dere som ikke får jobb etter fullført utdanning

Stita

Gift med forumet
Hva er dere utdannet som??
Og dere som angrer på utdannelse kan gjerne også svare med å si hvorfor dere angrer :)

Jeg søker høyere utdanning til høsten. Fristen var egentlig i går, men utvidet til i dag. Tenkte det kanskje var greit å høre litt om hva som er vanskelig å få jobb som, siden jeg har fått en ekstra dag å gå over ønskene på søknaden min

Jeg har nå gått 3 år for å utdanne meg som audiograf. Det er jobber i Norge, men ikke i Trheim her utdanningen er.

Jeg var klar over det på forhånd, men ikke at det skulle være _så_ vanskelig. Men jeg har ihvertfall en utdannelse på CV`n min i det minste. Skal på jobbintervju hos IF i dag :)

Det hjelper nok under jobbsøking med en utdannelse på papiret uansett om den blir relevant for jobben man søker eller ikke :)

Lykke til på intervju! :)

Snart utdannet allmennlærer. Generelt i landet er det vell lærermangel, men her hvor jeg bor ligger det ikke ute en eneste ledig stilling, vet flere som ble utdannet i fjor som fortsatt sliter med å få seg jobb..

Lærer... Var ferdig i 2008. Ikke fått jobb. (jobbet to år som timevikar og ett år i permisjon). I fjor fikk jeg vikariat og håpte på det samme i høst, men neida... Så nå har jeg snart gått arbledig i ett år. Det finnes ikke vikarjobber her heller fordi kommunen har så dårlig råd. Blir sannsynligvis flytting til høsten.

lillerypa skrev:
Snart utdannet allmennlærer. Generelt i landet er det vell lærermangel, men her hvor jeg bor ligger det ikke ute en eneste ledig stilling, vet flere som ble utdannet i fjor som fortsatt sliter med å få seg jobb..

Er innenfor lærer jeg har tenkt meg :O
Faglærer. Har søkt bachelor i historie, der jeg tenker å bruke de 60 valgfrie studiepoengene på engelsk slik at jeg da har grunnlag til å søke med inn på praktisk pedagogisk etterpå.
Velger bachelor i historie fordi jeg virkelig liker historie faget og fordi jeg tenker det er litt andre muligheter enn bare læreryrket etterpå om det skulle være vanskelig jobbmarked innenfor det yrket. Museum e.l
Kanskje bygge på med et år med medievitenskap etterpå slik at jeg kunne kommet innfor media. Trengs vel historie og engelsk kunnskaper i forskjellige deler av den type yrker også.

De andre utdanningene jeg har søkt har høyere konkurransepoeng enn jeg har, men kan jo være heldig med at ikke like mange søker i år som tidligere.
Er veldig få utdanninger som er aktuelle for meg som har under 50 konkurransepoeng.
Jeg har bare rundt 45

Stita skrev:

lillerypa skrev:

Faglærer. Har søkt bachelor i historie, der jeg tenker å bruke de 60 valgfrie studiepoengene på engelsk slik at jeg da har grunnlag til å søke med inn på praktisk pedagogisk etterpå.
Velger bachelor i historie fordi jeg virkelig liker historie faget og fordi jeg tenker det er litt andre muligheter enn bare læreryrket etterpå om det skulle være vanskelig jobbmarked innenfor det yrket. Museum e.l
Kanskje bygge på med et år med medievitenskap etterpå slik at jeg kunne kommet innfor media. Trengs vel historie og engelsk kunnskaper i forskjellige deler av den type yrker også.

De andre utdanningene jeg har søkt har høyere konkurransepoeng enn jeg har, men kan jo være heldig med at ikke like mange søker i år som tidligere.
Er veldig få utdanninger som er aktuelle for meg som har under 50 konkurransepoeng.
Jeg har bare rundt 45

Kan jo være lurt å se på hvilke stillinger som er ledige der du bor for å få en viss oversikt over hvordan markedet er nå, selvom mye kan forandre seg til du er ferdig utdannet. Er også veldig lurt å gå for en utdannelse hvor du har flere alternativer :) 

Stita skrev:

lillerypa skrev:

Jeg har bare rundt 45

Pass på at du tar nok studiepoeng i fagene dine sånn at du kan jobbe på vgs!! :-) Da er det mye lettere å få jobb og lønna er mye høyere. (og du trenger færre timer for å ha en 100% stilling). Fagene som du skal ta er jo prima å ha for ungd.skole eller vgs :-)

Jeg har søkt lærerskolen til høsten , men her jeg bor er det mangel på lærere, så jeg er ganske sikker på at det er en jobb å venter på meg når jeg en dag forhåpentligvis er ferdig utdannet lærer. '

Det er jo blitt sakt at det blir lærermangel i Norge...så det er jo et rimelig trygt yrke å velge:)

Utdannet meg til barnevernpedagog, og hadde fast jobb som sosialkonsulent/ruskonsulent før jeg tok avsluttende eksamen. Har nå tatt videreutdanning i rusarbeid, og søkt noen nye jobber. Har nå blitt innkalt til intervju på alle jobbene jeg har søkt på :) har søkt på saksbehandler i bv.tjenesten nå

Jeg er utdanna faglærer på helse og sosial. Jeg sliter veldig med å få jobb. Jeg er arbeidsledig i juni hvert år. Har som regel ett nytt engasjement når skoleåret starter. Problemet er at jeg aldri får velge selv, jeg må ta til takke med det ingen andre vil ha. Jeg må ofte undervise i fag jeg ikke har kompetanse til. For 2 år siden ble jeg satt til bedriftslære, uten egentlig vite hva det var. Nå er det ett av de beste fagene jeg underviser i. Men det er tøft å snu på helene hele tiden. En må jo tilegne seg kompetansen man trenger for å undervise. Tips... hvis du vil ta historie, snus litt på geografi også. dettte er det stor manko på... Historie er noe snervert hvis du ønsker deg jobb!

Hvis du vil være sikret jobb uansett, så velg førskolelærer eller noe innen helse og omsorg. Tror det blir vanskelig å få jobb hvis du velger noe innen media, grafisk design, kultur og slike ting. Realfag og dyktige ingeniører er også noe Norge absolutt trenger!

Ellers er vel også lærer, regnskap og administrasjon greie utdannelser som gir greie jobber. Lykke til med valget!

Back
Topp