Dere som har uføre/livsforsikring

Terne

Rugeklar!!
*MIA*
Maiblomstene 2016
Novemberlykke 2018
(inspirert av den andre tråden her)

Jeg har en stund sett litt på de ulike, men blir helt forvirret og beslutningsvegringen øker for hver dag

Hvilken forsikring (antall G engangsutbetaling, etc) har dere, og hvilket selskap? Hvis dere har gjennom fagforening, skriv gjerne hvilken organisasjon (feks akademikerne, LO, NHO)

Hvis det er noen med god peiling, kom gjerne med gode råd!

Er det fordelaktig med en forsikring som vil gi månedlige utbetalinger eller engangsutbetaling eller skal man ha begge deler? Hva med livsforsikring, hvor mye bør man ha i forhold til fast inntekt for å sikre hus og gjeld ved bortfall?

I forhold til å ha gjeld, så var banken klar på at vi burde ha en gjelds eller gjensidig livsforsikring sånn siden det å stå gjensidig ansvarlig for lånet medfører kjipe konsekvenser for den andre om en dør

Vi er forsikret i Gjensidige men jeg skal ikke si at jeg har inngående kunnskap eller kjennskap til detaljene og hva som er best på markedet nå, det var den beste løsningen for oss dengang og slikt flytter man gjerne ikke ettersom man da må til med en ny egenerklæring for helse de siste ti år og unntak for alt som kan komme av ting man allerede vet

Jeg er ikke kjempegod på uføreforsikringer og livsforsikringer, vi har alt enten hos gjensidige eller sparebanken(LO-medlemmer) alt etter hvor gubben er fornøyd med tilbudene.
Men! De fleste (store)lånetilbydere tilbyr låneforsikringer, som f.eks at lånet blir innfridd om en av partene går bort, blir uføre, langtidssykemeldt osv, så jeg ville ringt dem du har lån hos hos forhørt deg om det i tillegg

Livsforsikringen sletter lånet på huset. Dvs samboer får utbetalt det vi har i gjeld hvis jeg dør.
Når det gjelder uføreforsikring får jeg en årlig sum penger. Har forsikring i sparebank 1 etter å ha sjekket litt samlet vi alt av forsikringer hos de, de kunne gi oss best tilbud.

Her ringer du banken din eller livsforsikringsselskap for å rådføre deg for hva DU/DERE trenger, for det som er nødvendig for meg er ikke sikkert det er nødvendig for deg:-)

Men generelt å tenke på,

Hvor mye total gjeld har du/dere.

1.Eier dere bolig med lån og er samboer/gift eller har barn er pri 1 forsikring, å se på en utbetaling ved død. Men hvor mye den burde være på kan varriere litt, generelt er det dog lurt å legge den på ca størrelse som lånet så det er mulighet til å slette hele lånet.

2. Dersom du blir ufør reduseres inntekten din til ca 66% av inntekten din i dag, men tjener du over et viss antall g som er rundt 600 000,( husker ikke eksakt tall i farten) så tapet du enda mer inntekt pga nav har et maks beløp de vurderer opp til.

spørsmålet er da om du kan leve på 66% av inntekten din. De fleste vil da svare nei til det. Da anbefaler man gjerne en uføre pensjon som den mest viktige å ha på plass for det dekker inn inntektsgapet litt (dvs dekning med mnd utbetaling frem til pensjon)

3.Alvorlig sykdom kan også være grei å ha, Ville som et minimum hatt en dekning på 500 000, for skal du feks bruke denne dekningen til behandling i utlandet så skal jeg love deg at tusenlappene flyger fort.

4. Engangsutbetaling ved ufør kan jo også være kjekk å ha men vil si at den mnd utbetalingen er viktigere å ha på plass:-)

Her ringer du banken din eller livsforsikringsselskap for å rådføre deg for hva DU/DERE trenger, for det som er nødvendig for meg er ikke sikkert det er nødvendig for deg:)

Men generelt å tenke på,

Hvor mye total gjeld har du/dere.

1.Eier dere bolig med lån og er samboer/gift eller har barn er pri 1 forsikring, å se på en utbetaling ved død. Men hvor mye den burde være på kan varriere litt, generelt er det dog lurt å legge den på ca størrelse som lånet så det er mulighet til å slette hele lånet.

2. Dersom du blir ufør reduseres inntekten din til ca 66% av inntekten din i dag, men tjener du over et viss antall g som er rundt 600 000,( husker ikke eksakt tall i farten) så tapet du enda mer inntekt pga nav har et maks beløp de vurderer opp til.

spørsmålet er da om du kan leve på 66% av inntekten din. De fleste vil da svare nei til det. Da anbefaler man gjerne en uføre pensjon som den mest viktige å ha på plass for det dekker inn inntektsgapet litt (dvs dekning med mnd utbetaling frem til pensjon)

3.Alvorlig sykdom kan også være grei å ha, Ville som et minimum hatt en dekning på 500 000, for skal du feks bruke denne dekningen til behandling i utlandet så skal jeg love deg at tusenlappene flyger fort.

4. Engangsutbetaling ved ufør kan jo også være kjekk å ha men vil si at den mnd utbetalingen er viktigere å ha på plass:)
Takk!!

Back
Topp