Dere som har vært igjennom IVF før..

BabyBaluba

Betatt av forumet
Assistert-jentene
Hva er det dere vet nå, som dere skulle ønske dere visste før dere gikk igjennom prosessen?

Hvordan fikk dere ventetiden til å gå?

Har dere noen tips til oss som skal i gang med dette her for første gang?

Tusen takk på forhånd :smiley-angelic003
 
At det sliter på psyken. Visste det ble tungt, men ikke så psykisk krevende. Og at jeg skulle hørt på kroppen fra dag 1. Bli sykemeldt ved behov.

Tiden fra innsett til testing er nok drit uansett hvor mange forsøk. Jeg var i tillegg sykemeldt også.
 
Hva er det dere vet nå, som dere skulle ønske dere visste før dere gikk igjennom prosessen?

Hvordan fikk dere ventetiden til å gå?

Har dere noen tips til oss som skal i gang med dette her for første gang?

Tusen takk på forhånd :smiley-angelic003
At det er så sinnsykt tungt psykisk..og ingen i helsevesenet å snakke med det om..

At man ikke nødvendigvis lykkes på første forsøk.

At vi kom til å få vår etterlengtede skatt til slutt.

At ingen forstår hvordan det er å ikke kunne få barn uten hjelp (med mindre de selv har vært gjennom ivf).

At det er myyye venting.

Edit: Det kan hjelpe ift ventetiden å ha et prosjekt/hobby å fokusere på.
 
Som de skrev oppe , det er tungt psykisk , tanker går i ett , en blir både glad og nedfor samtidig .
Kroppen forandrer seg fra dag en ..mye venting , ingen rundt deg forstå deg hva du går gjennom .
Hver usikkerhet på symptom gjør deg bekymret ..

Men det går til det positivitet og , du vet grunnen du gjør det , du blir sterkere person. En må være veldig positiv selvom på de tunge dager
Finne noe å gjøre , en hobby , gå turer . Ikke la det Styre hverdagen din, lev som vanlig ;)
Det har vart tung prosess her , fra dag en til babyen kom , men en glemmer det vonde raskt :)

Lykke til , ❤️
 
Hvor mye venting det er, og hvor mye venting som oppstår av forskjelllige grunner.
Hvor tungt det er når det gang på gang ikke går, og du ikke har noen andre valg enn å fortsette.
Hvor lite mannen forsto av det man går gjennom.
Hvor lite folk rundt deg forstår, og spesielt hvor lite de forstår at de ikke hjelper når de forteller deg at du bare må slappe av/spise ananas/stå på hodet etter sex for det gjorde at det klaffet for dem.
Hvor utrolig dårlig man kan bli av hormoner :p

Når det er sagt så har jeg en ganske negativ holdning til hele IVF akkurat nå, føler det har tatt opp hele 2018 og alt jeg sitter igjen med er en tom bankkonto og masse arbeid jeg henger igjen med. Så ikke hør alt for nøye på meg, for det trenger ikke å bli sånn for deg i det hele tatt :)
 
Hvor mye venting det er, og hvor mye venting som oppstår av forskjelllige grunner.
Hvor tungt det er når det gang på gang ikke går, og du ikke har noen andre valg enn å fortsette.
Hvor lite mannen forsto av det man går gjennom.
Hvor lite folk rundt deg forstår, og spesielt hvor lite de forstår at de ikke hjelper når de forteller deg at du bare må slappe av/spise ananas/stå på hodet etter sex for det gjorde at det klaffet for dem.
Hvor utrolig dårlig man kan bli av hormoner :p

Når det er sagt så har jeg en ganske negativ holdning til hele IVF akkurat nå, føler det har tatt opp hele 2018 og alt jeg sitter igjen med er en tom bankkonto og masse arbeid jeg henger igjen med. Så ikke hør alt for nøye på meg, for det trenger ikke å bli sånn for deg i det hele tatt :)

Først av alt - en stor klem til deg!

Skjønner at dette er en veldig vanskelig prosess og at det i mange tilfeller ikke går som man ønsker! Setter veldig pris på ærlig tilbakemelding og svar - det hjelper!
For en som aldri har gjort dette før er det mye man ikke vet, også de negative sidene.
Ønsker deg masse lykke til i denne prosessen og krysser fingre og tær for at ting blir litt lettere ❤️
 
Ventetiden var desidert det verste for meg. Så hvis man greier å distrahere seg med noe, så er det kjempebra!

Jeg innså også et halvt år i prosessen at mannen var nok støttespiller for meg. Han har vært så fin i hele prosessen og føler meg veldig heldig!! og folk her inne på forumet.

Alle andre føler jeg bare har ventet på å at jeg skal bli gravid, og ikke helt skjønt alle skuffelsene jeg har måtte gått gjennom før jeg ble gravid. Trengte jo støtten deres mye mer ved de negative innsettene enn nå når jeg er gravid.
 
Hva er det dere vet nå, som dere skulle ønske dere visste før dere gikk igjennom prosessen?

Hvordan fikk dere ventetiden til å gå?

Har dere noen tips til oss som skal i gang med dette her for første gang?

Tusen takk på forhånd :smiley-angelic003


Jeg ville nok vært forberedt på at det ikke er nødvendigvis klaff på første forsøk. Det kan bli mange skuffelser på veien, og atvdennkan bli overaskende lang. ( det er mange som har prøvd lenge før ivf og tror at når og det blir en realitet at man blir gravid ved et knipseslag)

Etter alt jeg har vært gjennom og skal i gang med ny runde nå snart igjen ville jeg:
- hatt sjukt lave forventninger
- hatt en plan eller noe å se frem til etter at forsøket er over. En tur/ venninnekveld ute/ noe man virkelig kan glede seg til uansett hva som skjer.
- ha en viss idé hva du gjør etter et negativt forsøk. Altså en plan. Enkelte liker å trene seg gjennom den tunge tiden.
-under forsøket i ventetiden, ha noe annet som opptar tankene. Oppussing, strikking, terning, jobb / venninner
- kose deg med kjæresten din og ta vare på hverandre.
- viktig å huske at man det finnes alltid en løsning for å få barn. Det kan bare hende at det ikke blir helt på den måten du trodde... adopsjon ed osv gjør deg opp en mening rundt det tidlig, slik at om du havner der vil du i mindre grad føle at ingenting skjer eller at du har mistet alt. Det er sykt tungt å komme til denne situasjonen og ikke alltid lett å komme seg opp av det sorte gullet når man får beskjeden om at man ikke kan få barn. Når man trodde alt er vanskelig allerede, så blir plutselig alt enda mer vanskelig.
- om alt er vanskelig er det en terapeut i Norge som har spesialisert på par som sliter med infertilitet og som kan være veldig godt p ha en prat med. Man trenger ikke å ha kommet så langt som til det punktet jeg beskrev over. Innimellom er det bare godt å prate med noen som skjønner ting litt bedre enn andre.
-du vil bli lei av alle som sier at du blir sikkert gravid snart om du ikke allerede er det og spørsmål om du har barn eller skal du ikke ha barn snart.
-hvor tungt det er å oppleve negative forsøk gang på gang.
-hvor tungt det er å få kjennskap til andre som er gravide.(blir det ikke min tur snart?)
- ikke få skyldfølelse for at forsøk går skeis.
- du trenger ikke å prøve ulike dietter for å bli gravid. Har ingen ting å si.
-din viktigste oppgave er å ta medisin til rett tid og møte opp til kontroller, uttak og innsett.
-leve livet og ikke fokuser på alt du tapte ved forsøket som ikke gikk.
- og det er ok å gi deg selv litt pusterom på noen mnd mellom forsøkene. Det er godt å kjenne at man er litt mer seg selv også innimellom.

Dette kanskje litt mye. Men jeg var igjennom mange forsøk før jeg fikk mitt første barn. Etter 8 forsøk fikk vi beskjeden om at vi hadde liten sannsynlighet for å få barn, grunner dårlig eggkvalitet. Det hadde da tatt mye krefter og tankevirksomhet. Her ble det en liten koselig gutt via eggdonasjon. Den største gleden i vårt liv som også aldri hadde eksistert uten meg.

Lykke til:) håper du slipper å gå gjennom like mye som meg.
 
Hva er det dere vet nå, som dere skulle ønske dere visste før dere gikk igjennom prosessen?

Hvordan fikk dere ventetiden til å gå?

Har dere noen tips til oss som skal i gang med dette her for første gang?

Tusen takk på forhånd :smiley-angelic003

Hei.

Er på 3 året med å forsøk å bli gravid. Hadde som de andre jentene her skriver hørt at det kunne bli tøft psykisk, men at det skulle bli sååå ille hadde jeg ikke forutsett.
De første gangene med negativt resultat gikk bra, men etterhvert ble det verre.
Når man får positive grav tester flere ganger og det viser seg at man mister det - det tok iallfall på hos meg.
En annen ting er når venner bare suser forbi og blir gravide og føder en etter en... Vanskelig å vise oppriktig at man er glad på deres vegne. Er jo selvfølgelig det, men er samtid veldig vondt.

Ønsker dere lykke til, og får håpe dere blir gravide fort, slik at dere slipper alle nedturene.
 
Alt det som blir nevnt ovenfor, men og at det faktiskt kan skje, at det går fort for dere. Men og at det kan ta lang tid...
 
Back
Topp