kjøper bilsete til mitt barn uten å spørre om hva jeg syns er greit... så jeg hadde beordret det tilbakelevert i butikken, og de kunne heller kjøpt et TWE i stedet.  Heldigvis er jenta mi bare 11kg, så hun kan ikke sitte i beltestol enda uansett. Fremovervendt med stolens seler er ikke aktuellt.

TonjeJenta skrev:
Slik jeg har forstått det også. Bilens seler gjør at kroppen får sleng sammen med hodet og ikke bare hodet alene. Litt mindre skader på kroppen. Jeg hadde blitt så sint av at noen kjøper bilsete til mitt barn uten å spørre om hva jeg syns er greit... så jeg hadde beordret det tilbakelevert i butikken, og de kunne heller kjøpt et TWE i stedet.  Heldigvis er jenta mi bare 11kg, så hun kan ikke sitte i beltestol enda uansett. Fremovervendt med stolens seler er ikke aktuellt.

Jeg skal sjekke opp litt mer hva slag sete hun har kjøpt. Er jo gjort i beste mening og de ønsker et sete som kan holde lenge, da de etterhvert nå har mange barnebarn. Tror desverre ikke generasjonen over oss er særlig oppdatert når det gjelder sikring i bil, har skjedd en del siden de hadde små barn selv :P

Vurderer å kjøpe en beltestol selv, som kan veksles mellom besteforeldrene siden det er bedre enn stol med egne belter og vi skal ha det om noen år uansett. Brtiaxen vår går ikke i mine foreldre sin bil, da det ikke er noe å lene stolen mot og vi kan ikke bytte bil med de, siden min far sitter i rullestol og er avhengig av egen bil...

Æsj, det her er litt vanskelig...

Back
Topp