Dere som har tatt keisersnitt; hvordan var formen etter 3 uker?

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Ja, det lurer jeg på. Jeg er fortsatt sår i huden helt opp til navlen, og småøm i såret ved spesielle bevegelser eller hvis jeg har sittet lenge og reiser meg opp. Kjenner også at å heise seg opp sidelengs i senga på natta ved amming kan "rive" litt i såret liksom. Hvordan hadde dere andre det etter tre uker?

Jeg hadde infeksjon i ks, så 3uker etter hadde jeg fortsatt sår etter det. Mener å huske at det tok i hvertfall 4-5 uker før alt var nesten som normalt.

Helt fin i formen, kun litt øm i såret. Slik var jeg allerede 2-3 dager etter ks.

Hadde aldri vondt i såret, men hadde fått ordentlig nerveskader, så 10 cm ved siden av såret var det kjempe vondt, og det reiv og var ordentlig ubehagelig.. Ammet ikke, så fikk sterke smertestillende.

Men den 3 uken var jeg alene med nyfødt + nesten 2 åring, så klarte meg fint, men kunne ikke løfte 2 åringen. :)

Hadde vondt i månedsvis etterpå, både i såret og i magemusklene, tok kjempelang tid før jeg klarte å reise meg fra sengen o.l. uten smerter.

Jeg hadde mye vondt 3 uker etter KS. Men nå sliter jeg enda med snittet, over 6 mnd etterpå. Det har grodd veldig feil så har store klumper under huden. Huden rundt arret (ca 3cm rundt) er ømm og sår. Må fremdeles bruke stoore truser som går opp til navlen, og bukser kan jeg bare glemme. Kan til nød bruke tigts, så går mest i kjole :-S
Fått beskjed at det er fare for at klumpene og sårheten ikke forsvinner for min del og de anbefaler meg ikke å åpne opp igjen siden jeg ønsker et barn til. Er bedre å vente med å fikse opp i det til da...

Men ikke bli skremt, for de aller fleste er alt helt fint innen 6 uker :-)

Heisann.

Jeg har tatt to keisersnitt. første ble hastesnitt og 2. var planlagt.
Etter første fikk jeg kraftig infeksjon som også endte med livmorbetennelse. Dette pga. at det ble ikke tid til å få vasket noe siden det ble hastesnitt. Så de forberedte meg på at jeg mest sannsynlig kom til å få infeksjon, men de hadde ikke trodd det skulle bli så ille. Men da grodde såret veldig sakte. Jeg måtte ligge på sykehuset med intravenøs antibiotika behandling i 2 uker og fortsette 2 uker hjemme med antibiotika ettertpå. Hadde veldig mye puss fra såret og det hadde fortsatt ikke grodd skikkelig når jeg var på 6 ukers kontroll hos legen etterpå. Så da var jeg ganske sår og øm i ca 8-10 uker etterpå. Men det skyldes mest sannsynlig infeksjonen i ettertid av snittet. Og jeg brukte også en del smertestillende i ca 4uker.
Andre gangen var det planlagt så da ble det mye bedre. Da var jeg helt fin igjen etter bare 1 uke. Kunne "lugge" litt innimellom hvis jeg reiste eller bøyde meg litt brått eller noe sånt. Men da grodde såret veldig fint, så det var helt grodd på 6 ukers kontrollen. Og jeg brukte heller ikke noe smertestillende i ettertid.
Så jeg har to heeeeeeeelt forskjellige erfariger med dette. Følte meg nesten som wonderwoman andre gangen sammenlignet med første...hehehe.

Tok nesten 2-3mnd før jeg var tilsvarende normal i magen... Jeg måtte ta katastrofe-ks..

jeg var øm i såret i flere uker, beveget meg veldig forsiktig! husker at brå bevegelser gjorde vondt, ikke bare at huden ble strekt men når jeg strammet magemusklene. gjorde vondt å hoste. rullet meg fremdeles ut av sengen og sånn ja.

Takk for svar. Såret her har grodd helt fint, og det kjennes faktisk bedre ut i dag. Blir bede og bedre for hver dag nå virker det som. Måtte løfte litt på storebror i går, og det gikk bra det også, men skal ikke fortsette med det fremover, er for tidlig det tror jeg. Jeg tror jeg er sår i huden pga tapen på kompressen jeg hadde på ei uke. Jeg flasser og er skikkelig tørr i huden der jeg er sår. Så håper det blir bedre det også snart.

Back
Topp