Dere som har tatt NIPT-test fra NIPT Skandinavia..

• Trådstarter Trådstarter Nagini
  • Opprettet Opprettet
Hei! Lenge siden; men er 7+0 i dag, så har begynt å tenke på denne prøven.. fikk du med et fullt kit med kanyle og alt? Jeg kjenner ikke personlig noen som jobber med akkurat dette, men får vel prøve finne noen Evt.

Hvordan ble dette, fant du noen som kunne ta..?

Hei! Ja. Det eneste var at jeg ble litt overrasket over at det kun var én nål og reagensrør, så var litt redd for at hun ikke skulle treffe første gangen. Gikk heldigvis bra, men synes i grunn de godt kan sende med ett ekstra sett i tilfelle :D

Hei! Ja. Det eneste var at jeg ble litt overrasket over at det kun var én nål og reagensrør, så var litt redd for at hun ikke skulle treffe første gangen. Gikk heldigvis bra, men synes i grunn de godt kan sende med ett ekstra sett i tilfelle :D

Ja, det.. hadde nok vært fint. Jeg bare overtenker litt hvem jeg skal be ta prøven. Det er neppe noe 'alle' kan gjøre ;S

Oi! Synes at det er litt skummelt! :) Kollegaen min som tok prøven sa at det er en litt spesiell rør, og at de ikke bruke slike nåler til "vanlige" pasienter... Hun brukte også bare en, men det var kjekt å ha ett ekstra sett. Kanskje er det noe man kan be om?

Oi! Synes at det er litt skummelt! :) Kollegaen min som tok prøven sa at det er en litt spesiell rør, og at de ikke bruke slike nåler til "vanlige" pasienter... Hun brukte også bare en, men det var kjekt å ha ett ekstra sett. Kanskje er det noe man kan be om?

Ja, jeg hadde bedt om det hvis jeg visste det på forhånd. Ikke sikkert de sender med, men verdt et forsøk :) Skulle tro de gjorde det! :)

Hei! Vil bare si at fra 1.april er NIPT tilgjengelig i Norge. Dvs at de leger og helsepersonell som tidligere har vært negative til å ta blodprøven, nå gjør det selv i norske labber. Mitt legekontor var litt skeptiske, men når jeg sa at helsekomiteen på stortinget har bestemt at det fra første april er mulig for alle, mente de at det var så og si godkjent allerede. Fikk tatt blodprøven der. Fikk svar med resultatene etter fire dager. :-) Så det er lettere å få helsepersonell til å ta prøven nå, enn for et år siden for eksempel. Lykke til!

Hei! Vil bare si at fra 1.april er NIPT tilgjengelig i Norge. Dvs at de leger og helsepersonell som tidligere har vært negative til å ta blodprøven, nå gjør det selv i norske labber. Mitt legekontor var litt skeptiske, men når jeg sa at helsekomiteen på stortinget har bestemt at det fra første april er mulig for alle, mente de at det var så og si godkjent allerede. Fikk tatt blodprøven der. Fikk svar med resultatene etter fire dager. :-) Så det er lettere å få helsepersonell til å ta prøven nå, enn for et år siden for eksempel. Lykke til!

Fantastisk!

Hei! Vil bare si at fra 1.april er NIPT tilgjengelig i Norge. Dvs at de leger og helsepersonell som tidligere har vært negative til å ta blodprøven, nå gjør det selv i norske labber. Mitt legekontor var litt skeptiske, men når jeg sa at helsekomiteen på stortinget har bestemt at det fra første april er mulig for alle, mente de at det var så og si godkjent allerede. Fikk tatt blodprøven der. Fikk svar med resultatene etter fire dager. :) Så det er lettere å få helsepersonell til å ta prøven nå, enn for et år siden for eksempel. Lykke til!

Hei,

Inne og sniker litt.
36 år og gravid, ca 4 uker på vei.
Du skriver at det blir tilgjengelig i Norge fra 01.04 i år? Dvs. at det etter denne datoen vil være mulig å gjennomføre her til lands? Og kanskje vi over 35 år da også får dette kostnadsfritt?

Flott at de kanskje endelig innfører nå etter å ha vedtatt dette i 2020 :)

Hei! Vil bare si at fra 1.april er NIPT tilgjengelig i Norge. Dvs at de leger og helsepersonell som tidligere har vært negative til å ta blodprøven, nå gjør det selv i norske labber. Mitt legekontor var litt skeptiske, men når jeg sa at helsekomiteen på stortinget har bestemt at det fra første april er mulig for alle, mente de at det var så og si godkjent allerede. Fikk tatt blodprøven der. Fikk svar med resultatene etter fire dager. :) Så det er lettere å få helsepersonell til å ta prøven nå, enn for et år siden for eksempel. Lykke til!

Sniker.:)

Har skjønt det som at regjeringen har fått frist på seg til 1. april med å få på plass en godkjenningsordning for private aktører som vil tilby NIPT-test. Men vil det også si at den er tilgjengelig fra den datoen? I så fall er det jo flott!

Har blitt så skeptisk til behandlingstid av slikt i landet vårt, virker sjelden til å bli prioritert, kanskje spesielt nå som korona tar så mye av tiden. Men jeg håper!:)

Hei,

Jeg har et spørsmål til dere som har tatt test fra NIPT Skandinavia: testet dere for alt? altså den aller dyreste pakken.
Jeg er så i tvil om hvilke pakke vi skal velge. Ser man kan velge mellom 3 pakker, men forstår det slik at man ofte kan få falsk positiv på en del av de mer sjeldne sykdommene hvis man velger den som tester for alt.

Hei,

Jeg har et spørsmål til dere som har tatt test fra NIPT Skandinavia: testet dere for alt? altså den aller dyreste pakken.
Jeg er så i tvil om hvilke pakke vi skal velge. Ser man kan velge mellom 3 pakker, men forstår det slik at man ofte kan få falsk positiv på en del av de mer sjeldne sykdommene hvis man velger den som tester for alt.

Jeg tok ikke den dyreste. Tok den nest billigste/dyreste, altså XY :)

Hei,

Jeg tok ikke Nipt-skandinavia, endte med en annen en; men de også har de tre "nivåer" på NIPT. Jeg tok full pakke, jeg. ><

Hei,

Jeg tok den billigste. :-)

Hei,

Inne og sniker litt.
36 år og gravid, ca 4 uker på vei.
Du skriver at det blir tilgjengelig i Norge fra 01.04 i år? Dvs. at det etter denne datoen vil være mulig å gjennomføre her til lands? Og kanskje vi over 35 år da også får dette kostnadsfritt?

Flott at de kanskje endelig innfører nå etter å ha vedtatt dette i 2020 :)

Jeg forstod det sånn ja. Men for all del, det kan jo være at covid har forsinket noe. Men jeg spurte om dette i januar tror jeg, så er ikke så lenge siden :) Anbefaler å sende en mail til helsekomiteen på Stortinget å spørre, så får du 100% svar. De pleier å svare samme dag, eller påfølgende. Ellers kan du sjekke om noen av stortingspolitikerene i helsekomiteen har facebooksider (sånne politiske sider) Så sender du bare en pm der også. De er nærmere enn jo tror, disse politikerene :-) Så bruk de for alt det er verdt! :)

Back
Topp