Dere som jobber i butikk!!

ThisIsAnfield

Forumet er livet
Er det noen av dere som kan fortelle meg hvem som har rett!!??

Si man får ett stort ansvar som å ha det hele og store ansvaret for frys/frysevarer, det er snakk om ganske mange store disker som man da ska ha ansvar for og som man ska bestille varer til og så få ut varene i disk når disse kommer.

Her strides vi...

Noen sier man med ett sånt ansvar har krav på mer i lønn, mens andre sier at det har man ikke!! Hvem har rett!!??[8|]

Har lest litt i overenskomsten osv, men desverre ikke blitt noe klokere!![8D]

[hr]

Dette er det ei har funnet så langt!

11.3. Lønnsfastsettelse for arbeidstakere i stillinger nevnt i §§1.2.1, 1.2.2 og 1.2.3, og av overordnet og ledende art og for andre stillinger med kvalifisert og selvstendig arbeid

Ved fastsettelsen av lønn til arbeidstakere nevnt i dette punkt, skal følgende påses:
A. Det skal være en rimelig lønnsforskjell når det gjelder disse arbeidstakere og dem som er nevnt i punkt 11.2.
B. Lønnen fastsettes individuelt etter de faktorer som er nevnt nedenfor i punkt 11.5. ved en årlig lønnsvurdering.
For arbeidstakere i stillinger av overordnet og ledende art skal lønnen til en hver tid ligge over høyeste minstelønnssats for faglærte. Dette gjelder stillinger som er tillagt ledelsen av et vareområde og andre i stillinger med arbeid av sammensatt karakter som krever selvstendige vurderinger og beslutninger. For arbeidstakere med kvalifisert og selvstendig arbeid skal lønn ligge over høyeste minstelønnssats etter bestemmelsene i §11.2. Dette gjelder arbeidstakere med ansvar for en varegruppe i en større avdeling samt andre i stillinger med arbeid av sammensatt karakter som krever selvstendige vurderinger på eget ansvar.

vi får ikke ekstra for noe.. verken de som har ansvar for posten, frukten, er låseansvarlig..
man skulle tro at de skulle hatt mer i lønn..

ORIGINAL: Evens*mamma

vi får ikke ekstra for noe.. verken de som har ansvar for posten, frukten, er låseansvarlig..
man skulle tro at de skulle hatt mer i lønn..

Hos oss tror ei (men ska ikke si 100% sikkert) at fruktansvarlig har ekstra, men det er også eneste utenom sjefan!
Men mi mening er også at man burde få ekstra for slike store ansvar, men om man har krav på det er en annen sak!![;)][8|]

Vi hadde ikke det der jeg jobbet før i tiden. Noen må jo ha ansvaret for diverse "avdelinger" så syns ikke man skal ha mere lønn bare fordi man har noe som sitt område. Tror ikke det er lover og regler på det heller.

jeg hadde frys,smør og blader...fikk ikke noe ekstra.Kun avdelingsledere som får det.Frukt,bakeri,post,kasse,kjøtt.Dette er i en Menybutikk.Så lønner seg egentlig ikke å ansvar kan man si da..egentlig.
ORIGINAL: ThisIsAnfield

Er det noen av dere som kan fortelle meg hvem som har rett!!??

Si man får ett stort ansvar som å ha det hele og store ansvaret for frys/frysevarer, det er snakk om ganske mange store disker som man da ska ha ansvar for og som man ska bestille varer til og så få ut varene i disk når disse kommer.

Her strides vi...

Noen sier man med ett sånt ansvar har krav på mer i lønn, mens andre sier at det har man ikke!! Hvem har rett!!??[8|]

Har lest litt i overenskomsten osv, men desverre ikke blitt noe klokere!![8D]

ORIGINAL: nuttis

jeg hadde frys,smør og blader...fikk ikke noe ekstra.Kun avdelingsledere som får det.Frukt,bakeri,post,kasse,kjøtt.Dette er i en Menybutikk.Så lønner seg egentlig ikke å ansvar kan man si da..egentlig.

Det er slik ei tror det fungerer også, men ei er ikke hundre prosent sikker, derfor ei lurer på om noen vet![8|]
Så nei, egentlig lønner det seg ikke å ha store ansvar![:'(]

Har sendt en mail til handel og kontor for å få svar, men kan ta sin tid, derfor ei spør her også!![;)]

Tror de forskjellige dagligvarekjedene har ulik praksis på dette.. Jobbet i Rimi tidligere, og der var det kun låseansvarlig som hadde mer lønn.. Alle de andre fulgte vanlig tariff..
Mener det ble sagt at fruktansvarlig/melkekjøleansvarlig o.l ikke var en stilling, og dermed hadde man ikke krav på høyere lønn !![:)]

Avdelingslederene får fastlønn,alle andre stempler.Så det er kjipt når det blir mye overtid på de.Blitt bedre det og,så nå får lederene for overtid også.

Det er slik ei tror det fungerer også, men ei er ikke hundre prosent sikker, derfor ei lurer på om noen vet![8|]
Så nei, egentlig lønner det seg ikke å ha store ansvar![:'(]

Har sendt en mail til handel og kontor for å få svar, men kan ta sin tid, derfor ei spør her også!![;)]

Det er ikke lovbestemt så lene du ikke har en høyere stilling.Desverre... Da jeg jobbet på bensinstasjon var jeg så "heldig" at jeg fikk 6 kroner mer i timene fordi jeg hadde ansvar for bestillingene til butikken, men det er opp til arb.giver om de vil gi noe ekstra.

Avdelingslederene får fastlønn,alle andre stempler.Så det er kjipt når det blir mye overtid på de.Blitt bedre det og,så nå får lederene for overtid også.

Ei er nå ingen avdelingsleder, men ei har fastlønn ei!! Alle som er fast ansatt har krav på både fastlønn og faste arbeidstider!![;)]

Har lagt til det ei har funnet i overenskomsten!![;)]

jeg er snart frukt ansvarlig på min butikk og jeg skal få mer når jeg er ferdig "utdannet", men vet ikke hvor mye det er ennå.

ORIGINAL: Trollungen min

jeg er snart frukt ansvarlig på min butikk og jeg skal få mer når jeg er ferdig "utdannet", men vet ikke hvor mye det er ennå.

Vil det si utdannelse eller bare utlært av den som har ansvar no!!??[8|]

Ei har nemlig mange ansvarsområder!
Har fast ansvar for frukta på onsdager da ho som er frukt og grønt ansvarlig har sin fridag, og så har ei også ansvaret for frukt og grønt når ho har ferier, da har ei også bestillingene av fruk og grønt!
Så hender det seg ei får ansvar for melkebestillinger innimellom, hvis de andre har mye å gjøre!
Og nå har ei blitt spurt om ei vil ha det fulle og hele ansvaret for frys/frysevarer!!

Har fast ansvar for frukta på onsdager da ho som er frukt og grønt ansvarlig har sin fridag, og så har ei også ansvaret for frukt og grønt når ho har ferier, da har ei også bestillingene av fruk og grønt!
Så hender det seg ei får ansvar for melkebestillinger innimellom, hvis de andre har mye å gjøre!
Og nå har ei blitt spurt om ei vil ha det fulle og hele ansvaret for frys/frysevarer!!

utdannelse:) som går over ca et halvt år. man har innleveringer og man reiser forskjellige plasser for å ha opplæring:)

ORIGINAL: PuseGull

JEG mener at jo mer ansvar man får, jo mer lønn skal man også ha!

Men om det er riktig er jo en helt annen sak....

Tror neppe en får mer lønn for å være instep på en som har fri og ferie.. Men kan ikke du spør hun/han du er instep for da om hun får mer lønn for å ha ansvaret? Da slipper du i det minste gå til ledelsen å spørre om det. Men jeg tviler veldig på du får mer lønn av den grunn desverre.

mener  på at  vi du gjør mer en det som står i arbeids avtalen din så har du rett på lønnsøkning, altså hvis du har fast avtale på noe du skal gjør som ikke står i avtalen din og ikke andre har ansvar for.

ORIGINAL: MsMarte.

Tror neppe en får mer lønn for å være instep på en som har fri og ferie.. Men kan ikke du spør hun/han du er instep for da om hun får mer lønn for å ha ansvaret? Da slipper du i det minste gå til ledelsen å spørre om det. Men jeg tviler veldig på du får mer lønn av den grunn desverre.

Ei ska ikke steppe inn for noen, ei ska ta over arbeidet for ei som ska slutte! Ho ei ska ta over for har aldri fått no ekstra og ei har spurt sjefen, som mente ei ikke sku ha!

Men mange sa det motsatte, så ei sendte en mail til handel og kontor og fikk dette svaret tilbake!!

Viser til henvendelse.
Jeg må nok vise til bestemmelsene i overenskomsten for å kunne besvare din henvendelse. Den opererer nemlig med en forskjell på stillinger som har ansvar for personell og hvem som har ansvar for en varegruppe, men ikke personalansvar. Bestemmelsen for de som har et lederansvar tilsier at de skal lønnes ut over minstelønnsatsen for de som har fagbrev. Bestemmelsen for de som har et vareansvar, tilsier at de skal lønnes ut over minstelønnsatsen på trinn 6, men det sies ikke hvor mye.

Svare på din henvendelse er derfor at du skal ha et tillegg for ansvaret du har fått, men hvor mye du skal ha må avtales lokalt. Dersom du får problem med dette, så må du kontakte meg slik at vi i tilfelle kan bistå deg videre.

Et godt råd er også å undersøke med andre ansvarshavende i samme bedrift for å finne ut hva andre i tilfelle har fått.

Kontakt meg om du har ytterligere spørsmål.

Med hilsen
HANDEL OG KONTOR I NORGE

Region Indre Østland

Jan Torkehagen
Regionkontorleder

You must log in or register to reply here.
Back
Topp