Dere som har vært avhengig av nesespray

Akkurat sånn er det her å...har x antall tomme flasker liggende i tilfelle jeg får ut en sprut eller to av dem [8D] Har vært avhengig i mange mange år...15 år!
Klarte å slutte for 6 år sidn ved hjelp av Rhinocort, men så ble jeg forkjøla og måtte ha spray og ble avhengig igjen,

MEn prøv rhinocort! den hjelper! Lykke etil! Føler med deg!

ORIGINAL: Fridasinmamma

ORIGINAL: fairy

ORIGINAL: fairy

Jeg fikk lokilan nesespray av legen. Den funket ikke like bra, men etter noen uker var avhengigheten borte. Brukte ikke så mye som deg, men tre flaske i uka ca, på det verste. Helt utrolig deilig å slippe å være avhengig av den. Nå tør jeg ikke bruke den igjen da, i tilfelle jeg får en relapse, hehe![8D]

hehe.. skjønner jeg godt[;)]

Blir jo pottetett om jeg ikke får.. føler det blir vanskelig å puste.. og er vel nettene jeg gruer meg mest til.. for sikker på at jeg kommer til å gå mange søvnløse netter i møte...

Du brukte bare denne lokilan på natten da? Åpnet den opp?

Syns ikke at den hjalp så mye som Otrivin, nei.. Men det er det vel ingenting som gjør. Tok ikke mange nettene før det lettet og jeg ikke følte meg så tett lenger, men noen dager med helvete var det uansett[&:]

Jeg prøvde å søke opp Lokilan i felleskatalogen, men fant den ikke, så mulig den er ute av sortimentet?

Ja, kanskje den er borte fra markedet.. men fins sikkert andre..

Men godt å høre at du klarte å slutte! Og at flere her inne har klart det.. gir meg litt motivasjon[;)]

Det var mye lettere å slutte enn jeg trodde iallfall, så du får det sikkert til![:)]

ORIGINAL: *ZimileMamma*

Akkurat sånn er det her å...har x antall tomme flasker liggende i tilfelle jeg får ut en sprut eller to av dem [8D] Har vært avhengig i mange mange år...15 år!
Klarte å slutte for 6 år sidn ved hjelp av Rhinocort, men så ble jeg forkjøla og måtte ha spray og ble avhengig igjen,

Åh, så flink du var!![;)] Synd du falt tilbake.. men det er sikker lett...

Skal legge rhinocort på minne mitt! Skal prøve å slutte rundt jul.. for da har jeg 6 dager fri.. Føler at jeg må ha fri når jeg skal gjennomføre dette..

har brukt i 13år jeg, er en eller to omganger for dagen da så ikke så mye som deg, men jeg får faktisk hodepine om jeg ikke tar en dose når jeg blir tett[&:] er skikelig kjipt, får helt kvelningsfølelse om jeg er tett[8|]

ORIGINAL: BabyMia

har brukt i 13år jeg, er en eller to omganger for dagen da så ikke så mye som deg, men jeg får faktisk hodepine om jeg ikke tar en dose når jeg blir tett[&:] er skikelig kjipt, får helt kvelningsfølelse om jeg er tett[8|]

Ja, sånn skjer her og.. føler at jeg får pusteproblemer faktisk.. for blir så tett i pappen.. spesielt mellom øynene... Maten smaker heller ikke om jeg ikke får tatt før mat..

Det er helt jævlig å slutte
Men det blir mye bedre bare etter noen dager.

Er som alt annet en må slutte med: bare å stålsette seg, å ha jernvilje.
Aller verste er å klare seg gjennom den første natta, når man må puste med munnen og holder på å tørke ut langt nedi svelget...

ORIGINAL: Hyssamaia!

Føler med deg.. Jeg var EKSTEMT ille mens jeg gikk gravid. Da brukte jeg ca en flaske om dagen.. Var hos en kjent øre nese hals spesialist, fått masse piller,. medisiner, nesesprayer osv, men det funker ikke. nå kan jeg ha en flaske i noen dager[:D] Vært avhengi i over 4 år[X(][&:]

Da har du bare dosert deg ned selv? Uten hjelpemiddler?

ORIGINAL: Oline V2

Det er helt jævlig å slutte
Men det blir mye bedre bare etter noen dager.

Er som alt annet en må slutte med: bare å stålsette seg, å ha jernvilje.
Aller verste er å klare seg gjennom den første natta, når man må puste med munnen og holder på å tørke ut langt nedi svelget...

Uff og uff.. gruer meg! Men må bare gjøre dette.. bruker jo ca 1500 kr!!! på dette i mnd.. Grøss... det var grusomt å skrive ned denne summen[&:]

Jeg var VELDIG avhengig i mange år. Hadde jeg ikke otrivin kunne jeg bare glemme å sove den natta.Og gudhjelpemeg for en hodepine jeg fikk iløpet av dagen hvis det gikk mer enn et par timer mellom hver gang jeg tok spray.Jeg vet ikke helt hvor mye jeg brukte i uka, men kjøpte hver gang jeg handla, så det ble litt! Var så desperat noen netter at jeg satt på bade gulvet med en kniv og skar opp flaska, bare for å få den aller siste lille dråpen, hvis jeg skulle være så uheldig å gå tom.

Jeg bare bestemte meg for at NÅ skal jeg ikke kjøpe mer otrivin, så får det gå som det går... Hadde også prøvd alt det der saltvanns opplegget, men det er jo håpløst.

Kjøpte en sånn nesespray olje, (Nozoil eller noe sånt) på apoteket som skal smørre slimhinnene. Det var ikke sånn at det hjalp umiddelbart som vanlig nesespray gjør, men det var i det minste ikke tørt oppider lenger.
Jeg brukte den, og så omtrent satt jeg med 500 puter bak meg i senga rett forann åpent vindu hele natta (var på våren). I tillegg skylte jeg nesa med sånn nesehorn med salt vann hver kveld før jeg la meg (tror ikke det hjelper så mye, men var desperat). Det tok 3 netter med dårlig søvn før jeg ENDELIG kjente at nå bare trakk slimhinnene seg tilbake og lot meg PUSTE!!! [:D]

Var helt jææævlig første natta, men så utrolig verdt det!! Nå kan jeg bruke otrivin når jeg er forkjøla og faktisk slutte uten at jeg blir avhengig innen en uke! Deilig![:)]

ORIGINAL: Daskepott

Jeg var VELDIG avhengig i mange år. Hadde jeg ikke otrivin kunne jeg bare glemme å sove den natta.Og gudhjelpemeg for en hodepine jeg fikk iløpet av dagen hvis det gikk mer enn et par timer mellom hver gang jeg tok spray.Jeg vet ikke helt hvor mye jeg brukte i uka, men kjøpte hver gang jeg handla, så det ble litt! Var så desperat noen netter at jeg satt på bade gulvet med en kniv og skar opp flaska, bare for å få den aller siste lille dråpen, hvis jeg skulle være så uheldig å gå tom.

Jeg bare bestemte meg for at NÅ skal jeg ikke kjøpe mer otrivin, så får det gå som det går... Hadde også prøvd alt det der saltvanns opplegget, men det er jo håpløst.

Kjøpte en sånn nesespray olje, (Nozoil eller noe sånt) på apoteket som skal smørre slimhinnene. Det var ikke sånn at det hjalp umiddelbart som vanlig nesespray gjør, men det var i det minste ikke tørt oppider lenger.
Jeg brukte den, og så omtrent satt jeg med 500 puter bak meg i senga rett forann åpent vindu hele natta (var på våren). I tillegg skylte jeg nesa med sånn nesehorn med salt vann hver kveld før jeg la meg (tror ikke det hjelper så mye, men var desperat). Det tok 3 netter med dårlig søvn før jeg ENDELIG kjente at nå bare trakk slimhinnene seg tilbake og lot meg PUSTE!!! [:D]

Var helt jææævlig første natta, men så utrolig verdt det!! Nå kan jeg bruke otrivin når jeg er forkjøla og faktisk slutte uten at jeg blir avhengig innen en uke! Deilig![:)]

Er sååå godt å høre sånne her solskinnshistorier[:D] Og dette gir meg absolutt motivasjon!!

Så flink du har vært!![:D]

ORIGINAL: *ZimileMamma*

jaa... har sagt d før og si d igjen... prøv rhinocort!!! [:D][:D] i prøvde mange forskjellige sorta og gikk t en spesialist og greier... men han kunne ikkje hjelpe me me meir... d va hass sine ord til og med... [8|] så tok d opp me nye fastlegen min og spurte om han kunne hjelpe... da fikk i rhinocort og den funka etter ett par daga!!! den hadde aldri han spesialisten nevnt nokka om[8|]

MEN... i blei forkjøla nokken mnd etterpå og da va d på'an igjen... og no har i en rhinocort liggendes på badet... har vel logge nokken mnd no... for e så "redd" for sa to første dagan før d begynne å funke... [&o][&o] men en dag ska i gjør d! i veit jo at d funke... og du bruke den i ca to uka, så e nesen bra igjen...[:)]

begynne å bli værre me me og no, så må vel ta den.... før holdt d me tre ganga om dagen.. men no trur i d e fem og våkne ofte på natta av at i slit me å puste... sånn ca rundt 5-6 kvær natt våkne i...[8|]

Har ikke hatt tid til å lese alt, men jeg fikk Nazonex av legen min etter å vært avhengi bare i et halvt års tid.
Den funket dårlig, men jeg glemte egentlig hele greia og begynte på allergitabletter pga våren, og svisj så er jeg
avhengi av cetrizin i stedet.. [8|] men det ødelegger ihvertfall ikke nesen min.

Venninne min var nettop inne og opererte neseveggen etter mange års avhengihet. Syntes det høres rart ut at
du ikke har noen skader etter 10 år assa.

ORIGINAL: LiljaLilly

Jeg var det.
Kanskje ikke like ille som deg - brukte ikke en hel spray for dag!
Men flere ganger daglig og flere ganger på natta måtte jeg ha.
Er jo ingen andre måter å gjøre det på enn å bare slutte...
Det er helt jæææævlig de første dagene (og spess nettene) etter man slutter, men så går det seg til etthvert.
Tok vell ca en uke før jeg følte at det var levelig uten nesespray.
Hvilken type bruker du?
De første nettene etter jeg sluttet brukte jeg saltvannsdråper. Det hjelper litt...

Masse lykke til!![:)]

Jeg bruker otrivin.. skal se nattbordsskuffen min du.. føler meg som en narkoman.. der ligger det mange som jeg ikke vil kaste.. i tilfelle jeg får ut en sprut eller to..
Grusomt å være sååå avhengig....

Men er det ikke mange som bruker andre nesesprayer.. som skal virke etterhver.. var det Nasakort tro?

Kjenner meg såååå igjen!! [;)][&:][:'(]

ORIGINAL: Lena Levegg

Har ikke hatt tid til å lese alt, men jeg fikk Nazonex av legen min etter å vært avhengi bare i et halvt års tid.
Den funket dårlig, men jeg glemte egentlig hele greia og begynte på allergitabletter pga våren, og svisj så er jeg
avhengi av cetrizin i stedet.. [8|] men det ødelegger ihvertfall ikke nesen min.

Venninne min var nettop inne og opererte neseveggen etter mange års avhengihet. Syntes det høres rart ut at
du ikke har noen skader etter 10 år assa.

Men det har jeg altså ikke[;)] Om ikke det har skjedd det siste året da.. men etter 10 års bruk hadde jeg ikke ødelagt den.. har tatt røntgen også.. ikke ødelangt.. men sårt

nasonex funka ikkje hos me... og heller ikkje flutide (stor grønn topp). huska ikkje navnet på resten...

Har dere erfaring med Nasonex da? En sånn en fikk jeg av øre-nese-hals sist gang...

Jeg fikk kortisonspray fra legen.

Hadde vært avhengig av og på i noen år da ja, men det eskalerte etter jeg hadde kyssesyke, og hadde vært avhengig da nesten i tre-fire måneder.

Jeg var også veldig avhengig. Ikke like lenge som deg, men måtte bruke spray flere ganger om dagen + minst èn gang på natta hver eneste dag i 3 år. (I mange tilfeller tror jeg ikke det har noe å si om man har vært avhengig i 2 eller 10 år, hverken ang hvor ødelagt nesa er eller hvor avhengig man er. Hvertfall sa legen min noe sånt. Så det er ikke sikkert at nesa di er "ødelagt", slik noen over her skrev.)

Uansett, jeg fikk rinexin-tabletter (1 morgen og 1 kveld), nasonex nesespray og brukte samtidig fenumax fra helsekosten (tok "hestekur"dose hvertfall en ukes tid). Dette pluss en ukes sykmelding med tanke på fæle netter under "rehab", og det gjorde susen[;)] Var noen helt forferdelige(!!!) dager i starten (absolutt null luft gjennom nesa, uansett hvor mye jeg tok i, ikke nubbsjangs til å snyte seg eller noe), men etter 4 dager gikk det mye bedre! Nå er jeg like god i nesa som før jeg ble avhengig[:D][:D][:D], men kan aldri bruke nesespray igjen. Har en boks rinexin-tabletter (og fenumax-kapslene) som jeg bruker noen få dager når jeg er forkjølet, og det funker helt greit. [:)]

Og fordi jeg tvang meg selv gjennom helvetesdager i "rehab" så blir jeg ikke helt panisk om jeg skulle bli litt tett i nesa nå. Det er ikke like viktig for meg at det er helt åpent i begge nesebor nå, slik som det var før. [;)] Veldig glad jeg klarte meg gjennom den første tiden, jeg ser at sykmeldinga hjalp meg mye der! Ikke var det noe jeg måtte spørre om å få heller, det var en selvfølge når man skulle bekjempe så kraftig avhengighet sa legen. (Og du vet du har et stort problem når du kutter opp tomme flasker med kniv, for å helle de siste dråpene over i en flaske med skrukork så ingenting går tapt...[&:][:'(][8D])

Lykke til! Håper virkelig det ordner seg for deg også!

Jeg ahr vært avhengig i snart 7 år nå..
Har ikke nevnt dette til legen jeg  i grunn..
tar otrivin nå mens jeg er gravid også [:-]
Men jeg leste et kjærringråd om ei dame som hadde vært avhengig i flere år å prøvde ut noe som het homocystin (ukebladet eller allers) å ble helt frisk.
Men jeg har ikke funnet ut hva det er, må være noe alternativt?
Jeg blir kronisk tett når klokken rudner 21.00-22.00 om kveldene, å tar da og ut natten.. Er drit lei av det å være tett!!!
Men kanskje jeg skal nevne det for legen da [8|]

Back
Topp