Dere som ikke liker hallowen

*Xc1t3*

Glad i forumet
Feirer dere valentinsdagen??  bare nysgjerrig, siden det faktisk ikke er en norsk tradisjon det heller... 

Har vel hendt at vi har spist på egon eller noe sånt på nettopp denne dagen, men vi kjøper ikke kort og gaver eller frir til hverandre akkurat

Nope, det gjør ikke vi :) kan påpeike at hvis gutten her vil feire halloween når han er gammel nok så skal han selvsagt få lov, så lenge han følger reglene vi setter. Det vil si å være blid og hyggelig , ikke gå der lyset er slukket for de vil ikke ha besøk og om han kommer på ei dør der de ikke feirer hallween at han da respekterer det og ikkje gjør hærværk . Virker dessverre sånn her i nabolaget at det nesten er stas å ikkje få snop på halloween for da er det "greit" å gjøre hærværk.

For vår del spiller det ingen rolle hvor tradisjonen kommer fra - vi bor alle på samme jord, vi feirer når vi har lyst, og vil barnet vårt feire noe skal h*n få lov.

Og ja, vi feirer valentinsdagen, den må ikke være stor. Hadde jeg fått bare frokost i senga eller et kyss hadde jeg vært fornøyd. Krever ingenting av mannen min, han er alt jeg trenger.

Jeg syntes det er betydelig forskjell her. JEG har ikke noe imot noen av tradisjonene, men jeg forstår dem som ikke liker halloween, men som likevel feirer valentine. 
For noen handler det rett og slett bare om hva som er hyggelig og ikke. Halloween, handler vel om å feire de døde? Å kle seg ut som en halshugget jenteunge, en blodig sykepleier eller en halvspist gravid dame med fosteret utenfor magen. Hm.. 

Men valentine handler om å feire kjærligheten. Det er en veldig fin dag, hvor vi viser at vi bryr oss om hverandre. Gir hverandre kort og kanskje en liten gave. En romantisk dag. 

Jeg synes ikke vi skal sammenligne disse to engang. 
Og, hvilke tradisjoner kommer vel egentlig opprinnelig fra Norge uansett?

Nope det gjør vi ikke..

Feirer ikke Valentinsdagen, nei... Men det er da også en mye kosligere tradisjon. Det har ikke med å gjøre hvor tradisjonen kommer fra - jeg liker ikke de ekle kostymene, ja hele den ekle stemningen ved Halloween...

Er ikke pga det ikke er en norsk tradisjon at jeg ikke liker Halloween. Valentine er en koselig dag som vi koser oss ekstra på, også fordi vi ble sammen på den dagen 

Valentinsdag forbigår i stillhet her, akkurat som morsdag, farsdag, Halloween og Thanksgiving når de ha klart å presse det og nedover ørene på nordmenn.

blir teit å kun feire valentines da mener jeg, ganske ego om man setter sin egen lyst over barnets...

vi feirer ikke haloween fordi JEG ikke liker det, men vi feirer valentines som ungene synes er drittkjedelig fordi JEG liker det.

her feires halloween for barna liker det,stor stas å kle seg ut og skremme venner. men har stor respekt for dem som ikke liker det "ekle" med halloween. barna er ute og leker med venner og inne sitter jeg og hedrer de døde med god mat og masse lys.
 Feirer ikke valentinsday for jeg liker det bare ikke. kliss generellt liker jeg ikke :P

OdaM skrev:
Halloween, handler vel om å feire de døde? Å kle seg ut som en halshugget jenteunge, en blodig sykepleier eller en halvspist gravid dame med fosteret utenfor magen. Hm.. 

Men det er stort sett her i Norge det har tatt av med den siden av halloween. I USA og canada er det faktisk karneval og koselige søte kostymer tingen ungene kler seg ut i. Det skal være koselig og søtt, klart noen hekser er det jo også, men det er i overvekt koselige og søte kostymer. Så noe har jo gått galt på veien hit, om stortsett alle tolker det som at de skal kle seg skumlest mulig. Men da er det jo opp til oss, foreldre, å endre den trenden, og heller snu det til noe positivt, når det allikevel har kommet for å bli.

Nope

*yummymummy* skrev:

OdaM skrev:
Halloween, handler vel om å feire de døde? Å kle seg ut som en halshugget jenteunge, en blodig sykepleier eller en halvspist gravid dame med fosteret utenfor magen. Hm.. 

Men det er stort sett her i Norge det har tatt av med den siden av halloween. I USA og canada er det faktisk karneval og koselige søte kostymer tingen ungene kler seg ut i. Det skal være koselig og søtt, klart noen hekser er det jo også, men det er i overvekt koselige og søte kostymer. Så noe har jo gått galt på veien hit, om stortsett alle tolker det som at de skal kle seg skumlest mulig. Men da er det jo opp til oss, foreldre, å endre den trenden, og heller snu det til noe positivt, når det allikevel har kommet for å bli.

Så enig, så enig Yummymummy :)   Har vært med og feiret halloween i usa mange ganger og syns det er en veldig koselig tradisjon. Søte unger som kler seg ut og kommer forventningsfull og ringer på døra.  I usa bruker mange å gå i grupper sammen med en eller flere foreldre som passer på. Om flere foreldre hadde blitt mere engasjert kunne det kanskje bli en hyggelig i tradisjon i Norge også :)  

Gøy og se andre sine  synspunkter på dette :)  Enig med ene over at dem må jo ikke kle seg skummelt (skjønner jo at enkelte kostymer rett og slett er groteske) men vi som foreldre har jo noe og si til HVA dem får kle seg ut som? eller? 

Selv feirer vi valentinsdagen, men ikke hallowen, men OM ungene våre vil kle seg ut, så ser jeg ikke noen grunn til og nekte dem det.  Vi hadde mangen unger på døren i går, og alle var veldig høflige :)  

Vi feirer ikke Valentines Day eller Halloween... Men andre kan gjøre akkurat som de vil ;) Gir barna godis hvis de kommer på døra, men pynter ikke ;)

Back
Topp