Dere som jobber turnus

snupzz

Betatt av forumet
Hva er en F 5 dag? og hvis man har en sånn dag til gode, kan arbeidsgveren bestemme når den skal tas ut? [:)]

En F5-dag er en fridag som genereres hvis man har en F1-dag på en dag som i en helligdagsturnus blir en F3-dag. Tror arbeidsgiver har styringsrett på når denne må tas, men er ikke sikker...

F5 er vel estratningsfri for F1 og skal legges inn i turnusen, mener jeg på. ..Så da bestemmer arbeidsgiver. ..Viss jeg ikke har misforstått, da [:)]

..her står litt mer:
Erstatningsfri (F5), jf. tariffavtalen
Ved høytider er det grunn­turnus­ens plassering av F1-dager som gir erstatningsfri, jf. tariffavtalens bestemmelser. Arbeidsmiljøloven har ingen bestemmelse om hvor den lovbestemte fridagen (35 timer her uke) skal plasseres og markeres. Blir partene lokalt ikke enige om dette, faller man tilbake på tariffavtalens bestemmelser. Plassering av F1 må avtales samtidig som den skriftlige turnusavtalen inngås og markeres på turnusplanen.

Arbeidsgiver bestemmer opprinnelig. Men kan ikke sette den på en rød dag. Den skal stå på en "sort" dag. Men dere kan selvfølgelig bli enige om plasseringen av denne. Da jeg gikk på skole, tok jeg den ut i fri. Jobbet da bare hver 3 helg. Skrev den opp som ekstravakt da.

Back
Topp