Dere som har tatt keisersnitt

Zonnestraaltje

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
Hvordan var det å komme seg etter snittet, og hvordan "helbredet" magen seg kosmetisk og fysisk etterpå?

Jeg endte i akutt keisersnitt denne uken, og synes det er forferdelig vanskelig å håndtere. Magen henger som en pose med gele istedenfor å trekke seg sammen som ved vaginal fødsel, det er ubehagelig selv med smertestillende, og jeg takler noe dårlig at jeg vil være ute av stand til å "klare meg selv" i minst 6 uker framover, istedenfor å være raskt tilbake til normalt som etter vaginal fødsel. Jeg kan jo ikke gå lengre turer som jeg hadde gledet meg til, ikke får jeg bruke magemusklene til å løfte min egen kropp engang(må fortsatt rulle ut av senga i følge lege, som om jeg er høygravid, slik at jeg ikke pådrar meg brokk i bukveggen...), og ikke får jeg bære noe tyngre enn babyen. Jeg synes rett og slett det er helt pyton, så om noen kan dele litt om hva jeg kan forvente framover så hadde jeg satt pris på det. Dere trenger ikke pynte på det heller, for poenget er at jeg bare trenger å vite litt mer om hva jeg evt. kan forvente de kommende ukene.

Jeg hadde ks for fire mnd siden. Hadde ganske vondt de første to ukene hjemme, og en del fram til fire uker også. Men klarte meg fint hjemme med baby alene, gikk litt turer osv. Det tok noen uker før magen trakk seg sammen, men nå ser den omtrent ut som før jeg ble gravid. Syns personlig arret ser veldig fint ut også. De første ukene kunne jeg veldig plutselig bli fullstendig tom for energi. Det kom seg veldig etter fire uker og var da mye mer forutsigbart. Nå etter fire mnd føles kroppen bra, jeg kan trene og være aktiv som før. Jeg vet det er anbefalt å reise seg fra sengen med den metoden. Hos meg fungerte ikke det sidne jeg måtte gå ut fra fotenden av sengen, og jeg satt meg dermed opp i sengen som «vanlig» fra jeg kom hjem fra sykehuset. Vondt, og ikke anbefalt, men virker ikke som jeg har tatt noen skade i alle fall. Jeg gikk rolige trilleturer fra jeg kom fra sykehuset, lengre og lengre for hver uke som gikk :) så min erfaring er at man kan gjøre mye hvis man lytter til kroppen. De ukene gikk fort også, nå jogger jeg osv som før! Høres ut som en stor omveltning for deg, men håper du kommer deg snart ❤️

Det er veldig varierende hvor fort kroppen henter seg inn etter ks. Jeg var i god form etterpå. Var oppe å gikk etter få timer. Å gå var ikke noe problem, men det å gå fra sittende til liggende stilling og motsatt var en litt større utfordring i første 3-4 dagene (fikk ikke beskjed om å rulle ut). Tok alt av smertestillende jeg kunne få de to første dagene. Hadde rimelige heftige etterrier så smertestillende var like mye for det. På dag 3 tok jeg ikke noe smertestillende og begynte å føle med selv igjen, kunne gå turer i ganske bra tempo (Desverre måtte jeg gå turer alene for babyen lå på nyfødintensiv). Magen brukte like lang tid på å trekke seg sammen etter ks som vaginal fødsel. Trodde de første 6 ukene skulle bli skikkelig vanskelig når jeg ikke kunne bære tungt, men det gikk overraskende bra. Hadde en 1 åring også da og var veldig bekymret for hvordan det skulle gå. Fikk beskjed av lege på sykehuset at så lenge det ikke gjorde vondt kunne jeg løfte han opp i matstolen, oppi vogna og bilstolen, men ikke bære rundt på han. Fikk ikke vondt av å løfte han så det gjorde hverdagen min mye lettere. Arret valgte jeg å ikke forholde meg til i flere mnd etterpå. Visste at det ikke kom til å se bra ut den første tiden og kjente at det trengte jeg ikke å se.

Arret valgte jeg å ikke forholde meg til i flere mnd etterpå. Visste at det ikke kom til å se bra ut den første tiden og kjente at det trengte jeg ikke å se.
Arret har jeg også valgt å ikke se på :bag: Dog jeg tror jeg fikk beskjed om å følge med på det, så må vel snart. Vet ikke om jeg kan da, for magen er stor som om jeg fortsatt er gravid, og henger delvis over arret nå,som er noe av det jeg synes er veldig ekkelt.

Arret har jeg også valgt å ikke se på :bag: Dog jeg tror jeg fikk beskjed om å følge med på det, så må vel snart. Vet ikke om jeg kan da, for magen er stor som om jeg fortsatt er gravid, og henger delvis over arret nå,som er noe av det jeg synes er veldig ekkelt.
Her gav jeg jobben til samboer å følge meg på det.

Jeg har to KS bak meg, og skal ha det tredje i januar. Første gang var jeg oppe å gikk dagen etterpå, men var ganske redusert i et par uker. Da var jeg også alene og hadde ikke sjangs å la være å ta klesvask, bære bilstol osv. Det resulterte i at såret åpnet seg. Fikk også infeksjon, så var en styrete tid.

Andre gang hadde jeg vonde etterier i flere dager så jeg tok smertestillende lengre enn første gangen. Formen var helt ok etter det. Var mye mer forsiktig denne gangen og hadde mannen ved min side de første to ukene. Arret derimot ble aldri pent igjen. De sydde så hardt igjen at jeg har hatt det berømte «KS-henget». Har plaget meg siden, men har bare vært kosmetisk for min del.

Hold ut - de første ukene etter KS er tøffe for de fleste. Men det blir snart bedre :)

Jeg hadde 2 KS og håper at jeg får ett barn til i desember/januar og da blir det en KS til. Første var 13 år siden, det var tøft men sår og alt var som forventet. Med tid, arr gikk ganske lavt og jeg har får six packs jeg hadde fra før. :) Andre KS var snart 3 år siden og de måtte ha snitt på ny plass pga første la altfor lavt. Gikk mye bedre, jeg viste at jeg bør stå opp så snart som mulig og ta smertestillende. Nei, det var ikke lett å trille med nyfødt og ta ut ung 40kilo hund på tur på samme tid. Men det ble bedre med tid. Nå, jeg måtte sjekke hvordan det ser ut før jeg skrev her, begge er neste usynlige og veldig lavt også. Jeg har ingen angst med tanke at jeg skal ha en til. Jeg har ingen naturlig fødsel bak meg, bare en senabort i uke 22 som var vondt men kan ikke sammenlignes med fødsel av termin baby. Hadde veldig lyst å ha naturlig fødsel 3 år siden men etter 35timer vi måtte ha KS og da jeg har bare akseptert det blir bare KS på meg. Lykke til videre, håper du føler mye bedre hver dag.:Heartred

Back
Topp