Dere som jobber redusert - hvordan legger dere det opp?

Sitronjenta

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
❤️Mailykke 2022❤️
Hei!
Vi lurer akkurat nå på om vi kan få til at jeg jobber 80 prosent en stund. Ungene blir to og fire år gamle denne våren, og jeg er sliten.

Vi må eventuelt ha avdragsfrihet på huslånet en periode, men det kan jo være verdt det for mer energi og giv i hverdagen.

Dere som jobber redusert, hvordan legger dere opp uka? Har dere fri hele dager, eller deler dere opp så dere får halve dager?

For min del høres det i utgangspunktet bra ut med fri en hel dag i uka, og at ungene den dagen har kort dag i barnehagen. Samtidig kunne jo ungene fått TO korte dager om jeg heller tok to halve dager fri. Men igjen, så ville kanskje ikke dette gitt samme følelsen av fri og avslapning for meg. Og jeg er sånn skikkelig, skikkelig sliten.

Noen som har prøvd seg fram litt på dette? Blir det noe ut av det om en tar halve dager?

Jobber kortere dager, men det er pågrunn av reisevei til/fra jobb. Ungen har 8 timer i bhg. Barnefar prøver å hente litt tidligere når han har friuke fra jobb. Eller jeg starter tidligere på jobb og han leverer, slik at jeg får inn ekstra timer uten at det går utover tid med barnet.

Jobber kortere dager, men det er pågrunn av reisevei til/fra jobb. Ungen har 8 timer i bhg. Barnefar prøver å hente litt tidligere når han har friuke fra jobb. Eller jeg starter tidligere på jobb og han leverer, slik at jeg får inn ekstra timer uten at det går utover tid med barnet.

Skjønner. Da blir det ikke helt det samme, her har de ca 8 timer i barnehagen når vi jobber 100 % (fleksitid og vi tilpasser sånn at én leverer og begynner seinere på jobb, mens den andre drar så tidlig som mulig om morgenen). Så vi er heldig med relativt kort reisevei og fleksitid!

Last edited:
Jeg har prøvd litt diverse og fant ut at fri en hel dag var bedre enn kortere dager. Det er litt pga. typen jobb jeg har og at det ikke er så lett å legge bort arbeidsoppgaven jeg sto midt i, skru av hodet og koble av mailen i tide de halve dagene. De kokte liksom bare bort… Kollegaer glemte fort at jeg bare jobbet halv dag når jeg var tilstede på formiddagen og de kunne bli mange telefoner. Da jeg var borte en hel dag og aldri logget meg på gikk det mye bedre. Jeg var helt utbrent og ga ikke barna kortere dager før jeg selv hadde hentet meg inn og det tok ett halvt år. Fant også ut at onsdager var best for min del. Mandager og fredager forsvant bare i helgen så fikk ikke det jeg trengte ut av fridagen.

Jeg har prøvd litt diverse og fant ut at fri en hel dag var bedre enn kortere dager. Det er litt pga. typen jobb jeg har og at det ikke er så lett å legge bort arbeidsoppgaven jeg sto midt i, skru av hodet og koble av mailen i tide de halve dagene. De kokte liksom bare bort… Kollegaer glemte fort at jeg bare jobbet halv dag når jeg var tilstede på formiddagen og de kunne bli mange telefoner. Da jeg var borte en hel dag og aldri logget meg på gikk det mye bedre. Jeg var helt utbrent og ga ikke barna kortere dager før jeg selv hadde hentet meg inn og det tok ett halvt år. Fant også ut at onsdager var best for min del. Mandager og fredager forsvant bare i helgen så fikk ikke det jeg trengte ut av fridagen.

Takk for at du deler! Det er akkurat dette jeg også har tenkt litt på. Jeg klarer liksom ikke å se at en rekker å samle seg helt på halve dager. Umiddelbart høres fredag eller mandag bra ut, men jeg er også redd for at det forsvinner litt inn i helga.

Men så godt å høre at du klarte å hente deg inn ved å kun ha en fridag i uka. Akkurat nå klarer jeg liksom ikke å huske hvordan det er å ikke være helt kjørt:hilarious:

Jeg er straks ferdig med permisjon, og skal jobbe redusert fremover. Skal jobbe helg, natt, og så en og annen dag/kveld, mens far passer. Vi MÅ ha inn penger, bare faste utgifter spiser opp hele mannens lønn. 3.5mill i lån blir jo 20k/mnd. Med 30 utbetalt blir det for lite uansett hvordan man snur og vender på det. Jeg skal ikke sende junior i barnehagen til høsten når han er 14 mnd, blir tidligst til neste høst, så skal jobbe redusert iallefall 1 1/2 år. Jeg er miljøterapeut, og er heldigvis lett å få vakter på div institusjoner og slikt.

Hei. Jeg jobber 60. Har sagt på jobb at jeg klarer ikke mer med tanke på. 2 Små barn. Jobber i butikk. Jobbet max til klokken 17. Ikke helg. Cirka 19 tusen utbetalt etter skatt. Mannen min jobber i industrien. Han tjener rundt 36 i måneden etter skatt. Jobber fullt. Vi har 2 barn. Hus og bil. Og lån på 1.6 million.
Jeg har vært mye kjørt før. Lå med dårlig samvittighet døgnet rundt. Jeg fokusere på å ha det bra med meg selv. Kjøpe kun det nødvendige. Og er lykkelig. Huset skal renoveres. Og dette vil ta mange år med tanke på økonomi.
Med tanke på syke barn er det lettere å bli enig. Jeg har jo mine fridager. Og gubben slapper litt av.
Eldstejenta skal slutte sfo til sommeren. Da sparer jeg noen kroner der.

Hei!
Vi lurer akkurat nå på om vi kan få til at jeg jobber 80 prosent en stund. Ungene blir to og fire år gamle denne våren, og jeg er sliten.

Vi må eventuelt ha avdragsfrihet på huslånet en periode, men det kan jo være verdt det for mer energi og giv i hverdagen.

Dere som jobber redusert, hvordan legger dere opp uka? Har dere fri hele dager, eller deler dere opp så dere får halve dager?

For min del høres det i utgangspunktet bra ut med fri en hel dag i uka, og at ungene den dagen har kort dag i barnehagen. Samtidig kunne jo ungene fått TO korte dager om jeg heller tok to halve dager fri. Men igjen, så ville kanskje ikke dette gitt samme følelsen av fri og avslapning for meg. Og jeg er sånn skikkelig, skikkelig sliten.

Noen som har prøvd seg fram litt på dette? Blir det noe ut av det om en tar halve dager?
Syntes det er flott at du tar kroppens signaler på alvor, og samtidig kjenner at hamsterhjulet går for fort for både deg og ungene dine :Heartred

Tror nok jeg ville hatt en hel dag fri, og hatt korte bhg dager da. Evnt. hvis du klarer å gå ned enda litt i stilling, så du kan både ha en dsg fri og hente tidlig andre dager. Spørs jo litt på økonomien derrs, eller om dere klarer at en henter og en leverer og at det blir korte dager av det.

Jeg heier på dere :Heartred Samfunnet vi har skapt oss er et rotterace som verken barn eller foreldre har godt av.

Jeg ser også for meg å jobbe litt redusert når jeg kommer tilbake fra siste permisjon. Kortere dager ser jeg ikke for meg vil hjelpe meg med å få mindre arbeidsbelastning så det beste her vil være helt fri noen dager.

Har 70 prosent stilling, ca 15 min gåavstand hvis jeg går fort ;) Delvis ufrivillig deltid da det var det jeg ble tilbudt, men samtidig deilig nå hvor vi har en på 1,5 + en på 5 (6) år.

Jobber 2 lange dager på 8 timer og resten 12/12:30-16. Gjør da mye av husarbeidet dagene jeg har korte dager. På de lange dagene begynner jeg kl 7, så samboer leverer.

Men når det er sagt så er jeg elendig (!) på å bruke de korte dagene på avslapning før. Så kunne kanskje tenkt meg en hel dag fri, men passer ikke inn i arbeidstidene mine da det er fysisk jobb med barn + kontortid.

Tusen takk for alle svarene, jeg leser fortsatt, selv om jeg ble litt fraværende her!

Det er veldig fint å lese om hvordan dere andre løser det. Jeg kjenner veldig på at det å bare være en stressa rest av en mamma funker dårlig for både ungene og meg, og ikke samsvarer med hvordan jeg har sett for meg livet med små unger.

Jeg har snakka med lederen min på jobb nå, og hun var veldig positiv, sa at dette løser vi, og at jeg kan velge hvordan jeg løser det, mtp kortere dager, hel fridag etc. Jeg ser også at jeg fra før betaler litt for mye skatt, og at jeg skal betale enda mindre når jeg går ned i stilling. Derfor blir det ikke så ille reduksjon av inntekten som jeg var redd for heller! Kan jo også håpe på en godt lønnsoppgjør :D

Ungenes dag i barnehagen er nok helt vanlig lange, de kommer rundt 0730, og blir henta 15/1530. Jeg tenker dette er innafor, men når jeg ikke ammer like mye lenger etter hvert, kan jeg nok klare å komme meg en stund tidligere til jobb på jobbdagene, sånn at jeg også kan hente tidligere (mannen leverer). Da blir det riktig bra, sammen med en fridag per uke, der jeg bytter på om ungene er hjemme eller ikke, etter hva jeg føler for.

Jeg tror dette kan bli veldig bra, men håper å få testa det litt før jeg forplikter meg til en lenger periode med permisjon :)

Vanligvis jobber jeg i en varierende stilling (70% fast + spilleoppdrag). Noen uker er det bare den faste stillingen som jeg fordeler på 3 lange dager i uken, andre uker kan det være opp til 110%. Det trives jeg godt med. I tillegg starter jeg ofte arbeidsdagen rundt kl 13, mens mannen er ferdig kl 15:30. Planen er å levere sent i bhg og hente tidlig de første årene. :)

Jeg tjener en gjennomsnittlig lønn, mens mannen tjener ganske lite. Vi bor i en liten leilighet men stor felleshage, noe som jeg synes er veldig koselig. I tillegg er det mindre utgifter til strøm, og det er mindre husarbeid og!

Hverdagen ble mer komplisert enn antatt da arbeidsgiver ikke godkjente midlertidig nedgang til 80% o_O . Ble da noe sykmelding i perioder da kroppen rett og slett sa stopp i hist og pist grunnet at alt det hverdagslige som skal gå rundt og at mannen ikke får levert i bhg grunnet arbeidstid og jeg har 2 timer reisevei sammenlagt daglig!! Jeg søker meg nå jobb nærmere bosted og søker fleksible løsninger. Ønsker å holde på 100% ved overgang til ny jobb, grunnet pensjon og inntekt, men tenker at 80 % kanskje er mer realistisk på sikt!

Hadde fri en dag i uken og barnet også, aldri angrer på det. Nå hadde han ikke lange dagee ellers heller da sp derfor fri en dag i uken

Hverdagen ble mer komplisert enn antatt da arbeidsgiver ikke godkjente midlertidig nedgang til 80% o_O . Ble da noe sykmelding i perioder da kroppen rett og slett sa stopp i hist og pist grunnet at alt det hverdagslige som skal gå rundt og at mannen ikke får levert i bhg grunnet arbeidstid og jeg har 2 timer reisevei sammenlagt daglig!! Jeg søker meg nå jobb nærmere bosted og søker fleksible løsninger. Ønsker å holde på 100% ved overgang til ny jobb, grunnet pensjon og inntekt, men tenker at 80 % kanskje er mer realistisk på sikt!
Det skal være til vesentlig ulempe for arbeidsgiveren å nekte deg å jobbe redusert. Ellers er det noe du har rett til når du har små barn. Hva slags jobb har du? Ville bedt om en skriftlig begrunnelse. Terskelen for «vesentlig ulempe» er veldig høy. Sett i lys av at du kun har bedt om 80% skal det mye til for at det ikke skal kunne tilrettelegges for det.

Back
Topp