Dere som ikke har gitt barna melk...

Jorlin

Glad i forumet
VIP
Når får de det, og hvordan går dere frem da?
 
Når får de det, og hvordan går dere frem da?

Jeg har ammet og sluttet for en uke siden. Jenta vår vil ikke ha MM eller MME på flaske, så nå som hun har blitt et år, får hun helmelk på flaske. Først gikk det ned bare noen slurker, men nå kan hun sitte og kose seg med flaska og drikke 2 dl. Hun får tilbud om melk til måltidene. På kvelden spiser hun 1-1,5 porsjon grøt, sovner ca 18 og våkner etter en halvtime. Da vil hun ha melk eller vann før hun sover videre. Ellers går det i naturell yoghurt, sprettyog. og kremoster så hun får kalsium nok håper jeg. Hva gjør dere med melk?
 
Vi har gitt jenta ost på skiva siden hun var 6mnder (eneste hun vil ha på, så da ble det med det..) Ellers har hun smakt på vår middag med melk hvertfall fra hun var 8mnder (sauser, supper, grøt ol). Vet at dette er feil for noen, men det er slik vi har valgt å gå frem. Har holdt øye med hvordan hun har reagert og gått sakte frem da. Hun drikker fortsatt mme, og elsker det. Men vi forsøker gi henne h-melk istedet nå som hun er over året, hun er bare ikke enig i byttet :p Var desverre uheldig å miste melka tidlig, men hun har da holdt seg frisk å rask hele tiden :) Heldig du er som beholdt melka så lenge!
 
Vi har også latt henne smake noe mat med melk og hun har spist yog. naturell siden hun var ca 9 mnd. Vi har ingen melkeallergi i familien, men har holdt igjen med vanlig melk ettersom det er litt tungt for fordøyelsen. Bra jenta holder seg frisk og rask, det har vår også vært utenom et par forkjølelser. Vet om en som får mm som er mye syk, så det er nok litt opp og ned.. Ja, er heldig som har hatt melk så lenge, nå er det 7 døgn siden jeg ammet sist, og jeg har fortsatt ikke mistet melka. Har kost meg med ammingen, men må si det er mange ting som faller på plass nå som jeg har kuttet ut. Både søvn, mat og ikke minst at faren kan gjøre mye mer. Eneste tipset jeg har i forhold til å beholde melka er er å drikke sinnsykt mye og spise mer enn vanlig. Det var litt lite her i perioder hvor jeg ikke spiste nok, men klarte å øke igjen. Og en unge som helst vil henge i puppen hele døgnet er jo også god hjelp (-;
 
her fikk han litt melk og fikk diare så venter en god stund før vi prøver igjen. han har glutenallergi så var forbrett på at han kunne reagere på melk. så han fortsetter på mme.
 
her fikk han litt melk og fikk diare så venter en god stund før vi prøver igjen. han har glutenallergi så var forbrett på at han kunne reagere på melk. så han fortsetter på mme.
Uff! Får håpe det er tilfeldigheter da, men er mange gode alternativer for de som reagerer på laktose nå heldigvis! Reagerer selv på melk så vi var veldig obs på dette, men virker som hun har slippi unna.
 
Vi har latt henne smake på melk, men har ikke begynt fast med det enda. Virker som hun tåler det bra da, og hun likte det også :)

Ammer fortsatt 2-3 ggr om dagen da, så hun får jo litt der også :)
 
Vi har gitt litt mm i grøten den siste måneden. Har nå prøvd å gi han litt skummet melk som drikke til grøten og det virker som han likte det. Har dog vært forsiktige, var usikre på om han tålte det ettersom han hadde problemer m kumelkprodukter når han var nyfødt men hittil ser det ut å gå bra. Han får D-vitaminer i tillegg.
 
Her har vi slutta med mme og gir vanlig kumelk blanda halvt med melk og halvt med vann.
 
Jeg har ikke prøvd å gi melk til drikke ennå. Hun får ost og mat med melk i. Nå som jeg ser at det er flere som gir litt melk, tror jeg at jeg prøver jeg også :) Har ikke turt, så hun får mm og mme. En merker det vel fort dersom de reagerer? Husker ikke når jeg begynte å gi storesøster vanlig melk. Det er 8 år mellom mine så jeg har glemt en del ting fra første :)
 
Snuppa vår fikk påvist melkeproteinallergi allerede bare 2,5 måneder gammel, så her er det ingen kumelkprodukter enda. Har et håp at ho vokser det av seg, men andre i slekta med den allergien har ikke det, så ser ikke lyst ut...
 
Han får mat med melk i, men ellers får han mme på mogårgen og kveld. Lurer på å bytte til helmelk snart..
 
Back
Topp