Dere som har utført IVF og hatt lang reisevei

Snusepus

Flørter med forumet
Fikk dere refundert reisevei og overnatting fra Helfo?

Jeg skal til behandling på St. Olavs og har 12-13t reisevei tur/retur med bil. Her er vi nødt til å ha noen overnattinger. Vi vurderer også å bare leie hotell eller Airbnb flere dager på rad istedenfor å holde på å reise frem og tilbake mellom hver ultralyd og egguttak.

Men har ikke så høye forventninger til at Helfo dekker noe av oppholdet vårt. Siden det strengt tatt ikke er nødvendig - det er bare mye mer fornuftig enn å reise 13t hver dag. Noen med erfaring?

(Ser ut til at det vil være lettere å få refundert reiseveien enn et "unødvendig" opphold - men når jeg setter opp et kjapt regnestykke så ser det ut til at det blir rimeligere for Helfo å dekke noe av oppholdet vårt - enn å dekke konstante tur/retur reiser. Men siden det er såpass byråkratisk så har det kanskje ingenting å si?)

Dette her helt nytt for meg. Både IVF og Helfo. Har veldig lyst til å høre deres erfaringer. Jeg aner ikke hvordan tiden mellom siste ultralyd og egguttak vil foreløpe seg heller. Har heller ingen anelse hva slags påvirkning egguttaket har på kroppen min. Vil jeg være i stand til å kjøre hjem samme dag f.eks?

St. Olavs er forøvrig vårt nærmeste behandlingsted.

Kan ikke svare på alt du spør om men

Hvordan formen er etter eggutakk er veldig forskjellig jeg har kjørt fra og til men da ikke tatt smertestillende og maks 2 Paracet. Kommer Ann på om du trenger mer smertestillende ved , jeg synes det ikke har vært vondt hat 5 uttak og insett og skal straks i gang med nr 6.
synes ikke tiden etter har vært noe mer enn menssmerter, men alle er vi forskjellig..

Det med reise vei vet jeg ikke..

Er du passasjer kan du fint sitte på hjem, men vær forberedt på at du er hoven og stinn, og kanskje måtte ta smertestillende. Den cocktailen du får på st Olavs varer ca 6 timer. Det er absolutt anbefalt å ta imot de medisinene...

Du får dekt delvis utgifter ved opphold mellom behandlinger, men hør med st Olavs for du kan ofte ta kontrollene lokalt. Dvs at du kanskje bare trenger to turer til Trondheim- uttak og innsett. Det du får dersom du blir mellom behandlinger dekker bare brøkdel av utgiftene ved å bli. Uansett om det er billigere for helfo så ser de ikke helheten i det :-)

Takk for svar! Jeg fant svaret på det jeg lurte på etter å ha dypdykket litt i pasientreiseforeskriften. :smiley-ashamed004

§ 12.Rett til dekning av kost- og overnattingsutgifter mv.

En pasient som har rett til å få dekket reiseutgifter, har også rett til kostgodtgjørelse når pasienten har vært borte fra hjemmet mer enn 12 timer. Kostgodtgjørelsen er kr 264 per døgn. Varer fraværet mer enn ett døgn, gir 6 timer eller mer inn i det nye døgnet rett til dekning som et helt døgn.

En pasient som har rett til å få dekket reiseutgifter, har også rett til dekning av utgifter til nødvendig overnatting under reisen. Utgifter til overnatting dekkes med inntil kr 683 per døgn. Utgifter til privat overnatting dekkes ikke.

Velger en pasient å overnatte ved behandlingsstedet i stedet for å reise hjem mellom flere behandlinger, dekkes pasientens utgifter til kost og overnatting fullt ut hvis dette samlet sett gir lavest utgifter til transport, kost og overnatting for det regionale helseforetaket.

Da ser det, utifra mitt regnestykke, ut til at jeg har godt grunnlag for å få dekket ihvertfall 1390,- per døgn vi er der, avhengig av hvor mange ultralyder jeg skal til. Noen som har noen erfaring med antall ultralyder?
Jeg vet jeg skal på én ultralyd på dag 5. Så en på dag 8 tror jeg. Så blir det egguttak en eller annen dag etterpå der. Men er det vanlig at de tar flere ultralydundersøkelser, hvis f.eks eggene ikke er modne nok?

Ser også at det anbefales at ultralyd tas så tidlig som mulig på dagen, før kl 13.30. Vet ikke hvorfor, men hvis det har noe å si for resultatet så har jeg jo lyst til å komme så tidlig som mulig. Og da trenger jeg en overnatting for kan ikke starte å kjøre på svarte natta med 3t søvn. :|

Logistikken er nesten det værste med hele IVF-greiene. :woot:

Hvor mange dager stimulering du trenger er veldig forskjellig , hos meg har det variert alt fra 9-16 dager.. umulig og si på forhånd.

(...), men hør med st Olavs for du kan ofte ta kontrollene lokalt. :)
Jeg fikk opplyst at nærmeste sted for kontroll enten var Bodø eller St.Olavs. Det var ingen muligheter lokalt. Og siden reiseveien er omtrent like lang, valgte vi St.Olavs/Trondheim- med tanke på at vi uansett på ta egguttaket der og trenger overnattinger.

Reisetid til Bodø er ca. 10-12t tur/retur.
Reisetid til Trondheim er ca. 12-13 tur/retur.

Håper virkelig ikke Helfo skal krangle med oss på det. :|

Hvor mange dager stimulering du trenger er veldig forskjellig , hos meg har det variert alt fra 9-16 dager.. umulig og si på forhånd.
Måtte du da ta flere ultralydkontroller, for å følge med på hvordan eggene modnet seg? Og hvor ofte tok du de kontrollene?

Prøver å lage meg et bilde av hva jeg kan forvente. Har sett et par steder at gjennomsnittet for stimulering for kvinner på min alder (36) og min amh (3.3pmol) ligger på 11 dager. Men ja, sikkert umulig å si på forhånd.... sukk!

Jeg fikk opplyst at nærmeste sted for kontroll enten var Bodø eller St.Olavs. Det var ingen muligheter lokalt. Og siden reiseveien er omtrent like lang, valgte vi St.Olavs/Trondheim- med tanke på at vi uansett på ta egguttaket der og trenger overnattinger.

Reisetid til Bodø er ca. 10-12t tur/retur.
Reisetid til Trondheim er ca. 12-13 tur/retur.

Håper virkelig ikke Helfo skal krangle med oss på det. :|
Du har ikke en privat gynekolog nærmere? Kan være vært pengene å slippe å reise så mange ganger. Det varierer hvor mange kontroller man trenger, men 2 er veldig vanlig. Jeg bor i Bergen og får behandling i Oslo, og har tatt en del kontroller lokalt (både offentlig og privat). Vil ellers anbefale å ringe pasientreiser for å spørre om hvordan du best går frem, og hvilke muligheter du har. Jeg har ringt i forbindelse med bestilling av flyreise og de har vært veldig behjelpelige.

Lykke til!

Jeg var i snakk med pasientreiser i forrige uke, og tror vår situasjon er ganske lik, da jeg også er til behandling på St. Olavs, men bor 6 timer nord for Trondheim. Fikk beskjed om at jeg får dekt overnatting dersom det å reise samme dag innebærer at jeg må dra hjemmefra før 05. Hotell dekkes dog med 600 og noe kr, ikke hele summen du betaler. Pluss at du kan få noe i kost.

Du skal også kunne få dekt opphold mellom kontroller dersom det blir billigere enn å reise fram og tilbake. Men dette ble veldig uklart for meg, da de ikke kunne fortelle hva de beregnet at reisen koster. Kun at billigste kollektivtransport er det de legger til grunn. For min del er det tog, og togprisen varierer jo.

Jeg var på første kontroll i dag (dag 9), og skal tilbake på fredag for uttak. Så blir noen turer fram og tilbake. Har ikke sendt inn reiseregning enda, så vet ikke hva de faktisk kommer til å dekke.

Jeg var i snakk med pasientreiser i forrige uke, og tror vår situasjon er ganske lik, da jeg også er til behandling på St. Olavs, men bor 6 timer nord for Trondheim. Fikk beskjed om at jeg får dekt overnatting dersom det å reise samme dag innebærer at jeg må dra hjemmefra før 05. Hotell dekkes dog med 600 og noe kr, ikke hele summen du betaler. Pluss at du kan få noe i kost.

Du skal også kunne få dekt opphold mellom kontroller dersom det blir billigere enn å reise fram og tilbake. Men dette ble veldig uklart for meg, da de ikke kunne fortelle hva de beregnet at reisen koster. Kun at billigste kollektivtransport er det de legger til grunn. For min del er det tog, og togprisen varierer jo.

Jeg var på første kontroll i dag (dag 9), og skal tilbake på fredag for uttak. Så blir noen turer fram og tilbake. Har ikke sendt inn reiseregning enda, så vet ikke hva de faktisk kommer til å dekke.
Takk for svar. Veldig nyttig å vite at vi kan få dekt overnatting dersom det innebærer at man må reise hjemmefra før kl 05. Det er sannsynligvis det vi må gjøre.
Etter nøye kalkulering har vi funnet ut at vi skal leie en billig airbnb, og at vi da har godt grunnlag for å få dekket deler av overnattingen vår, fordi det blir billigere enn å reise tur/retur flere ganger.
I følge Helfo sin oversikt får vi dekket 682,- per døgn med overnatting og 264,- i kost per døgn.

Synes også det er fullstendig idiotisk av Helfo å si at de dekker billigste transportmiddel når togprisene varierer så mye. Når jeg sender søknad til Helfo skal jeg se på togprisene den dagen jeg reiser, og hvis det ikke går tog den dagen så skal jeg bruke flybilletter som prisgrunnlag, når jeg skal forsvare valget om overnatting. Det er jo ikke alltid sånn at man kan planlegge og booke billetter fram i tid og dermed sikre seg de billigste. Spesielt under IVF. Reisedagens sats burde være gjeldende. Hvis ikke må de henvise til en hjemmel et sted. Skal ringe å spørre!

Du har ikke en privat gynekolog nærmere? Kan være vært pengene å slippe å reise så mange ganger. Det varierer hvor mange kontroller man trenger, men 2 er veldig vanlig. Jeg bor i Bergen og får behandling i Oslo, og har tatt en del kontroller lokalt (både offentlig og privat). Vil ellers anbefale å ringe pasientreiser for å spørre om hvordan du best går frem, og hvilke muligheter du har. Jeg har ringt i forbindelse med bestilling av flyreise og de har vært veldig behjelpelige.

Lykke til!
Dessverre. Fikk en liste over gynekologer de samarbeider med og det var ingen lokale gynekologer her. Måtte vistnok bruke en gynekolog med særskilt avtale. Nærmeste befinner seg i Bodø.

Takk for svar. Veldig nyttig å vite at vi kan få dekt overnatting dersom det innebærer at man må reise hjemmefra før kl 05. Det er sannsynligvis det vi må gjøre.
Etter nøye kalkulering har vi funnet ut at vi skal leie en billig airbnb, og at vi da har godt grunnlag for å få dekket deler av overnattingen vår, fordi det blir billigere enn å reise tur/retur flere ganger.
I følge Helfo sin oversikt får vi dekket 682,- per døgn med overnatting og 264,- i kost per døgn.

Synes også det er fullstendig idiotisk av Helfo å si at de dekker billigste transportmiddel når togprisene varierer så mye. Når jeg sender søknad til Helfo skal jeg se på togprisene den dagen jeg reiser, og hvis det ikke går tog den dagen så skal jeg bruke flybilletter som prisgrunnlag, når jeg skal forsvare valget om overnatting. Det er jo ikke alltid sånn at man kan planlegge og booke billetter fram i tid og dermed sikre seg de billigste. Spesielt under IVF. Reisedagens sats burde være gjeldende. Hvis ikke må de henvise til en hjemmel et sted. Skal ringe å spørre!
Obs, må ha med kvittering på overnatting om jeg ikke husker feil

Her er min erfaring fra 2017 og 2020. Håper det kan hjelpe. Hadde 12 timer reisevei første gang. Fikk ikke ta kontroller hos lokalsykehus/privat gyn når det var snakk om fersk forsøk så måtte fly opp to ganger for kontroll. Da ringte jeg pasientreiser og de ordna alt. Når vi reiste opp for uttak/innsett ble vi der (satt inn dag 3). Da bestilte de fly for både meg og mannen. Mener vi betalte for hotellet selv.
Ved fryseforsøkene i 2020 kunne jeg ta kontrollene på lokalsykehuset. Så da var det bare en tur opp for innsett begge ganger. Samme greia med pasientreiser da :) veldig enkelt og greit!

Back
Topp