Dere som IKKE gir mme

Lillafrosk

Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Hvor mye ammer dere hver dag?
Hvor mye annen drikke hver dag, ca? Kun vann?

Om noen fra september eller november vil svare også, så er det helt greit. Babyer 8-11mnd.

Baby her er nesten 9 mnd. Prøver å redusere littegrann, rett og slett fordi jeg gjerne vil komme i gang med neste baby (får ikke innsett med så mye amming), og fordi hun er helt klistret inntil meg. Reduserer bare det hun ikke MÅ ha. Pupp er enda kos og drikke.
Hun får vann til måltider, og ammes minst 4, men mer typisk rundt 6 ganger pr dag..
Da mest på kveld og natt.
 
Ammer 1-3 ganger pr natt og 5 ganger ish på dagen. Til måltider får han mm og vann på flaske.
 
10 mnd her, men ammer omtrent likt mye som for en måned siden. Ca 4 x om dagen

Som regel om morningen når han våkner, en gang om ettermiddagen, ved legging og en gang før jeg legger meg. Ikke alltid han får om morgenen lenger nå, da vi heller bare står opp og spiser grøt, så nærmer seg at vi er nede på 3 x.:)

Nå får han grøt til frokost og kvelds som er basert på mme da, så det teller jo også i melkeregnskapet.:) Får vann til alle måltider.
 
Amme 4-5 gonger pr dag, ingen nattamming lenger pga hu sove godt.
Hu drikke kun vatn til andre måltider eller når det er varmt får hu tilbud om vatn utenom måltider.
Har begynt med 4 fasteføde måltider pr dag, håper å amme mindre. Begynne på jobb i august.
 
9 mnd. Ammer 3 avogtil 4 ganger om dagen. Nattamming kuttet vi ut for noen mnd siden. Hun får vann ved hvert måltid, og har 4 måltid med kun fast føde.
 
Beundrer de ungene som ikke nattammer. Må være godt for nattesøvnen :p
Typisk nok legger hun seg for å sove mellom 19-20 (liksom, vi legger kl 19, men tar noen ganger tid å sovne). Så våkner hun 2-3 ganger før jeg legger meg (og da prøver jeg alternativer fremfor å amme), MEN hun våkner jo minst et par ganger til ila natten, det hun ammes.
 
Ammer 3-4 ganger om dagen, ingenting på natten, baby er 9 mnd :) Får kun vann utenom amming.
 
Ammer 3-4 ganger om dagen, ingenting på natten, baby er 9 mnd :) Får kun vann utenom amming.

DER har vi det ideelle for min del. Jeg må ned til ca 2-3 amminger pr dag til september, sånn at jeg får satt inn fryseegg..
Men her er det så mye på natt enda..! Ikke så mye på dagtid dog.. liksom. Morgen, første dupp, kveld, natt1 (når jeg legger meg), natt2 (midt på natta) og gjerne en til, grytidligmorgen. Sånn er det vel typisk akkurat nå. Var oppe i 8-9 pr døgn også, for litt siden, men prøver kutte ned litt på kveld og natt .
 
Som regel 3-4 ganger ila dagen. Morgen, midt på dagen, ettermiddag og kveld/i forbindelse med legging. Ofte bare 2-3 ganger, hvis vi er ute tur på dagen så utgår dagammingen uten at det er noe krise. Er vi hjemme så styrer han det selv, krabber for eks bort til meg og begynner å dra meg i genseren/titte nedi bhen :laughing002
Hvis han våkner på natta og ikke sovner igjen så får han litt pupp. Men prøver at pappa'n går inn hvis han våkner, for da sovner han oftest fortere igjen enn hvis jeg går inn :p
Men som regel ammer vi ikke på natta lenger :)
Han elsker vann, og får det til alle fastføde-måltider og ellers utenom. Står vannflaska fremme så vil han gjerne drikke.
Han blir straks 11 mnd :Heartblue
 
Last edited:
Som regel 3-4 ganger ila dagen. Morgen, midt på dagen, ettermiddag og kveld/i forbindelse med legging. Ofte bare 2-3 ganger, hvis vi er ute tur på dagen så utgår dagammingen uten at det er noe krise. Er vi hjemme så styrer han det selv, krabber for eks bort til meg og begynner å dra meg i genseren/titte nedi bhen :laughing002
Hvis han våkner på natta og ikke sovner igjen så får han litt pupp. Men prøver at pappa'n går inn hvis han våkner, for da sovner han oftest fortere igjen enn hvis jeg går inn :p
Men som regel ammer vi ikke på natta lenger :)
Han elsker vann, og får det til alle fastføde-måltider og ellers utenom. Står vannflaska fremme så vil han gjerne drikke.
Han blir straks 11 mnd :Heartblue
Merket du stor forskjell fra 9-10 mnd, eller nå fra 10-11 mnd, mtp ammingen? :p

Greia er at jeg antagelig må kutte ned ammingen, så jeg spør mest fordi jeg er usikker på om jeg skal begynne gradvis nå, eller la henne styre litt selv en måned til før jeg prøver kutte.
 
Drikker omtrent ingenting og spiser omtrent ingenting utenom pupp.
 
Jeg har ikke noe faste ammetidspunkt, men ammer ikke like mye på dagtid nå når gutten på straks 9 mnd spiser såpass mye mat og drikker vann i løpet av dagen. Men her har det plutselig gått seg litt til på natten av seg selv. Kan være flaks bare, eller en periode, men de siste nettene har jeg ammet mellom 1-3 ganger. Han pleier å være oppe hver 2.-3.time… vi skal prøve å slutte med nattammingen og få ham over på eget rom samtidig rett etter ferietur nå, veldig spent.
 
Oppdatering; bare fra 9mnd til 9,5 mnd har det vært veldig forskjell.
Jeg begynte først å gi alternative måter å sovne på når hun våknet på kvelden; ved å f.eks klappe henne på ryggen, stryke på henne, synge etc.. Da fikk hun pupp kun når det var "helt krise", og hun ikke sovnet igjen. Og fra det, så gikk det litt av seg selv. Nå ammes hun på kveld før natta, deretter kun én amming ila natten, før litt kos på morran. Sover bedre på natt, mer sammenhengende.

Kunne antagelig droppet den på morran og, for hun har ikke helt behov for den, i den grad at hun ber om det. Bare takker ja til tilbudet. :p
Men håper vi heller kan droppe den på natta etterhvert.

Må nok kutte én amming til etterhvert, men venter et par uker.
 
Ammer rundt 4-5 ganger hver dag, pluss 2-4 ganger på natt. Hun legger seg klokken 18 og våkner for dagen mellom 06 og 07. Hun er snart ni måneder. :)
 
Back
Topp