Dere som jobber i barnehage

zmikka

Flørter med forumet
Jeg fikk vite at barnet mitt var slapp når det kom til påkledning. Verken jeg eller dama fra BV sjønte hva det betydde, men første som slo meg var at de kanskje mente at han hadde for lite klær eller manglet, men lenger nede så sto det at han hadde alt av klær som han trengte der.

Han er halvannet år så jeg regner ikke med at han skal kunne klare kle på seg selv, men mener de at han burde deltatt på noen måte? F.eks ta på seg lua, hente jakken osv. Jeg har tenkt å spørre BHG om alt som ble sagt, men bare ikke helt enda. Må la ting synke litt og manne meg opp først [:)]

Jeg vet ikke ha de mener, men kan fortelle hva jeg tenker[:)]
datteren min er omtrent like gammel, 20 mnd...Hun har lenge vært veldig opptatt av klærene sine, spesielt yttertøyet, votter,lue,dress osv. Hun kan klare å kle på dress,sokker, sko og lue selv, men hun gjør nok ikke dette i barnehagen, men hun viser nok helt sikkert mye interesse og er veldig opptatt av sine ting, og at de er hennes ting.-
det de mener med slapp ved påkledning kan jo være at han feks ikke er noe særlig interessert i prosessen, kanskje også veldig passiv. Men da tenker jeg at barn er forskjellige, noen bryr seg jo ikke om klær, noen er litt tregere enn andre og mange bruker tid på å bli vandt til påkledningssituasjoner, og trenger ekstra mye oppmuntring og ros for å gidde... mens noen, som datteren min syntes det er kjempe morsomt[:)] det er nok helt sikkert ikke noe galt med sønnen din!![:)] men du kan jo spørre barnehagen om dere bør begynne å øve på påkledning hjemme? hvis det er et mål for de, at han skal klare det allerede nå`??

Vi forventer ikke at barn på 1 1/2 år skal kle på seg selv..

Min gutt på 2 1/2år hater å kle på seg,men kan gå å hente klærne sine og ta på lue og sko hvis han gidder..
Vi må som regel kle på han,siden han aldri vil ut av huset og gidder ikke prøve..
samme i b.hagen,de prøver å la han kle på seg men han gidder rett å slett ikke så de hjelper han..

Svigermora mi har jobbet mange år i bhg og hun sa det samme om veldig mange barn.
Virket som foreldra ikke lot barna få prøve selv. Trer man en genser over hodet på ett barn så bør ikke barnet sitte der med slappe armer som om det aldri har brukt en genser før.
Da bør de selv kunne løfte armen å prøve å få armen sin ut i ermet på gensern.Det er nok mange passive barn og det er sikkert flere grunner til det.

Når dattern min var 15 mnd så tok hun på seg sko alene, ikke alltid det traff riktig bein.
Ha på lue også.Tror nok de i bhg mener at barnet ikke hjelper til med å kle seg. Hva gjør barnet ditt når du bretter ut jakka og holder den opp til ungen??
Dattera mi putter automatisk armene i ermet på jakka. Mange barn bare står der og virker som de ikke skjønner hva de skal gjøre. det er vel det de mener.

Nå er hun 22 mnd og hører at folk sier hun er veldig flink til å kle seg. Hun sitter ikke som et levende spørsmålstegn når hun får en sko, jakke eller lue.
Men nå har hun fått prøve det meste selv, det er jo slik de lærer. Enda er det mye hun ikke klarer å få på selv som andre på hennes aldre får lett til.

Selv synes jeg det er viktig at barn får være barn, men de skal ikke undervurderes og de kan lære selv om de er 1 år gamle. en trenger ikke vente til de er 4 år for at de skal "dresseres"[8D]
Kjenner flere foreldre som helt automatisk gjør alt for ungene, de tenker sikkert ikke over dewt selv.

Jeg synes faktisk man kan forvente at barn skal være aktive i påkledningsprosessen når de er over 1 år..
Mener overhodet ikke at de skal kunne kle på seg selv, men at de f.eks skal putte armene inn i jakken, løfte beinet for å ta på sokkene osv..

Man kler jo på barna hver eneste dag, så de vet jo hva det dreier seg om.. Har ikke barnet noen interesse for situasjonen så burde man prøve å engasjere barnet litt mer.
Mange kler jo faktisk på barnet frem til det er både 3 og 4 år, enda barnet klarer det helt fint selv!!

Stresser man gjennom situasjonen og bare slenger på ungen klærne er det jo ikke rart om barnet blir ståënde passivt.
Jeg ville hørt med barnehagen hvordan påkledningssituasjonene er. Om det er kaotisk og stressende kan de ikke regne med at et barn på 1.5 år skal være delaktiv og engasjert.
Barn blir ofte apatiske og passive når voksne stresser en situasjon.

Takk for svar [:)] Greit å vite hva vi kan fokusere på hjemme. Blir fort at man kanskje gjør litt for mye for den førstefødte, men absolutt en fordel å lære de å være selvstendig. Tror også jeg undervurdere hva ett barn på hans alder kan. For meg er han jo så liten, selv om jeg vet han har blitt stor.

Er enig me de over. Tror nok de mente at han var passiv i påkledningen, men absolutt ikke at det er noe galt med han! [:)] Vi har jobbet mye med at barna skal lære å kle på seg selv (jobber på 2-5-års-avdeling), og de har blitt kjempefinke! Selvsagt klarer ikke de fleste å kle på seg selv, men alle klarer å hjelpe til. Vi sier alltid at de skal prøve selv først, men at vi hjelper hvis de trenger det. Men de skal prøve selv først. Og det er stor stas når de klarer noe nytt! [:)] Vi ser STOR forskjell på de som har noenlunde samme retningslinje hjemme, og de som bare blir påkledd hjemme. Men vi har stor forståelse for at det kan være travelt og at man ikke alltid har tid til "kampen". Men man får mye igjen om man "øver" litt i helger, ferier og ellers når man har tid.

Back
Topp