Dere som har vært hos kiropraktor...

sandra 22

Gift med forumet
Har dere vært der for bekkenlåsning?

Jeg må bestille meg time der nå, var hos fysio i går og hun kunne fortelle meg att det er låst generelt hele ryggen:( Har ventet alt for lenge med dette, begynnte og kjenne ganske mye i uke 12 og nå er jeg i uke 25..
Syns det er så skummelt og skal drive og knekkes og brekkes på nå som det ligger noe lite inni magen,så derfor trenger jeg og høre med dere om det er noen her som har gjort det og åssen det var?:)

Jeg har vært mye hos kiropraktor, ikke for bekkenlåsning men for prolaps nederst i ryggen...tenker at de vet så godt hva de driver med og hvordan de skal gjøre det, å de hjelper mange gravide, så er nok ingen fare for babyen:)

Jeg har vært hos kiropraktor med hoftedysplasi, altså at de beina ikke går inni hverandre, så da dytta han rett og slett beinet inn i det andre igjen :p og det syns jeg bare var godt da jeg var mindre :)
Så lenge du forteller at du er gravid så er de nok klar over hvordan og hva de skal/skal ikke gjøre :)
Har og vært der pga rygg nå for et halvt år siden, før jeg ble gravid, og da lå jeg på magen på en benk også dyttet han på ryggen da og knakk opp igjen - det er vel den stillingen de kanskje er litt forsiktige med, men dette bør de jo vite :) lykke til!! :) vondt å ha vondt :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg var til kiropraktor for bekkenløsning/låsning, han sa det ikke var noen forskjell på desse to begrepene, og at de omfattet det samme. Jeg var der først en gang, fikk umiddelbar virkning før det låste seg igjen, så gikk jeg en gang til og følte ingen bedring etter den gangen, nå derimot er jeg mye bedre enn jeg har vært før. Vet ikke om det er "sovetiltaket"- doomoo ammepute mellom beina når jeg sover som har gjort til at jeg er bedre eller hva det er :)

Kiropraktorer "brekker" ikke bein/ledd. De bøyer på et ledd i kroppen, og dermed fjernes vakuumet som er i de fleste ledd i kroppen. Når en gjør dette, dannes det små gassbobbler i leddvæsken og derav "knekkelyden". Lyden skyldes ikke at knoklene skurrer mot hverandre eller at noe rives over, det er rett og slett luftbobler :)

Jeg går til kiropraktor på en klinikk som har spesialisert seg på bekkenplager og små barn, og der har de fast pute med hull til magen når jeg ligger på magen og blir "knekt" i ryggen. Benken stilles inn slik at jeg ligger riktig allikevel. Helt konge følelse å plutselig kunne gå igjen etter å ha blitt løst opp i bekkenleddene. Manuellterapeuten jeg går til gjør noe av det samme, men han justerer bare på korsryggsleddene, ikke bak i bekkenet, så det er ikke like effektivt følte jeg. Han knekker heller ikke på nakken eller mellom skulderbladene der jeg også får vondt.

Det er lett å la seg skremme av lyden første gang, men det er lettere hvis du klarer å slappe av. Den kan bli stivt, ømt og hovent etter behandling, det er musklene som protesterer på leddenes nye plassering fikk jeg beskjed om, og at ispose kunne hjelpe, men det gir seg i løpet av en dag.

Lykke til, og håper den kiropraktoren du treffer er like magisk som den som har reddet hverdagen min :D

Jeg ville heller gårt for manuelterapi. Knekking av ben har jeg dårlig erfaring med. Manuelterapi har redda bekkenløsninga mi bpde før og etter fødsel og tul og med to beh har fiksa samtluge låsninger å nakke og rygg på liam når han var baby og skrek av smerter...

Kiropraktorer brekker ikke ben..

♧ Sendt fra app'en ♧

Det er stor forskjell på de enkelte behandlerene. Kiropraktoren jeg går til er fantastisk og det virker veldig godt på meg. Manuellterapeuten er en middelaldrende gubbe som ber meg ikke være flink pike og akseptere at jeg ikke kan være like aktiv som vanlig, som avspiste mine aktiviteter om å gå tur, sykle til jobb og stretch/yoga på hjemmebasis som ingen trening, og da ville han ikke gi meg treningsøvelser nå heller, siden jeg ikke har trent før :S
Han setter strøm i bekkenleddet og kjenner litt på ryggsøylen og sier det ikke er løst og ingenting å justere, selv om dagen etter så er det så vondt når kiropraktoren tester de samme leddene.

Hva som funker er nok forskjellig fra person til person og behandler til behandler...

Går t mirakel mannen på folkemunne, geir på nannestad. Han har til og med redda gubben som har en prolaps til å fungere supert i hverdagen! Så han her har peiling

Nå har ikke jeg så mye peiling på dette, så denne tråden var veldig informativ! Har imidlertidig ett spm:

Jeg har hørt at når det kommer til bekkenlø(å)sning, så er dette en naturlig prosess som må trenes bedre, ikke knekkes/brekkes på plass, men gradvis bygges opp igjen ved hjelp av øvelser og styrking de rette stedene på kroppen. Det er hva jeg har hørt, og derfor har jeg valgt å gå til fysioterapaut for mine bekken- og ryggproblemer (har ikke hatt så mange behandl der enda så vanskelig å si noe resultat)

Noen som har noen tanker rundt dette?

Nå har ikke jeg så mye peiling på dette, så denne tråden var veldig informativ! Har imidlertidig ett spm:

Jeg har hørt at når det kommer til bekkenlø(å)sning, så er dette en naturlig prosess som må trenes bedre, ikke knekkes/brekkes på plass, men gradvis bygges opp igjen ved hjelp av øvelser og styrking de rette stedene på kroppen. Det er hva jeg har hørt, og derfor har jeg valgt å gå til fysioterapaut for mine bekken- og ryggproblemer (har ikke hatt så mange behandl der enda så vanskelig å si noe resultat)

Noen som har noen tanker rundt dette?

Jeg kan vertfall bare snakke for meg, at jeg var gående uten tårer i øynene etter kiropraktor behandlingen, i stedenfor haltende i smerte h.... da jeg kom til han :) Tankene mine er at kiropraktor kan hjelpe midlertidig, og at tar du hensyn med ulike øvelser/tiltak i hverdagen så kan en bli bedre :)

Og igjen; kiropraktorer knekker ikke ben/ledd. Det er svært uheldig at det blir snakket om på den måten, ettersom det gir et negativt og litt skremmende bilde av hva kiropraktikk er. Det er heldigvis ingenting som knekker eller brekker, men det kommer som oftest lyder som kan assosieres som knekkelignende. Lydene er derimot mer “poppende”, og kommer av en rask trykkendring i leddet. En enkel lignelse er når man tar et syltetøyglass og slipper inn litt luft: Det kommer en liten poppelyd idet trykket inne i glasset endres, og lokket kan med letthet skrus av: bevegeligheten øker.

Back
Topp