Dere som har to tette...

Tusjen

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
... hvordan oppfører den eldste seg ovenfor mor etter den lille kom? Her er det 20 mnd mellom lillesøster og storesøster, og storesøster har blitt skikkelig pappadalt. Hun vil at pappa skal gjøre alt, og sier "bort" og gråter hvis jeg skal gjøre noe med henne bortsett fra lek. Blir bare skriking hvis jeg feks skal skifte på henne.. Veldig frustrerende og sårende må jeg innrømme :( så derfor lurer jeg på om det er flere som opplever storesøsken som oppfører seg slik?

Er 2.5 år her da. Men hu hadde perioder hvor hu var pappa dalt før hu ble storesøster. Etter ca 1.5 år så har hu bytta på hvem hu liker best. Så her er alt som vanlig egentlig. Akkurat nå er hu mamma dalt, men de siste ukene så har det vært bestemor. Man må jo bytte på litt. Pappaen følte nok på det før deg.

14 mnd mellom her, og han har vært pappadalt lenge.. Men han velger ikke bort meg, og jeg prøver å få brukt mest mulig tid på han, og det virker han fornøyd med. Bryr seg ikke om at jeg ammer eller holder babyen, men pappan bør helst ikke gjøre det ;)

21 mnd mellom her, og eldste har vært pappadalt leeenge. Men han skyver heldigvis ikke meg bort :) Men hvis han føler at nå har lillebror fått nok kos, så løper han å henter vippestolen. Da må vi putte lillebror oppi den, og så leke å kose med han. Funker veldig greit, for vi har egentlig ikke noe sjalusi heller, selv om lillebror tar mye tid og oppmerksomhet :)

Joda, det høres kjent ut.. Litt vemodig, men det er vel også naturlig siden mamma blir mye opptatt med babyen. Følte meg også såret når di første ble pappadalt etter at vi fikk baby. Vi har ca 20-24 mnd mellom barna. Men når nr 5. 6. og nå nr 7. ble født, så nyyter jeg at di minste går til pappa for å skifte bleie ol ;) Samtidig er det viktig å gi dem mamma oppmerksomhet, så går det seg til. Jeg har fin og god kontakt med flokken, selv om di har vært mye pappdalt rundt to års alderen- og ble storesøster/bror for første gang.

21 mnd mellom mine og. Men eldsta her er begge deler. Men hu blir lett pappadalt hvis jeg skal legge henne... og motsatt om pappaen legger henne :P

Her er det 18 mnd mellom og lillebror er 3 uker. Storebror veksler mellom å prøve å slå han og å ville kose med han/gi smokk/se på han osv. Har veldig problemer med å amme foran han og han er veldig mammagutt.

Han går ikke i barnehage og er vandt med at det er meg og han hele tiden, så det er nok litt tøft før han. Håper det skal skifte over til pappa snart, selv om jeg vet jeg kommer til å bli lei meg da. Har hørt fra andre jeg kjenner med lik aldersforskjell at det er vanlig at pappa blir favoritten når neste kommer.

2 år mellom her. Egentlig ganske likt ovenfor meg, men er blitt litt mer pappajente. Det er for så vidt litt herlig, da får jeg litt ro og fred til f.eks. amming :-) Hun er veldig flink storesøster da, skal stadig kose/gi tutti/passe på :-) Litt hardhendt, så vi må passe på og si fra av og til, da blir hun litt lei seg, mener jo bare være snill <3

Tvilling par på 2,5 år , hun ene er mamma jente og er sjalu, blir sint på lillebror ofte men vil også kose og være god. Hun andre finnes ikke sjalu og vil hjelpe til med alt spesielt beskytte og passe på lillebror. Storesøs på 8 passer på alle sammen og takler det fint.

Back
Topp