Dere som jobber i helsevesenet

nussnøff

Gift med forumet
VIP
Har dere lov til å gå inn på journaler til pasienter som dere ikke har noe med å gjøre?  Feks din svigerfar er innlagt på sykehuset, har du lov til å gå inn å sjekke hva som står der om han?

L86 skrev:
absolutt ikke!

ok det var det jeg trodde......

Hva gjør man hvis man mistenker eller vet at noen driver på med dette da?

MaMMAtilsønnenmin skrev:

AnneEmilie skrev:
Nei, det er ulovlig.

og man kan bli anmeldt og straffet for det. Hvordan du skal gå frem kommer jo litt ann på din rolle i dette.

nussnøff skrev:
ok det var det jeg trodde......

Hva gjør man hvis man mistenker eller vet at noen driver på med dette da?

Man må melde ifra da, hva de gjør og hvordan vet jeg ikke, men det er iallefall mulig å se hvem som har vært inn på de enkelte journalene.

Hvorfor mistenker du dette, og er det noen som jobber på samme sykehus eller sykehjem som pasienten du snakker om?

Jeg ville tatt det med avdelingsleder/sjefen til den/de ansatte det gjelder. Det er et sporingssystem i alle elektroniske journaler, så det er lett å se hvem som har vært inne i journalen.

ASG skrev:
Jeg ville tatt det med avdelingsleder/sjefen til den/de ansatte det gjelder. Det er et sporingssystem i alle elektroniske journaler, så det er lett å se hvem som har vært inne i journalen.

Signerer denne:)

Det er helt riktig som det blir sagt over! Jeg jobber som seksjonssjef og driver med en sak som dette om dagen. Gå til din leder, fortell om hvorfor du tror at noen snoker. Så vil din sjef be IT ta ut logger på vedkommende, og så vil man drive litt detektivarbeid. Og sånn gå dagene... :) Du skal absolutt si fra hvis du tror noen snoker i journaler!

Back
Topp