Dere som jobber i barnehage :)

Klesklypa

Gift med forumet
Eg pleier alltid å sende med Vesla en liten som bendit boks med oppskjært frukt i BHG sammen med lunsjen. ofte en fruksalat, men litt bær i også. eller bare oppskjørt pære, plomme, druer o.l
Idag hadde ho mangobiter og blåbær..

menneh.. er dette litt dumt for de andre barna?
barnehagen har frukt kl 14 for alle. Men eg tenkte a kanskje de som jobber der synes det er dumt i forhold til at ho har med seg noke "ekstra" liksom?? eller er det bare positivt?

Ei veninne, har en gutt som spiser lite for tida, så ho hadde sendt med han grove vafler, matmuffins o.l. ho fikk beskjed om at dette var dumt i forhold til de andre ungene.

eg vil liksom ikkje gjøre lunsjen kjip for de andre barna heller..

Jeg` hadde nok reagert dersom kune ett barn hadde med seg noe ekstra å spise på mens de andre ikke hadde noe ekstra. Og tror nok at de andre barna ( dde fleste barn jeg kjenenr da vel og merke) også hadde reagert.

Sorry mac, kanskje ikke det svaret du ville ha, men du spurte i alle fall, hehe!! :P Smask!

men når det gjelder de ansatte, så må du bare høre med de :)

Det er ganske velkjent der barna har meg egen mat hjemmefra at barna rundt synes deres mat er mindre fristende enn "naboens" rundt bordet.. Er ikke så mye å gjøre med det! :) Hør med de som jobber i bhg om det er et "problem" hvis ikj fortsetter du bare! Det viktigste er at barna får i seg mat :)

Lykke til :)

Jeg er av den mening at -noen ganger ER det urettferdig-.

Hos oss har de bare med frokost, og noen har med litt ekstra - frukt, en vaffel, omelett fra i går. Ingen har noen gang reagert på det.

Jeg ville spurt, men jeg blir overraska om de mener det er feil.

Eg skjønner godt poenget ditt Trone..
derfor eg spurte. Men på ei anna side, så kan jo de andre foreldrene også ta med litt "ekstra" til sine unger.. Om de ikkje sliter veldig økonomisk da...

Ei Vesla har på si gruppa har alltid Syltetøy på liksom, og det kommer ikkje vesla til å få uansett kor fristende naboen sin matpakke ser ut.

Jeg har samme oppfatning som Fragle1 :)

Hos oss har og bare med frokost, og det er mange som har med youghurt eller frukt. Og merkelig nok så godtar de alltid at dette er min mat og den må jeg spise, mens naboens mat er naboens mat... er nesten aldri noen sure miner :)

Jeg synes det er helt greit med forskjellig mat! :) Men er litt opptatt av at de skal spise skive før frukt/youghurt!

Hos oss er de faktisk blitt flinke til å dele, på den måten :)
Hvis en har med seg en pakke rosiner, deler de gjerne med de på bordet :)

Eg jobber på skole og der må jo barna ha med egen mat, både til skole og Sfo og der kan de jo ha med det de ønsker og noen ganger er det urettferdig, men sånn er det bare =/

Sander får jo f.eks ekstra mat i bhg, før hadde eg med svisker og aprikos som bare han fikk til frukten pga magen og jernet han gikk på. No får han soya yoghurt med havregryn, det spiser ikke de andre ungene får ikke havregryn ser eg, men deres mettere jo mye mer. Så eg tror du bare kan fortsette, men du kan jo høre med personalet :-) 
Eg syns det er høres for dumt at venninnen din ikke kan ta med den maten som gjør at hennes sønn spiser, vi har jo problem her med å få han til å legge på seg og hadde noen sagt noe på den maten eg ga Sander hadde eg blitt kjempe sint. Greit nok om det bare hadde vært for kosen, men når det er for en god grunn hadde eg blitt sur viss noen reagerte på det.

Om du tar med ekstra frukt til ungen din er heilt opptil deg. Dei fleste barn har jo frukt med i prisen på matpengar, men viss ein har noko frukt ein har lyst å sende med så er det fritt fram. MEN derimot vaflar, muffins, pannekaker er jo noko heilt anna, det er jo ikkje mat ein et til daglig. Rosiner er i grenseland og veit ein del barnehager sier nei til det, det er tørka druer, men ein del ungar får det som "godt" når dei er små istedenfor sjokolade etc.

Klypis.... min kjære klypis....
Jeg ser nå at jeg har lest litt feil... Jeg trodde hun løp rundt med frukten etter barna hadde gått fra bordet.

Aner ikke hvordan jeg kom frem til det, heheh!!!!!! Nå som jeg er litt mindre trøtt så redigerer jeg litt svaret mitt, hehe!!!
Jeg vil si at du bare skal høre med personalet deres. Alle barnehager gjør forskjellig, så det hjelper liksom ikke så mye hva vi andre sier, hehe!!

Jeg sender selv med frukt i matpakka til Oliver, selv om jeg vet godt de serverer frukt der.
Vi serverer også frukt til barna på  min jobb, men sjelden de er noe "eksotisk" frukt..stort sett så går det i eple, banan, pære.
Siden jeg vil han skal bli glad i all slags frukt så har vi sendt med melon, mango, druer og den slags. Oliver elsker frukt, jeg har sag til personalet der at han kan bare spise masse frukt, men la han spise brødskiven sin først.
Er på samme måte vi praktiserer på min jobb, litt brødskive først så frukt.

På min jobb så har barna med matpakke til 14.30 måltid, da spiser vi også litt mat sammen med de, og de godtar veldig greit at alle har forskjellig mat. Har vi en som har med seg masse frukt kan vi noen ganger dele ut småbiter til de andre. De liker godt å dele med hverandre.

I Milans barnehage er alle måltider inkludert. Der spiser de frokost og lunsj, og så har de frukt kl 15. Så har ikke sendt med han noe.

Men eldstemann derimot, han går på skolen. I klassen hans er det ekstra stor stas å få med seg middagsrester, hehehe :D Sender stort sett med han skiver, og dersom vi har frukt, får han det i en bendit-boks. Og en sjeeeeeelden gang middagsrester. Sånn type en gang i måneden. Da er han hoppende fornøyd. Men han forteller om andre barn i klassen som gjerne deler frukt, og jeg vet at han også deler med andre. I dag har han 4 klementiner med seg, så regner med han deler.

I ditt tilfelle anser jeg det ikke som urimelig. Skjønner jo at du tenker på det, men du kan jo høre med barnehagen. Det er ulik praksis på ting fra sted til sted. Men ja, verden ER urettferdig, og det lærer barn å dele. For de ser at andre ikke har det de har. Hadde alle hatt det samme, ville ingen trengt å dele med sidemannen.

nei det er ikke dumt .. det er opp til hver foreldre hva de har med i matboksen til ungene, altså så lenge det ikke er godteri . mine unger får alltid med seg frukt , selv om de får det I bhg. liker å gjøre matpakka litt spennende , så sender noen ganger med en boks med litt varmmat(rester fra middagen dagen før eller noe ), yougurt er alltid med . og noen ganger en harekjeks ,  agurk ; cherry tomater,eller rosiner eller noe annet.mine får aldri syltetøy; sjokoladeålegg eller prim , og de synes sikkert det er kjempe urettferdig. (sjokoladepålegg har de aldri smakt da ) 
jeg har jobba i barnhage i 5 år , og husker spesielt 1 gutt som alltid hadde kjempe spennede matpakker(mora var kokk) . så derfor spurte vi ho om ho ville holde ett kurs om hvordan man lager spennende matpakker for foreldrene, og det var kjempe populært

I barnehagen jeg jobber har de med egen frokost, og det er mange kreative matpakker, men har sjeldent reagert på noe (må jo innrømme at jeg syns det er bittelitt spesielt med HappyMeal til frokost da:P Hehe) :)
Syns bare det er positivt at foreldrene gjør matpakka mer fristende for barnet sitt med for eksempel frukt/bær/grønnsaker og middagsrester :) Er ingen barn hos oss som reagerer på at andre har annerledes matpakke enn dem :)
Det eneste vi gir beskjed om at vi ikke vil ha i matpakka er yoghurt og kaker, og det har det aldri vært noen reaksjoner på :)

Back
Topp