Dere som har vært til jordmor...

Krepsen89

Gift med forumet
Himmelbarn
Februarlykke 2016
Desemberlykke 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Jeg skal dit neste onsdag, er da 17+2, og har så veldig lyst til å få høre hjertelyden igjen. Vet at enkelte nekter å sjekke hjertelyden men hååååper at det skal gå bra.
Hørte lyden i uke 13, så håper at det bidrar til at vi får høre :)

Noen som vil fortelle litt om hva som skjer på første jordmortime?:)

Har ikke vært enda i dette svangerskapet, men gikk i forrige. Første gangen var det en hel time. Pratet masse rundt det å være gravid for første gang. Jeg grein, livredd som jeg var. ;) Målte blodtrykk og blodprosenten og sjekket urin. Var veldig fint. :)

Det er egentlig vanlig praksis å ikke sjekke hr før oul, ifølge retningslinjene for svangerskapsomsorgen var det iallfall et avsnitt om det tidligere hvor det sto at det ofte førte til mer stress og høyere forventninger og derfor ikke anbefalt før man hadde vært på oul.

Min jordmor sjekket til og med meg i uke 11, lovte ikke at hun fant nå, det gjorde hun heller ikke, men i uke 13+6 fant hun den fort :)

Har dere hatt med mannen? Erfart vits å ha med mannen? 7 år siden sist jeg var, så husker ingenting fra første jm time :P

Jeg hadde jordmortime i uke 12. Da snakket vi mye og fylte ut helsekortet og hun spurte om masse ting de må spørre om for å kartlegge om man er i en risikogruppe. Alt fra om man er enslig, om man har brukt narkotika, depresjon, fødselsangst, arvelig sykdommer og mye mer. Deretter tok hun blodprøver og testet urinprøven jeg hadde med, sa jeg kunne veie meg om jeg ville (hun gikk ut og lot meg ordne det selv), regnet ut termin og til slutt fikk jeg tilbud om hun skulle lytte etter hjertelyden. Hun lovte å kalle meg inn igjen om et par uker dersom hun ikke fant den, fine jordmora :) Men den fant hun, klar og tydelig! :D Var der i ca 45 min, utrolig koselig :)

Jeg var hos jordmor for første gang i dag, og opplevde det samme som Lillerose over her, bortsett fra at jeg ikke tok blodprøve. Fikk høre hjertelyden:) Er 15+4 i dag.

Herlig! :) til deg som spør om det er vits i å ha med mannen: vi skal dra begge to på denne første ktr iallfall:) jordmor virket veldig positiv til det. Spesielt tenker jeg at mannen sannelig fortjener å høre hjertelyden han også, så mye som han må finne seg i for tiden;)

Herlig! :) til deg som spør om det er vits i å ha med mannen: vi skal dra begge to på denne første ktr iallfall:) jordmor virket veldig positiv til det. Spesielt tenker jeg at mannen sannelig fortjener å høre hjertelyden han også, så mye som han må finne seg i for tiden;)
Ja de fortjener det :)
Mannen var med til legen på første kontroll der. Men han følte seg litt til overs siden det var mest spørsmål om min helse. Men han fikk høre hjertelyden da :)
Vi skal på UL neste uke, den vil han være med på. Og så blir han med på OUL. Men han er usikker på om han vil være med på vanlige jm kontroller.
Husker ikke fra sist svangerskap jeg, så godt med litt info fra dere som har vært på jm time nå :)

Her skal mannen bare være med på ultralyden(-e :rolleyes: ).
Han har ny jobb, og ikke lysten på å be om fri til å være med på kontroller. :)

Ettersom jeg har tatt fostervannsprøve på tirsdag (15+6), så har jeg fått komme til JM hver dag og høre hjertelyden ❤️ Til og med på hennes fridag.. Hun er snill som dagen er lang. Tidligste en JM hørte etter hjertelyd på meg sist var 14 uker, da jeg hadde magesmerter etter flytur.

Jeg tror det har noe med at dersom de ikke finner den, så tar ikke sykehuset en i mot når en er under 18 (?) uker.. Så det kan lett stresse en mor i unøden da. Min JM er kjempeerfaren, men måtte lete lenge og vel og endte opp omtrent nede i skrittet på meg før hun fant Lillebrors hjertelyd, de har mye plass å gjemme seg på såpass tidlig

Jeg var hos jordmor nå på mandag :) da var jeg 16 + 4!
Hun ga meg en del praktisk informasjon, tok blodprøve, blodtrykk og sjekket urin! I tillegg fikk vi høre hjertelyden og hun kjente på livmoren, hun fant hjertelyden uten problemer og hun brukte ikke lang tid :) kjempe fornøyd med hele kontrollen og gleder meg masse til å reise tilbake :)

Jeg var hos jordmor i dag 15+4. Gikk igjennom litt basic - kosthold, trening, endringer i kroppen, og så snakket vi litt om oppfølging framover, målte blodtrykk og blodprosent, veide, hun kjente på magen for å sjekke plassering av livmor og hørte på hjertelyden <3 min mann har barn fra før på 10 år hvor han ikke var med på sånt, og vil denne gang være med på alt. Han syntes det var veldig kult å være med og veldig nyttig (hadde egentlig ikke trodd han skulle føle like mye rundt akkurat det som med OUL, men det gjorde han tydeligvis).fikk tekst fra han flere ganger i dag om at det virkelig begynner å gå opp for han osv. Jordmor var veldig dyktig på å involvere far også i praten, så det hadde kanskje litt og si også for den "suksessen" ^.^ jeg bestilte time på eget insj da jeg føler legen er for stresset og ikke har tid til Moe prat rundt graviditeten utenom kun det medisinske.

Har dere hatt med mannen? Erfart vits å ha med mannen? 7 år siden sist jeg var, så husker ingenting fra første jm time :P
Jeg hadde med mannen min innimellom i fjor da jeg var gravid med første. Han synes det var veldig ålreit :) For mennene havner jo dette litt mer på avstand enn for oss. Men var greit å ikke ha han med hver gang synes jeg.

Jeg fikk høre hjertelyden i forrige uke, 14+4, men det var ike alltid hun fant den så tidlig. I mitt forrige svangerskap fikk jeg ikke høre hjertelyden i det hele tatt før på fødestua. Hadde samme jm, men hun brukte sånn jm ting :p Jeg ba aldri om å få høre heller da. Hadde jeg spurt, så hadde jeg sikkert fått hørt..

Back
Topp