Dere som ikke skal amme

charloyte

Forelsket i forumet
Januarskatter 2015
Hei, jeg er gravid med 3. barn, og sitter med mye tanker ang amming. Jeg heller mot å ikke amme, da amming funket dårlig med forrige og det ikke var noe for meg. Ønsker å komme i kontakt med andre som tenker det samme, vi kan enten ta det her på forumet eller på pm. Det er så mye fordommer mot å velge å ikke amme, vil bare kjenne på å ikke være den eneste som tenker slik
 
Hei, jeg er gravid med 3. barn, og sitter med mye tanker ang amming. Jeg heller mot å ikke amme, da amming funket dårlig med forrige og det ikke var noe for meg. Ønsker å komme i kontakt med andre som tenker det samme, vi kan enten ta det her på forumet eller på pm. Det er så mye fordommer mot å velge å ikke amme, vil bare kjenne på å ikke være den eneste som tenker slik

Får ikke til å sende deg pm. Kan du sende meg?
 
Ville bare si at jeg har flere venninner som på forhånd valgte å ikke amme, av ulike grunner. Og det synes jeg er helt ok! Har aldri hørt noen stille spørsmålstegn ved det. Er fryktelig mye styr med ammingen, og det å være mamma er mye viktigere. På helsestasjonen sier de så fint: Mamming er viktigere enn amming:Heartbigred

Lykke til!
 
Jeg er gravid med nummer to nå og ønsker ikke å amme - så du er ikke alene :)
Har allerede møtt noen hevede øyebryn fra familie, men har heldigvis både en støttende mann og en støttende jordmor hvor jeg tar svangerskapskontroller. Håper de ansatte på barsel ikke lager dårlig stemning når den tid kommer, men det får heller bare være. Jeg har bestemt meg! ;)
 
Har termin med nr 2 i starten av juli. Slet med amming med første så nå har jeg bestemt meg for å ikke amme denne gangen. Kjenner jeg gruer meg til å fortelle det på sykehuset ved fødsel. Men tenker at både jeg og baby vil få det bedre av at jeg er rolig og fornøyd, enn stresset mye og mye ubehag. Psyken til mor er så absolutt viktig den også!

Snakker gjerne med deg hvis du trenger fler å skakke med. Du er ikke alene selv om det ofte føles sånn i akkurat denne situasjonen! :Heartred
 
Sender deg en klem! Det er faktisk mindre fordommer enn man skulle tro, men det er de med fordommer som ofte ytrer seg og høres. Drit i det, det viktigste er at barnet får mat, omsorg og nærhet, og at mor har det bra. Da har også barnet det bra ❤️

Vi måtte gi oss med amminga etter 2 mnd med storesøster. Så jeg har også dårlig erfaring. Det var faktisk helsestasjonen som satte ned foten hos meg, fordi de så nok hvor utslitt jeg var. Hadde garantert gått inn i en depresjon hadde jeg fortsatt. Denne gang (med lillesøster som snart er to uker gammel) så får hun både pupp og mme, så prøver vi oss forsiktig frem.
 
Jeg har slitt med alle mine 3 barn, så er ikke sikkert det blir noe særlig her heller. Har ikke opplevd fordommer annet enn på barsel. Men sikkert godt å kjenne at man er i samme båt som andre. Lykke til!
 
Tusen takk til dere som har skrevet at jeg kan send pm, har vært så mye i det siste så har ikke rukket enda. Det betyr mye at dere sender en klem <3

Jeg var hos jordmor i går og tok opp amming. Jeg sa at jeg har bestemt meg for å ikke amme, men da sa ho at jeg burde gi råmelk, prøve å amme og heller ha lav terskel for å slutte. Jeg er da redd for at baby skal bli glad i puppen og ikke vil ha flaske når jeg bestemmer meg for å fortsette med det. Må nok inn i tenkeboksen en gang til
 
Tusen takk til dere som har skrevet at jeg kan send pm, har vært så mye i det siste så har ikke rukket enda. Det betyr mye at dere sender en klem <3

Jeg var hos jordmor i går og tok opp amming. Jeg sa at jeg har bestemt meg for å ikke amme, men da sa ho at jeg burde gi råmelk, prøve å amme og heller ha lav terskel for å slutte. Jeg er da redd for at baby skal bli glad i puppen og ikke vil ha flaske når jeg bestemmer meg for å fortsette med det. Må nok inn i tenkeboksen en gang til

Går fint ann å gi råmelk på sykehuset og flaske når du kommer hjem. De små bruker litt lenger tid på å bli glad i puppen :)
 
Tusen takk til dere som har skrevet at jeg kan send pm, har vært så mye i det siste så har ikke rukket enda. Det betyr mye at dere sender en klem <3

Jeg var hos jordmor i går og tok opp amming. Jeg sa at jeg har bestemt meg for å ikke amme, men da sa ho at jeg burde gi råmelk, prøve å amme og heller ha lav terskel for å slutte. Jeg er da redd for at baby skal bli glad i puppen og ikke vil ha flaske når jeg bestemmer meg for å fortsette med det. Må nok inn i tenkeboksen en gang til


Går fint ann å gi råmelk på sykehuset og flaske når du kommer hjem. De små bruker litt lenger tid på å bli glad i puppen :)

Glemte å skrive at et alternativ er å pumpe råmelk :)
 
Hos mange ender det opp med at babyen foretrekker flaska, da det er mindre jobb for dem med det enn puppen. Så det ville jeg ikke vært så redd for, særlig om flaska introduseres tidlig. Og som en annen sier, så kan du pumpe og gi på flaske for å gi råmelka.

Ikke la deg presse om du absolutt ikke vil/føler det er helt feil. Men kan jo være en mulighet å gi det en sjanse, og heller ha veldig lav terskel for å slutte. Stor fordel om baby får råmelka iallefall, ellers så er jo dagens mme veldig bra og godt sammensatt så er ikke et dårlig alternativ. Synd det skal være så mye fordommer. Det viktigste må jo være at både mor og baby har det bra, ikke om det er pupp eller flaske. :)
 
Tusen takk til dere som har skrevet at jeg kan send pm, har vært så mye i det siste så har ikke rukket enda. Det betyr mye at dere sender en klem <3

Jeg var hos jordmor i går og tok opp amming. Jeg sa at jeg har bestemt meg for å ikke amme, men da sa ho at jeg burde gi råmelk, prøve å amme og heller ha lav terskel for å slutte. Jeg er da redd for at baby skal bli glad i puppen og ikke vil ha flaske når jeg bestemmer meg for å fortsette med det. Må nok inn i tenkeboksen en gang til
Nyfødte er enkle på flaska :p så ville ikke vert redd for at puppen skulle bli favoritt den første mnd vertfall
 
Tusen takk til dere som har skrevet at jeg kan send pm, har vært så mye i det siste så har ikke rukket enda. Det betyr mye at dere sender en klem <3

Jeg var hos jordmor i går og tok opp amming. Jeg sa at jeg har bestemt meg for å ikke amme, men da sa ho at jeg burde gi råmelk, prøve å amme og heller ha lav terskel for å slutte. Jeg er da redd for at baby skal bli glad i puppen og ikke vil ha flaske når jeg bestemmer meg for å fortsette med det. Må nok inn i tenkeboksen en gang til
Erfaringsmessig synes jeg det var lett å kombinere flaske og pupp i starten og hvertfall med brystskjold, fordi tuppen minner om flaske. Så det er jo kanskje en mulighet.

Lykke til - det er uansett opp til deg å avgjøre ❤️ :)
 
Jeg ammet forrige baby, prøvde iherdig både flaske og smokk for å få litt avlastning, fordi han brukte meg som smokk. Men han nekta både flaske og smokk, og brakk seg av mme. Dette var når han var få uker, er bare redd for at det samme skal skje igjen. Har nå to aktive gutter under 6 år, i tillegg til baby snart. Med forrige gikk all tid til amming, og jeg vil heller ikke «miste» tid med de to andre fordi jeg er låst til amming. I tillegg til at amming føles feil den gangen her.
 
Jeg ammet forrige baby, prøvde iherdig både flaske og smokk for å få litt avlastning, fordi han brukte meg som smokk. Men han nekta både flaske og smokk, og brakk seg av mme. Dette var når han var få uker, er bare redd for at det samme skal skje igjen. Har nå to aktive gutter under 6 år, i tillegg til baby snart. Med forrige gikk all tid til amming, og jeg vil heller ikke «miste» tid med de to andre fordi jeg er låst til amming. I tillegg til at amming føles feil den gangen her.

Nå vet jeg ikke hvor tidlig du prøvde flaske, men her ga vi det rett før han var 1 uke gammel. Men gjør det som kjennes riktig ut du :)
 
Back
Topp