Dere som jobber i barnehage *Den perfekt barnehagemor*

*FruM*

Elsker forumet
Jeg hadde en samtale med to venner av meg i helgen som begge jobber i barnehage.
Dette var utrolig interessant synes jeg! [;)]

Jeg har hørt flere (ikke ansatte) har snakket om foreldre som leverer barna selvom de er syke. Eller som har så dårlig tid når de skal hente og levere at ungene blir kjempe skuffet fordi de ikke får tid til å vise frem hva de har gjort den dagen f. eks.

Ei venninne fortalte en gang hun hadde hentet barnet sitt, kom en annen gutt å spurte den ansatte om hva klokka var. Da hun svarte fem over fire gikk han ut i gangen å kledde på seg og sa at "mamma er så stresset når hun kommer, så det er best jeg er klar".

EDIT: Og ikke minst, de som står der å venter når de ansatte kommer for å åpne barnehagen og samtidig er de siste som henter HVER dag! Synes synd på de barna jeg altså - jeg er kanskje slem?

Jeg kjenner bare at jeg ønsker virkelig ikke å være en sånn mor! Og jeg prøver så godt jeg kan, men det er ikke så lett å vite hva som er "rett og galt" når man er mor for første gang.

Derfor lurer jeg på hva deres inntrykk av "den perfekte barnehagemor" er? [:)]
Barna er jo såpass mye i barnehagen, og det er en veldig stor del av livet dems - og jeg vil absolutt være en del av det så mye jeg kan.

Nu jobbar jag inte i bhg längre men gjorde det förr o känner väl igen en del sånna situationer som du beskriver. Föräldrar som är alltför stressade för o höra hur barna haft det under dagen, men detta är något man SKA ta sig tid till. Är jätteviktigt o ägna 5 min åt att höra hur barna har haft det. Är väldigt irriterande med föräldrar som hämtar exakt den tiden bhg stänger - varje dag! För övrigt har jag själv alltid fastnat för föräldrar som har en positiv inställing till bhg, självklart ska man som förälder säga ifrån när det är nåt som inte är bra men kan bli lite tjatigt när en o samma förälder alltid hittar olika fel. Lyft gärna fram det som är positivt också så att det inte bara blir kritik. Om du tex tycker att de anställda gör ett jättebra jobb så säg gärna det till dom. Sånt värmer! [:)]

Snakk med personalet om hva du synes er viktig for barnet - det finnes så mange forskjellige foreldre med forskjellige forventninger til barnehagen, som foreldrene tror er en selvfølge og blir sure dersom bhg ikke møter disse forventningene som bhg ikke ante foreldrene hadde. Åpen dialog om alt er viktig for å unngå missforståelser og for å sammen bidra til det beste for barnet. Man er som forelder også ansvarlig for samarbeidet med barnehagen.

Si i fra på en ordentlig måte dersom det er noe du er missfornøyd med med en gang. Det værste jeg vet er når jeg ser foreldrene er missfonøyde uten at jeg vet det og kan gjøre noe med det. Og i værste tilfellene så ser jeg at de blir sure og når jeg spør om det er noe går de bare, så sender de gubben dagen etterpå for å "kjefte" på oss[:-]

Ikke snakk om barnet over hodet på unger over 1,5 år, de skjønner utrolig mye.

MERK ALT AV TØY OG UTSTYR!

Les månedsplan og brev og hold deg oppdatert om det som skjer i barnehagen - det er en stor del i hverdagen til barnet. Snakk om barnet på forhånd hva de skal i bhg i dag, og gjerne hva de har gjort. Det er bra for barnet å se at det er en link mellom hjem og barnehage og ikke "to forskjellige verdener".

ORIGINAL: Mrs Lutz

Snakk med personalet om hva du synes er viktig for barnet - det finnes så mange forskjellige foreldre med forskjellige forventninger til barnehagen, som foreldrene tror er en selvfølge og blir sure dersom bhg ikke møter disse forventningene som bhg ikke ante foreldrene hadde. Åpen dialog om alt er viktig for å unngå missforståelser og for å sammen bidra til det beste for barnet. Man er som forelder også ansvarlig for samarbeidet med barnehagen.

Si i fra på en ordentlig måte dersom det er noe du er missfornøyd med med en gang. Det værste jeg vet er når jeg ser foreldrene er missfonøyde uten at jeg vet det og kan gjøre noe med det. Og i værste tilfellene så ser jeg at de blir sure og når jeg spør om det er noe går de bare, så sender de gubben dagen etterpå for å "kjefte" på oss[:-]

Les månedsplan og brev og hold deg oppdatert om det som skjer i barnehagen - det er en stor del i hverdagen til barnet. Snakk om barnet på forhånd hva de skal i bhg i dag, og gjerne hva de har gjort. Det er bra for barnet å se at det er en link mellom hjem og barnehage og ikke "to forskjellige verdener".

Takk for gode tips!!! [:)]
Jeg må bli flinkere til å dette med å lese planen og prate med henne, så takk for tips!
Tenkte ikke over på denne måten før du sa det. Snakker jo så klart litt om det, men ikke så mye som jeg burde! [:D]

Nå har vi blitt flinkere til å merke tøy etter at jeg kjøpte navnstempel - MYE lettere! [:)]

ORIGINAL: *FruM*

Jeg må bli flinkere til å dette med å lese planen og prate med henne, så takk for tips!
Tenkte ikke over på denne måten før du sa det. Snakker jo så klart litt om det, men ikke så mye som jeg burde! [:D]

Nå har vi blitt flinkere til å merke tøy etter at jeg kjøpte navnstempel - MYE lettere! [:)]

Vart har du köpt sån namnstämpel? Mini här börjar bhg till hösten så blir o märka kläder här också. Låter ju mycket smidigare me en stämpel än annat [;)]

ORIGINAL: Aily

ORIGINAL: *FruM*

Vart har du köpt sån namnstämpel? Mini här börjar bhg till hösten så blir o märka kläder här också. Låter ju mycket smidigare me en stämpel än annat [;)]

lillemille.dk [:D]

Det er SUPERGENIALT!! Og jeg er så overlykkelig for at jeg nå har stempel og slipper å stryke!

http://www.frumaela.com/2011/03/navnstempel-genialt.html

Hei :-)
Ikke ofte jeg skriver her, men dette er en sak som engasjerer.
Den perfekte barnehagemor er interessert i hva som skjer i hverdagen og kommer med
synspunkter på godt og vondt. Hvis det er noe som plager deg eller du lurer på ang din unge spørr.
Det er ikke noe som er for stort eller for lite når det gjelder barna.
Hvis du ikke sier det når det er noe som plager det ikke noe som b.hagen kan gjør noe med.
Det er viktig at du holder seg oppdatert på hendelser som skal skje.
Og det er også bra hvis du passer på at det alltid er ok tøy og utstyr uti hylla.

Men selv om man er alle disse tingene er det viktigste å; Overlate ansvar og stole på barnehagen og høre på
våre synspunkter. Det værste jeg vet som barnehageansatt er når foreldre kommer på mandag etter helga.
I helga har ikke **** sovet, så nå trenger ikke h'n sove mer i barnehagen heller.
La oss vurdere om barnet trenger søvnen sin i barnehagen.
Det er et annet tempo der enn hjemme. Der er det så mye som skjer, og det er få barn som legger seg for å
hvile når de er slitne :-) Vi vil bare det beste for barna !

Jeg har jobbet i bhg i mange år,og dette er noe vi alltid opplever. De samme barna blir levert først og hentet sist. Det er ofte barn av lærere som er i bhg selv om foreldrene har ferie. Hun virker i grei form,så vi prøver( den har jeg hørt masse,også må vi ringe etter 30 min) jeg har selv to banr,og ser ikke grunn til å levere i bhg om jeg ikke må. Jeg klarer bade og vaske,dusje,handle og vaske klær selv om ungene er hjemme.

ORIGINAL: maddison

Jeg har jobbet i bhg i mange år,og dette er noe vi alltid opplever. De samme barna blir levert først og hentet sist. Det er ofte barn av lærere som er i bhg selv om foreldrene har ferie. Hun virker i grei form,så vi prøver( den har jeg hørt masse,også må vi ringe etter 30 min) jeg har selv to banr,og ser ikke grunn til å levere i bhg om jeg ikke må. Jeg klarer bade og vaske,dusje,handle og vaske klær selv om ungene er hjemme.

Men klarer du rette 100 heldagsprøver mens barna er hjemme da? Er nemlig ikke sånn at lærere automatisk har fri selv om de har ferie[;)]

Dessuten er det mange foreldre som kun har barnefri når barna er i barnehagen. Er det så mye værre å sende de i barnehagen enn til besteforeldre?[:)]

Vet det er mange grunner,men veldi mange er veldige ærlige på hva de har tenkt å gjøre mens ungene er i bhg. Skal man rette eller faktisk jobbe er det helt greit for meg. Men synes da det er litt rart at man ikke skal kunne bruke litt ekstra tid med ungene sine når man har tid. Men det er min personlige mening. Ungene blir jo litt slitne av bhg de og.

Det med merking av tøy syns jeg er litt komisk.
Jeg får MASSE skryt for at jeg er flink til å merke klær (merker absolutt alt jeg..)

Men kjenner etpar som jobber i barnehage og de merker litt ytterklær og slikt, men ikke så mye.. og ler litt av meg.. [8|] Skulle tro de visste at dette var viktig, men selv gidder de ikke.

Jeg vet ikke om det finnes en perfekt barnehagemor, men jeg tenker at en god barnehagemor har god kommunikasjon med barnehagen og vil det beste for ungen.
En god barnehagemor følger med på hva som skal skje i barnehagen, slik som turer, arrangementer osv som har en betydning for barnet. Ikke bra at barnet er alltid den som ikke har med mat, eller aldri har foreldre/foresatte som bryr seg om arrangementer. Man gjør alt for barnet for at det ikke skal føle seg utenfor.

Ang det å levere og hente, så er det ikke sikkert alle har mulighet til å la barnet være i barnehagen kun 4-6 timer om dagen pga at de jobber selv. Man må jo jobbe for å ha penger. I mange barnehager er det maxtid på 9 timer, og det er jo av en grunn. Og de fleste overholder jo dette.
Når mor eller far har ferie, så er det ikke alltid det beste for barnet å være hjemme. Kanskje blir det altfor kjedelig, kanskje det VIL i barnehagen og leke med vennene sine eller kanskje rett og slett trenger de avlastning. De er ikke dårligere foreldre for det.

Vi har altfor mange meninger om foreldre som gjør ditt og datt, men som regel vil jo foreldrene det beste for barnet.

Jeg er heldig som har en samboer som er litt fleksibel i forhold til arbeidstider, så vi samkjører der både med levering og henting.

Men uansett, en perfekt barnehagemor tror jeg ikke finnes...

Skrev sikkert litt dumt,var ikke meningen å henge ut lærere om det virker sånn. Var ett eksempel.

for meg er en perfekt mor en mor som kommer med tilbakemeldinger til bhg både ros og ris, og forteller bhg ting som er viktig å vite for at de best mulig skal ta best vare på barnet.
En perfekt foreldre viser innteresse for det som skjer i bhg / skole og ta seg tid til å prate.
En perfekt foreldre har alltid nok, riktig og merket klær i bhg / skole.

Og jeg tror nok ikke dette finnes;) Jeg prøver så godt jeg kan selv, men glemmer nok å si det positive ofte nok og har mang en gang oppdaget at det mangler klær eller klærne ikke er merka.
Innteresse for hva som skjer og tilbakemeldinger om mitt barn føler jeg deimot jeg mestrer...

En perfekt barnehagemor finnes nok ikke, av samme grunn som at ingen er perfekte på noe sted i verden.

En viktig detalj, synes jeg, er evnen til å se at barnehagen ikke bare har ditt barn der. Forstå at de ansatte ikke bare kan prate med deg om barnet ditt fordi de har flere barn ( og foreldre) å ta seg av.

Merking av tøy, er for meg, ikke veldig viktig. Praktisk, men ikke superviktig. Men kanskje det er fordi jeg har en egen evne til å huske hvem som eier hva...

Vær interressert, følg med og ta til seg beskjeder.

Det viktigste er at barnehage og familien greier å samarbeide så barnet/barna får en god hverdag, det handler litt om å gi og ta... Man må tørre å gi slipp på litt av sine "regler" og man må tørre å si ifra når det er noe.

prøvd å ha heftige søvnproblemer og MÅTTE sove når barnet er i bhg feks?

Noen  barn må leveres først og hentes sist pga foreldres reisevei til jobb, dømmer ikke foreldre pga det.
Vet en at mor går hjemme hver dag og likevel gidder stå opp med hønsa for å levere og henter sist hver gang, ja da blir det litt sånn, ehhhh... hvorfor?
Mor går hjemme og likevel kommer poden hver dag i feks påsken, selv de halve helligdagene "han koser seg sånn i barnehagen" ????
(jobber da med de minste, 0-3 åringene)

Merking av klær er viktig, når det etter turen ut henger 5 hvite strømpebukser og 3 blå boddyer i tørkeskapet, da har jeg ikke sjangs til å få tingene i rett hylle, må be foreldrene finne fram selv. Og er det da pappa som henter, så blir det lotteri om det er rett tøy som blir med hjem.
Men ikke gjør merkingen vanskeligere enn den trenger, de fleste plagg har en mengde merkelapper, finn fram vannfast tusj og skriv navn der.
Hold reserveklærboksen oppdatert, har du fått hjem skitten klær i pose, så vil det si at nå må jeg sende med nytt i morgen, for det er tomt i boksen.
Så er det dette med pappa henta og sa ikke fra til mor at det var skittentøy.... Mor la fram klesskifte som skulle med til bhg. men pappa fikk det ikke med seg.....
Så har man jo de barna som omtrent aldri trenger klesskifte, men en dag så skjer det et uhell og poden kommer hjem med genseren som rekker halvveis opp på armen og buksa som i grunnen er blitt kortbukse[;)]

Vi leverer ut årsplan, månedsplan og skriver på tavlen hva som skjer/skal skje. Følg med, blir så overgitt over foreldre som står og sier "hæææ, det har jeg ikke fått med meg" Det kan være enkle ting som lever før klokka 9 for vi skal på langtur på torsdag. Ikke alltid jeg har tid til å minne hver foreldre på dette dagen før muntlig. Åsså har man den klassiske, gir beskjed til far som ikke husker å gi beskjeden videre til mor......

Hvis personalet har tid til å fortelle 2 min fra podens dag, ta deg tid til å høre. Spesielt viktig med de minste, de kan jo ikke fortelle noe fra dagen selv. Men små hint som vi har vært hos sauene i dag, da har du noe å prate med barnet om på vei hjem.
Vi har digital bilderamme i gangen hvor vi prøver å legge ut bilder fra dagen, men en må jo stoppe opp, ta opp poden og faktisk ta seg tid til å se på bildene...

Så er det denne leveringen da.
Ikke dra den ut og ut, da blir bare ungene ekstra trist når foreldrene endelig går, trodde mamma skulle være her i dag jeg.....
Ikke si, åååååååååååååå stakkars lille, nå skal du være alene i barnehagen mens mamma er på jobb i maaange timer.
Hold tonen lett og grei, nå skal du få lov å leke i barnehagen med alle barna, så kommer jeg og henter deg etterpå.
Vi ber også om at barna leveres enten 5 min før frokost eller etter frokost, ikke midt i. Blir uro rundt bordet og poden bruker lang tid på å finne roen og spise.
Vi har også kjernetid hvor aktivitetene skjer, vi ber om at barnet levers før den tiden. Skal vi på tur så går vi klokka 10, da er det ikke noen igjen fra avdelingen, da må barnet levers på en annen avdeling med ukjente folk, hvis det er noen igjen i barnehagen da...

Ikke vær stresset når du henter, det plukker poden opp med en gang og slår seg hvertfall vrang.
Reaksjoner som -hyyyle når du kommer, eeendelig der var du jooooo,-til løper vekk for å hente alle lekene som jeg har kost med i dag, duuu mååå se mamma, -til løpe vekk, jeg skal straffe deg litt for du dro fra meg, -til bli sint for jeg er jo mitt i leken, vil ikke gå hjem nåååå, er heelt normalt.
At poden kringlevrir seg når du skal kle på hører også til normalen, at andre foreldre ser dette og du føler deg som verdens værste mamme er også normalt. Men 99% av barna gjør dette før eller siden, alle foreldre går gjennom den der og personalet tror ikke du er en dårlig mamma selv om det skjer.
Men ikke gi etter, det er du som foreldre som bestemmer, har du sakt at nå skal jeg kle på deg, så er det det du gjør, har du tatt ham opp på fanget så holder du fast til du er ferdig. Klart det blir protester noen ganger, men gir du etter, så har du showet hver gang framover.....

---------------------------------
Jeg er nå 38 år og har jobbet i bhg i godt 6 år, til høsten skal forhåpentligvis jr., som er mitt første barn, begynne i bhg (har ikke fått plass ennå og han får ikke begynne i min bhg. da vi bor i en annen kommune)
Så det skal jaggu bli spennende og se hvor mange av fellene jeg går selv, den perfekte barnehagemamma FINNES IKKE, alle gjør feil innimellom.

Finnes virkelig den perfekte barnehagemor? [8|]

Jeg prøver alltid å prate med de voksne på avdelingen, men jeg får samme strofen servert hver ettermiddag; det har vært en fin dag, hun har lekt masse og spist godt. Hver eneste dag. For MEG virker det ikke som det er så stor interesse i å snakke noe særlig mer heller...

Takk for MASSE gode svar jenter!! [:D]
Jeg trur absolutt ikke det finnes den "perfekte" barnehagemor.
MEN jeg trur at iallefall jeg kan bli bedre på akkurat dette området - så jeg ville høre hva dere ansattei barnehage synes er viktig fra oss foreldre! [:D]

Jeg har fått mange gode tips, som jeg absolutt tar med meg!! [:D]

ORIGINAL: Mims

Men klarer du rette 100 heldagsprøver mens barna er hjemme da? Er nemlig ikke sånn at lærere automatisk har fri selv om de har ferie[;)]

Dessuten er det mange foreldre som kun har barnefri når barna er i barnehagen. Er det så mye værre å sende de i barnehagen enn til besteforeldre?[:)]

Sign

Back
Topp