Dere som ikke døper barna ? Har dere velkomstseremoni eller navnefest i steden for ?

Tvillingen88

Betatt av forumet
Oktoberbarna 2021♡
Jeg er nysgjerrig på om noen har valgt velkomstsfest eller navnefest i steden for dåp ? Hva gjør man da? Har man noe slags rituale , feirer man på samme måte med kaker , mat ol :) Håper på svar :):)
 
Vi har ikke hatt noe, når coronaen er over vil vi kanskje ha en slags navnefest eller noe. Mest for barnet da, siden man ikke er baby lenger og får med seg ting.
 
Jeg har ikke veldig mye erfaring med det her, har bare vært i én dåp (for snart 20 år siden) og én navnefest for noen år siden (ei venninne av meg sin gutt). Da var det først seremoni holdt av Human Etisk Forbund, så hadde de leid lokale hvor det var gavebord, kakebord og matservering.

Vi tenker å ha navnefest uten å dra på noe seremoni. Tenker å invitere våre foreldre og søsken, når guttungen er ca 6 mnd. Da blir det invitasjoner, finstas, pyntet bord, matservering, kaker og gavebord, gjestebok og takkekort. Har som smått begynt planleggingen, men er ikke heeelt i mål enda fordi vi jo ikke vet hvordan det blir ift korona og restriksjoner rundt den tiden...
 
Vi har valgt å ikke ha noe. Men det er egentlig mest fordi vi ikke hadde det på førstemann, så da føltes det feil å ha det på nummer 2, 3 og 4 også. Men har vært i et par navnefester, og de er egentlig litt som en dåp/konfirmasjon uten seremoni. Altså, middag og kaker, gave til barnet, storfamilien samlet osv.
 
Vi har valgt å ikke ha noe. Men det er egentlig mest fordi vi ikke hadde det på førstemann, så da føltes det feil å ha det på nummer 2, 3 og 4 også. Men har vært i et par navnefester, og de er egentlig litt som en dåp/konfirmasjon uten seremoni. Altså, middag og kaker, gave til barnet, storfamilien samlet osv.

Hadde ikke for nr 1 (... Fordi jeg var 17 og rett og slett ikke hadde noe form for inntekt, så hadde ikke råd) - men hadde for nr2. Må vel ha for nr3 også, men har rett og slett ikke kommet dit at det har blitt planlagt enda.

Med nr 2 kalte vi det velkomstfest, og hadde da middag og kaker, og samlet nær slekt. :)
 
Har ikke hatt dåp eller noe annet for nr én eller to, så tenker det ikke blir noe for nr tre heller.
 
Skal ha navnefest i mai, seremoni med humanetisk forbund og så samles på et lokale etterpå for mat, prat og kaker. Baby Karissa blir 8 mnd dagen før seremonien, skulle gjerne hatt det tidligere, men får det ikke til nå i januar så da blir det sånn.

Har ikke peiling på antall folk, hva vi skal spise eller noen ting enda :nailbiting: Men har litt tid til å planlegge.
 
Jeg har morkaken i frysen og når det blir varmt nok tenkte jeg å ha en velsignelse hvor vi planter et tre på morkaken og velsigner barnet, så kan vi ha mat og prat etterpå. det blir sikkert i mai
 
Back
Topp