Dere som har vært forlovet leeenge...

~Maja~

Elsker forumet
Jeg bare lurer på hvorfor det er så mange som velger å forlove seg uten å gifte seg... Ser så mange eks. på par som forlover seg og er det i mange år, -og som ikke virker til å ha planer om å gifte seg engang. Hvorfor er det sånn???

Selv forlovet jeg meg og da satte vi bryllupsdatoen rimelig raskt etter forlovelsen. I mine øyne er forlovelse liksom et "løfte om" bryllup og forlovelsestiden bare en "ventetid"... Men jeg skjønner jo at andre tenker anderledes enn meg. Mener ikke å være dømmende eller noe, - bare undrende!!! Lurer liksom på hvorfor man velger å forlove seg og ikke bare samboere når en likevel ikke har tenkt seg å gifte seg. Legger vi forskjellige ting i forlovelse???

~Maja~

vi er av de, som i mine øyne, er forlovet lenge..... eller.. han fridde i februar for ett år siden. men.. jeg har alltid villet gifte meg 24 mai siden det er en spesiell dato for mg pga mine besteforeldre som giftet seg da... og så viser det seg at sambo sine foreldre også giftet seg da...) og dette er en lørdag først i 08.derfor er vi forlovet ganske lenge før vi gifter oss![:)]

men for meg er ogsp forlovelsestiden en ventetid før man gifter seg. så vi satte datoen med en gang da..!

Vi forlovet oss, med et løfte om å gifte oss, men vi har ikke råd til å gifte oss nå, så vi får vente til vi har det. HAr jo en del annet å bruke penger på, så vi har ikke noe hast med det. Han skal fri til meg på nytt når vi skal gifte oss.
Når vi ble forlovet fridde han ikke ordentlig, for han var så usikker på om jeg ville.goingen min

vi har forresten vært fprlovet i 3,5 år[;)]

(skrev 4,5 år i stad men det er feil[:)])

ORIGINAL: ~Frøken Dings~

Heeeeelt enig! Er "kun" samboer... Forlover vi oss, vil jeg sette en dato et eller to år fram i tid! [:D]

Godt å se jeg ikke er alene da [:)]

Mulig det bare er meg... men jeg skjønner ikke helt poenget....

Det er selvsagt opp til hver enkelt! Men er det egentlig noen forskjell på å være samboere og på å være forlovet (om en ikke har bryllup i tankene)???

I mine øyne er det helt greit at noen velger å være samboere og andre velger å gifte seg. Det er en ærlig sak. Men jeg forstår meg ikke helt på mellomtingen.... Håper noen har noen "forklaring"..... [;)]

(Forstå meg rett: Folk kan velge hva de vil for min del! Det er jo deres valg!)

~Maja~

ORIGINAL: Gulerota27

vi er av de, som i mine øyne, er forlovet lenge..... eller.. han fridde i februar for ett år siden. men.. jeg har alltid villet gifte meg 24 mai siden det er en spesiell dato for mg pga mine besteforeldre som giftet seg da... og så viser det seg at sambo sine foreldre også giftet seg da...) og dette er en lørdag først i 08.derfor er vi forlovet ganske lenge før vi gifter oss![:)]

men for meg er ogsp forlovelsestiden en ventetid før man gifter seg. så vi satte datoen med en gang da..!

Dette forstår jeg! Klart dere må velge den datoen som blir rett for dere! [:)]
Det blir på en måte det samme som jeg gjorde (bare lengre ventetid), dere har jo satt en dato!

ORIGINAL: Oline

Samboeren spurte om jeg ville gifte meg med ham (i august -06), og det vil jeg jo, så da er vi vel forlovet, da.

Av forskjellige grunner (praktiske, personlige og økonomiske) har vi ikke fått planlagt bryllup enda.

Skjønner jo at det er praktiske, personlige og økonomiske grunner til at man venter litt. Har dere planer om å "sette en dato" - om enn langt fram???

ORIGINAL: Mille84

Vi forlovet oss, med et løfte om å gifte oss, men vi har ikke råd til å gifte oss nå, så vi får vente til vi har det. HAr jo en del annet å bruke penger på, så vi har ikke noe hast med det. Han skal fri til meg på nytt når vi skal gifte oss.
Når vi ble forlovet fridde han ikke ordentlig, for han var så usikker på om jeg ville.goingen min

Det økonomiske har mye å si ja!!! Det er klart!
Personlig ser jeg ikke helt poenget med å forlove seg da for å gi det løftet, -ikke hvis han skal fri på nytt likevel.... ??? Kan du oppklare min "lille hjerne"??? [;)]

~Maja~

Vi har vært forlovet i 7 år nå, og skal gifte oss til sommeren. Jeg gikk inn i forlovelsen med tanker om jeg aldri kom til å gifte meg...MEN det å forlove seg er lissom et steg videre fra å være samboere. Syns at det å forlove seg er ett løfte om å være sammen for alltid...(men ikke så "finale" som å gifte seg)Jeg ville være sammen med han for alltid, men syns ikke noe om å gifte meg da. Jeg var 19 år og syns det var en veldig "voksen" ting å gjøre. Jeg er utrolig glad for at jeg ventet og nå gleeeeeder jeg meg til å gifte meg! 

P.S. trenger ikke skjønne alle andre....folk er rare![;)]

ORIGINAL: mizzie

Vi har vært forlovet i 7 år nå, og skal gifte oss til sommeren. Jeg gikk inn i forlovelsen med tanker om jeg aldri kom til å gifte meg...MEN det å forlove seg er lissom et steg videre fra å være samboere. Syns at det å forlove seg er ett løfte om å være sammen for alltid...(men ikke så "finale" som å gifte seg)Jeg ville være sammen med han for alltid, men syns ikke noe om å gifte meg da. Jeg var 19 år og syns det var en veldig "voksen" ting å gjøre. Jeg er utrolig glad for at jeg ventet og nå gleeeeeder jeg meg til å gifte meg! 

P.S. trenger ikke skjønne alle andre....folk er rare![;)]

Hehe... nei.. det er ikke lett å skjønne alle andre.... Var bare nysgjerrig på dette... da det faktisk er såpass mange som gjør det sånn...

Hmmm... hører det du sier om at forlovelse er et steg videre... Det gir jo mening. Kunne man likegreit ha registrert seg som samboere???

For meg hører liksom forlovelse til den forberedende delen av ekteskapet...
(Føler liksom man blander litt sammen...)

~Maja~

ORIGINAL: ~Iversen~

Samboeren spurte om jeg ville gifte meg med ham (i august -06), og det vil jeg jo, så da er vi vel forlovet, da.

Av forskjellige grunner (praktiske, personlige og økonomiske) har vi ikke fått planlagt bryllup enda.

Skjønner jo at det er praktiske, personlige og økonomiske grunner til at man venter litt. Har dere planer om å "sette en dato" - om enn langt fram???

Vi skal gifte oss, og setter snart en dato.
Håper vi bilr gift i løpet av året

Oy.... da skal det pluttselig gå fort.....

Hvis dere først forlovet dere i aug 06, så har dere jo ikke vært forlovet mer en noen mnd... Dere er jo egentlig ikke blant det som er forlovet leeeeeeeenge før dere gifter dere (eller planlegger et bryllup).

~Maja~

Kanskje dette blir litt feil...men når du hører noen er samboere tenker jeg: "oki, litt mer enn bare kjærester", men når jeg hører forlovet: "så godt som gift"...

Det kan også være at mange går inn i forlovelse og tenker at de skal snart gifte seg, men noe kommer i veien. Som for eksempel at foreldre er borte, eller de har lyst til å sponse med må spare litt....el.

OG vi begynte å tenke på å registere oss som samboere, men det var så mye pes at vi satte en dato istendefor...[:)]

Kanskje dette blir litt feil...men når du hører noen er samboere tenker jeg: "oki, litt mer enn bare kjærester", men når jeg hører forlovet: "så godt som gift"...

Det kan også være at mange går inn i forlovelse og tenker at de skal snart gifte seg, men noe kommer i veien. Som for eksempel at foreldre er borte, eller de har lyst til å sponse med må spare litt....el.

Mulig det ligge noe i det første du skriver her... Men har det egentlig noen hensikt å forlove seg om man ikke har tenkt seg å gifte seg???

Jeg skjønner jo at det er forskjellige grunner til at man ikke får giftet seg så fort. Det er egentlig ikke det jeg sikter til (var nok litt uklar...). Tenker mest på de som forlover seg, men ikke har bryllup i tankene i det hele tatt!!! Eller kanskje har det som "en gang i fremtiden". Hvorfor forlove seg "nå" da???

~Maja~

OG vi begynte å tenke på å registere oss som samboere, men det var så mye pes at vi satte en dato istendefor...[:)]

hehe..... [:D]

Der kan man se! [:)]

~Maja~

ORIGINAL: ~Iversen~

Oy.... da skal det pluttselig gå fort.....

Hvis dere først forlovet dere i aug 06, så har dere jo ikke vært forlovet mer en noen mnd... Dere er jo egentlig ikke blant det som er forlovet leeeeeeeenge før dere gifter dere (eller planlegger et bryllup).

~Maja~

Nei, forsåvid ikke.
Men vi har foreløpig ingen konkrete planer, så jeg følte meg litt "truffet".
[:D]

Vi blri ikke helt enig med oss selv om hvrdan vi skal gifte oss, men mest sansynlig blir det byfogden, (eller en sjømannskirke), og det krever jo ikke så mye planlegging.

Time will show[;)]

Ja, sånn sett, ja... Men jeg skjønner jo at ting tar tid. Poenget mitt er vel at det trenger ikke å ta fere år...........

Jeg bare lurer på hvorfor det er så mange som velger å forlove seg uten å gifte seg... Ser så mange eks. på par som forlover seg og er det i mange år, -og som ikke virker til å ha planer om å gifte seg engang. Hvorfor er det sånn???

Selv forlovet jeg meg og da satte vi bryllupsdatoen rimelig raskt etter forlovelsen. I mine øyne er forlovelse liksom et "løfte om" bryllup og forlovelsestiden bare en "ventetid"... Men jeg skjønner jo at andre tenker anderledes enn meg. Mener ikke å være dømmende eller noe, - bare undrende!!! Lurer liksom på hvorfor man velger å forlove seg og ikke bare samboere når en likevel ikke har tenkt seg å gifte seg. Legger vi forskjellige ting i forlovelse???

~Maja~

ville bare si meg enig med deg, jeg tenker også at når man forlover seg så setter man raskt etter en bryllupsdato...hva er ellers poenget med å være forlovet???

ORIGINAL: AB

~Maja~

ville bare si meg enig med deg, jeg tenker også at når man forlover seg så setter man raskt etter en bryllupsdato...hva er ellers poenget med å være forlovet???

My point exactly!! [:)]

~Maja~

Heeeeelt enig! Er "kun" samboer... Forlover vi oss, vil jeg sette en dato et eller to år fram i tid! [:D]

signerer på denne...har vel aldri skjønt det der med å gå forlovet i mange år, men vi er jo veldig forskjellige, og det er jo som regel bra, så jeg undrer meg ikke akkurat ihjel rundt dette[:D]

ORIGINAL: VenterpåChristina:-)

signerer på denne...har vel aldri skjønt det der med å gå forlovet i mange år, men vi er jo veldig forskjellige, og det er jo som regel bra, så jeg undrer meg ikke akkurat ihjel rundt dette[:D]

Det gjør jo i grunnen ikke jeg heller.
Bare fant meg undrende og tenkte jeg kunne lage en tråd om det... Se hva folk tenker.
(noe må man jo ta seg til... hehe...)

~Maja~

Skjønner heller ikke de som avtaler at de skal forlove seg da og da.... Trodde liksom man ble forlovet da en av partene fridde til den andre?

Hehe da kan du si! [:D]

Er det virkelig mange som gjør det???
-det er jo romantisk...

Uff... jeg skal ikke være hard nå... Jeg viste jo faktisk at mannen min ville fri til meg på 2 års dagen... Men det var en "feil". Vi så på ringer (vi hadde jo snakket om forlovelse, og han skulle kjøpe ringene til "når han nå enn tenkte å fri") også sa jeg at vi kunne jo tenke litt på det... det var da han sa han ikke hadde tenkt å vente så lenge.... hihi...

~Maja~

Hva syns dere man burde gjøre hvis man er "bare" samboere, og vil ta steget vidre....Men ikke gifte seg...?

"hei, ja jeg er sammen med han, vi er registrerte samboere faktisk....SÅ alvolige er vi i forholdet"...

hihi

for meg er det ikke noe rart i å være forlovet i flere år og kanskje ikke ville gifte seg. Man forandrer mening etterhvert... helt sikkert... ligger nok i underbevisheten...

Er litt "gammeldags" å tenke at man må gifte seg ett år eller to etter man inngår en forlovelse...

Back
Topp