Dere som jobber på sykehjem..

Hellzor

Glad i forumet
Hei! :)

Jeg lurer på hvilken utdanning man må ha for å jobbe på sykehjem? Jeg tar en utdanning innen organisasjon og ledelse, men har i det siste følt at jeg burde tatt sykepleier å vært i helsevesenet. Er det mulig å få jobb før man har tatt slik utdanning eller er det et krav?

Takk for svar :)

Hei! :)

Jeg lurer på hvilken utdanning man må ha for å jobbe på sykehjem? Jeg tar en utdanning innen organisasjon og ledelse, men har i det siste følt at jeg burde tatt sykepleier å vært i helsevesenet. Er det mulig å få jobb før man har tatt slik utdanning eller er det et krav?

Takk for svar :)
Man kan jobbe på sykehjem som ufaglært også :)

Februar-14 mamma <3

Syns det virker som om de alltid har behov for mer folk på sykehjem, så jeg vil tro det skulle være mulig å få jobb der uten "riktig" utdannelse. Det er et sted hvor det treng mange omsorgspersoner og det kan man være uten å ha gått skole :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg ville anbefalt deg å ta utdanning på vgs-nivå eller sykepleien. Selv om du er en "omsorgsperson" så vil du gjøre en langt bedre jobb med syke/pleietrengende hvis du har fagkunnskapene i tillegg til de personlige evnene, og du vil føle deg tryggere og ha mer ballast i de situasjonene du kommer i. Å jobbe i helsevesenet er krevende...
Når det er sagt kan du nok få ekstravakter eller en liten stilling for å teste ut om dette feltet er noe for deg når det kommer til stykket, før du evt. begynner med utdanning:) Trenger alltid dyktige mennesker inn i helsevesenet:)

Sent from my iPad using BV Forum

På sykehjemmet jeg jobber trengs det alltid dyktige ufaglærte. De foretrekker så klart folk med utdannelse, men er jo greit å sjekke ut om du trives med å jobbe innen helse og omsorg før du tar utdannelse den veien :)

Anbefaler også en utdannelse, men du kan jo teste ut om det er noe for deg før du hiver deg på sykepleien i alle fall :)

Februar-14 mamma <3

Som ufaglært kan du bli ansatt i helgestilling og være ringevikar, hvertfall i min kommune. Større stilling krever fagutdannelse

Jeg fikk jobb som tilkallingsvikar på sykehjem og i hjemmetjenesten. Har jobbet 2år som ufaglært, og er til neste år klar for å starte på sykepleien :) Trives veldig godt i jobben min :)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Jeg jobber som ufaglært på sykehjem i 41% fast stilling og tar elstravakter utenom. (Skal ra fagprøven når jeg får nok timer) På en dagvakt med 7 pleiere er det som oftes 1 sykepleier, 2 hjelpepleiere og 4 ufaglærte. Så det trengs helt klart ufaglærte/assistenter også på sykehjem.

♡ Venter en overraskelse 4 Desember 2014 ♡

Taster på appen :)

Jeg jobber som ufaglært på sykehjem i 41% fast stilling og tar elstravakter utenom. (Skal ra fagprøven når jeg får nok timer) På en dagvakt med 7 pleiere er det som oftes 1 sykepleier, 2 hjelpepleiere og 4 ufaglærte. Så det trengs helt klart ufaglærte/assistenter også på sykehjem.

♡ Venter en overraskelse 4 Desember 2014 ♡

Taster på appen :)

Er alle dere ansatt i stillinger eller er det mye vakter som tilkallingsvikar??
Gjelder dette ca stort sett alltid??

Som fagutdannet ville jeg stilt spm til ledelsen og ikke godtatt den bemanningen over tid.... Jobber med ufaglærte som gjør en god jobb, men ansatt i stillinger i så høy grad virker rart for meg i forhold til faglig forsvarlighet. Ansettelsesreglementet i min kommune ville ikke godtatt det....

Back
Topp