Dere som har tatt NIPT

BærBaby16

BærBaby16
Har dere tatt vanlig UL rundt uke 12 i tillegg? Jeg var nipt på fredag. Hun tok en kjapp UL i forkant, men gikk jo ikke gjennom neseben, nakkefold etc.
 
Har dere tatt vanlig UL rundt uke 12 i tillegg? Jeg var nipt på fredag. Hun tok en kjapp UL i forkant, men gikk jo ikke gjennom neseben, nakkefold etc.

Uten å vite vil jeg tro de bare sjekker at det er liv og at man har komt langt nok til å ta blodprøven, slik at man ikke tar en blodprøve til flere tusen helt unødvendig. De trenger vel ikke sjekke nakkefold og neseben når man får svaret med blodprøven?
 
Ja, er derfor de tar UL på NIPT. Lurer på om det er noe de kan de på 12 ukers UL som ikke NIPT avdekker. Jeg har bestilt begge deler, men vurderer å avbestille UL neste uke.
 
Det var nok ikke at hun ikke kunne se noe, men mer at blodprøven avdekker mer enn ul kan vise.
Forstår at de ikke ønsker å skape unødvendige bekymringer. Da jeg tok NIPT forrige uke tok vi runden med neseben, nakkefold, hjertekammer, tarmkanal, urinblære osv…
Muligens fordi jeg startet med å nevne det ene etter det andre mens hun holdt på, så da bekreftet hun bare mine «funn». Ingen av oss er kvalifiserte til å utføre fosterdiagnostikk så det var på ingen måte noen god og pålitelig sjekk. Det var kun våre observasjoner. Om det stemmer at alt er i orden får vi vite om en ukes tid/i mai.
Jeg fikk en veldig god gjennomgang av hva de ser etter da jeg var til TUL med datteren vår for fire år siden. Gynekologen jeg går til har jobbet med fosterdiagnostikk i mange år, og jeg har en bakgrunn som gjør at det falt seg naturlig å gå litt mer inn på det faglige.

Ville ikke bekymret meg for at det var en rask og overfladisk gjennomgang. Det eneste de trenger å sjekke for NIPT er antall foster og hvor langt man er på vei.Testen avhenger av at det er nok foster-DNA i blodet, og tas derfor først fra 10+0. Greit å sjekke at man faktisk er så langt på vei som man tror :)
 
Har dere tatt vanlig UL rundt uke 12 i tillegg? Jeg var nipt på fredag. Hun tok en kjapp UL i forkant, men gikk jo ikke gjennom neseben, nakkefold etc.

Jeg tar vanlig løp med kub-test på Rikshospitalet i tillegg. Egentlig er det ikke nødvendig, men legen min mente det kunne være fint med den grundige ultralyden man får der. Og hvis vi skulle få et dårlig resultat på NIPT må vi uansett på riksen for bekreftelse gjennom ul og morkake/fostervannsprøve.. Huff, som jeg gleder meg til å bli ferdig med akkurat denne nervepirrende delen av svangerskapet.
 
Jeg tar vanlig løp med kub-test på Rikshospitalet i tillegg. Egentlig er det ikke nødvendig, men legen min mente det kunne være fint med den grundige ultralyden man får der. Og hvis vi skulle få et dårlig resultat på NIPT må vi uansett på riksen for bekreftelse gjennom ul og morkake/fostervannsprøve.. Huff, som jeg gleder meg til å bli ferdig med akkurat denne nervepirrende delen av svangerskapet.

Har du fortsatt ikke fått svar på NIPT testen?
Trodde det skulle ta en ukes tid..
 
Jeg tar vanlig løp med kub-test på Rikshospitalet i tillegg. Egentlig er det ikke nødvendig, men legen min mente det kunne være fint med den grundige ultralyden man får der. Og hvis vi skulle få et dårlig resultat på NIPT må vi uansett på riksen for bekreftelse gjennom ul og morkake/fostervannsprøve.. Huff, som jeg gleder meg til å bli ferdig med akkurat denne nervepirrende delen av svangerskapet.
:confused: Ja. En drøy uke igjen for våre del. Vi skal ikke si noe til noen før vi har fått svarene. Klarer ikke en gang å glede meg til 12+0 om noen dager. Vil bare ha svar på prøvene. Merkelig at jeg er så bekymret, for sannsynligheten for at alt er fint er så utrolig mye større enn at jeg skulle bli gravid spontant. Likevel klarer jeg ikke å slippe gleden løs før vi får svaret på testen :smiley-ashamed008 Nesten som en ny runde med å vente på positiv graviditetstest :gen113
 
Har du fortsatt ikke fått svar på NIPT testen?
Trodde det skulle ta en ukes tid..

Nei, jeg var visst en av de få der det var for lite foster-DNA i mitt blod. Selv om jeg var der når jeg var 11+1. De tester rør nr 2 nå og jeg får svar i morgen om de klarte å finne nok DNA der. Hvis ikke må jeg ta turen til Gøteborg igjen på onsdag....
 
:confused: Ja. En drøy uke igjen for våre del. Vi skal ikke si noe til noen før vi har fått svarene. Klarer ikke en gang å glede meg til 12+0 om noen dager. Vil bare ha svar på prøvene. Merkelig at jeg er så bekymret, for sannsynligheten for at alt er fint er så utrolig mye større enn at jeg skulle bli gravid spontant. Likevel klarer jeg ikke å slippe gleden løs før vi får svaret på testen :smiley-ashamed008 Nesten som en ny runde med å vente på positiv graviditetstest :gen113

Samme her, jeg er 13+0 i dag og skal egentlig juble over at jeg er i 2. trimester, men klarer ikke å slappe av før dette er overstått. Selv om det er mye større sjanse for at alt er bra, så er den lille usikkerheten der.. Masse lykke til til dere også ❤️
 
Nei, jeg var visst en av de få der det var for lite foster-DNA i mitt blod. Selv om jeg var der når jeg var 11+1. De tester rør nr 2 nå og jeg får svar i morgen om de klarte å finne nok DNA der. Hvis ikke må jeg ta turen til Gøteborg igjen på onsdag....
:(
Så kjedelig. Koste meg veldig på turen, men det tok søren meg en hel dag. Håper virkelig jeg slipper enda en dag i bil.
Krysser fingrene for at svarene er gode etter så lang ventetid.
Hvor mang dager tok det fra du tok testen til de ringte deg?
 
:(
Så kjedelig. Koste meg veldig på turen, men det tok søren meg en hel dag. Håper virkelig jeg slipper enda en dag i bil.
Krysser fingrene for at svarene er gode etter så lang ventetid.
Hvor mang dager tok det fra du tok testen til de ringte deg?

Det tok akkurat 7 dager fra jeg var der til jeg fikk svar. Hadde fin tur jeg også, men det frister ikke så mye med en hel dag til med roadtrip nei :rolleyes:
 
Jeg har bestilt undersøkelse som inkluderer en nøye ul sammen ned nipt-testen så jeg forventer at de går gjennom "alt" på den kontrollen. :)

Om man kun har bestilt nipt-test så blir det mulig noe annerledes, og så klart hvor det gjøres hen.
 
Jeg har bestilt undersøkelse som inkluderer en nøye ul sammen ned nipt-testen så jeg forventer at de går gjennom "alt" på den kontrollen. :)

Om man kun har bestilt nipt-test så blir det mulig noe annerledes, og så klart hvor det gjøres hen.
Hvor har du bestilt det?
 
Det tok akkurat 7 dager fra jeg var der til jeg fikk svar. Hadde fin tur jeg også, men det frister ikke så mye med en hel dag til med roadtrip nei :rolleyes:
Tenkt så mye på deg i dag. Håper turen ble fin, og at de fikk nok foster-DNA denne gangen :Heartred
 
Tenkt så mye på deg i dag. Håper turen ble fin, og at de fikk nok foster-DNA denne gangen :Heartred
Tusen takk for omtanken ❤️ Vet du, de ringte i går og sa at det var tilstrekkelig i prøve 2, og at jeg slapp å reise :) Og alt var i skjønneste orden. Nå er jeg så lettet og glad. Håper alt går bra med deg også og at du får gode nyheter ❤️
 
Tusen takk for omtanken ❤️ Vet du, de ringte i går og sa at det var tilstrekkelig i prøve 2, og at jeg slapp å reise :) Og alt var i skjønneste orden. Nå er jeg så lettet og glad. Håper alt går bra med deg også og at du får gode nyheter ❤️
Så gode nyheter :hello2
Fikk du resultatene fra prøve 2 allerede nå?
 
Ja, de brukte ca 6 dager på prøve nr 2, så alt i alt tok denne prosessen ca 15 dager.
:smiley-bounce016

Jeg har ikke hørt noe, så da håper jeg de fikk nok i prøve en. Nå er det åtte dager siden jeg var der. Hun trodde svarene kommer førstkommende tirsdag. Krysser fingrene for e-post, ikke telefon :happy093.
 
Back
Topp