Dere som jogger?

strikketrollet

Glad i forumet
Begynte dere rett på jogginga eller hadde dere gått turer i noen uker for å bli klar? Hvilken oppvarming har dere? Tøying?
Intervalljogging? Hvor lenge?

Dere inspirerer vet dere, jeg vil så gjerne få styrke i beina og bli kvitt magefettet.. Jeg vil bli spreeeek.. Kunne jobbet med mageøvelser for å få den smalere, men pga organer som ikke funker og er delvis ødelagte, samt daglige magesmerter er ikke sittups den riktige treninga for meg for å si det sånn.
 
Jeg startet rett på. Men i begynnelsen måtte jeg varme opp lenge før jeg kunne begynne å jogge. Slet veldig med smerter på fremsiden av leggene om jeg ikke varma opp skikkelig. Det kom også ved rask gange, så jeg måtte starte med å gå i vanlig gå-tempo, så litt raskere og til slutt lett jogging. Etter som formen kom seg, trengte jeg ca 5 min gange før jeg starta å jogge. Det samme gjør jeg nå. Ca 5 min med gange/småjogging før jeg starter ordentlig. 

Tøying har jeg alltid vært dårlig på, så det gjør jeg ikke. 

Jeg har jogga litt intervall på tredemølle. Nå har jeg ca. 2,5 min raskt tempo, 2 min rolig tempo. Da formen var bedre (før svangerskap), hadde jeg lenger økt på raskt tempo, men klarer ikke det enda. Jogger jeg utendørs er det som regel med jevnt tempo hele runden, kanskje litt spurt på slutten.

Sørg for å ha gode løpesko! Det har vært veldig viktig for meg mtp leggsmertene. Start rolig og øk etterhvert. Det er ingen vits å presse seg med en gang, da mister man bare motivasjonen. 

Dette ble langt, hehe. Lykke til!! Jogging er veldig god trening, og en tur ute i frisk luft gjør godt for både kropp og sinn!! :)
 
Jeg jogger kun på tredemølle da.. Men svarer alikevel!!

Har alltid gått masse tur, i skogen. Så er vant til å gå masse. Men hater å jogge/løpe!!
Men innsett at jeg får så utrolig mye mer ut av å jogge i stede for å bare gå på tredemølla..

Hvertfall, jeg går alltid rolig i 1 min før jeg begynner å jogge. Jogger intervall ; 3 min på 6km/t, 1 min på 4km/t (gåing), 3 min på 8km/t, 1 min på 4 km/t osv osv.... 
Jogger slik i 20-25 km, som tilsvarer like over 2 km! 
I aug i fjor greidde jeg max jogge 3 min på 6 km/t, hadde utrolig dårlig kondis... Men merker det er blitt mye bedre!!

Trener styrke etterpå. Tøyer aldri ut, er utrolig dårlig på det.. 
 
Jeg jogger bare på mølle hittil. Jeg begynte nå på tirsdag. Begynte rett på. Ingen oppvarming, siden jeg tar det med ro fra start. Jogga 2km på 8km/t. Skal gjøre det annenhver dag, så igår jogga jeg 2,5km på 8 km/t.
Trapper opp på lengde istedenfor fart i starten, så begynner jeg å jobbe med farten når jeg har vært ei stund på 5km. Planen min er med andre ord å gå fra jogging til løping.

Er litt sløv med å tøye overkroppen, men føttene tøyer jeg framfor tv'en etter trening. Da er det legger, innside, framside og bakside av lår og rompe.
 
Bruker tredemølle. Jeg går i 5 min på 6,5 km/t, så løper jeg intervaller 4 x 4. Altså løper i 4 minutt på 10-10,5 km/t, deretter går jeg i 2,5 min. Dette gjør jeg fire ganger. Utrolig effektivt! Formen bedrer seg, selvom jeg kun har gjort dette en mnd. Har slitt litt med progresjon på treningen.. Men nå er det andre boller ;) Trener styrke etter jeg har løpt. Mitt tips er; bare begynn! Har aldri orket tanken på å jogge/løpe, men nå liker jeg det faktisk. :-):-)
 
Jeg gikk masse turer i godt tempo, og så begynte jeg å irritere meg over at det gikk for sakte å gå, så da begynte jeg plutselig å jogge. Jeg pusher meg max hver gang jeg er på joggetur, og da kommer kondisen snikende ganske fort! :)

Når det er sagt, har jeg bare jogga EN gang etter jul. Får ikke anledning, for er hjemme med lillemann og når gubben kommer hjem fra jobb er det mørkt, og da tør ikke jeg ut å jogge. Har prøvd å jogge med vogna da, men da gjør jeg sikkert noe rart for får vondt i ryggen. Gleeeder meg til det blir lyst på ettermiddag/kveld! :)
 
Back
Topp