Dere som har tatt full bukplastikk.

©Smartass

Forumet er livet
Hvor lenge etterpå trengte dere hjelp til "alt"?
Hvor lenge skal jeg regne med før jeg kan være alene med barna igjen?

Har to venninner som har gjort det. Man er rekonvalesent i 6-8 uker etterpå.

6-8 uker. En ska heller ikke bære mer en ca 2kg hvis jeg husker rett ut fra det ei vennine av meg sa.

Får håpe derre blir henvist til et sykehus som det ikke er så lang ventetid på. Der legen min henviste er det 1års ventetid bare for konsultasjon.Så vurderer å få legen til å henvise et annet sted

bondekone skrev:
6-8 uker. En ska heller ikke bære mer en ca 2kg hvis jeg husker rett ut fra det ei vennine av meg sa.

Får håpe derre blir henvist til et sykehus som det ikke er så lang ventetid på. Der legen min henviste er det 1års ventetid bare for konsultasjon.Så vurderer å få legen til å henvise et annet sted

Jeg sjekket listen over klinikker på frittsykehusvalg.no, og fikk legen til og henvise meg til den plasse som var nermest meg, og hadde kortest ventetid :p

Kan skrive det jeg fikk beskjed om og åssen vi gjorde det her med par små unger i hus,

Når det gjelder sying av magemuskler er det veldig viktig og ikke bære tungt de første ukene.
Skal ikke bære over 1 kg de første 4 ukene og ikke over 10 kg før det har gått 8 uker.

Jeg hadde permisjon med minstefrøkna i november da jeg tok stor bukplastikk med sying av magemuskler. Samboern min var hjemme de første ukene. Men etter 3 uka så måtte han på jobb, så da hadde jeg minstefrøkna hjemme alene en uke før en egentlig skal bære..

Jeg ordnet så stellematte/bleier og alt var her på stua. Løftet henne kunn til stol(vippestol) hvor hun fikk mat, og opp i vogn for soving. Da brukte jeg bevisst mer bein og armer da jeg løftet for å ikke belaste det jeg kunne av magemuskler.

En går krokbøyd i flere uker, så vond rygg vil en få. Først da jeg bikket 3 uker jeg klarte å gå "normalt" ved å lene meg på barnevogna. Etter jeg kom til 5 uker, så var ryggen helt fin igjen, jeg kunne også stå helt oppreist. Kjendte ikke noe av ... ja noe siden bukplastikken 21 nov :)

Men selvsagt åssen form, smerter og mer varierer veldig fra person til person :) Jeg var vel av den helldige som ikke hadde no vondt. (utenom rygg pga en er krokbøyd da :p)

Ja også 2 åringen var i barnehagen på dagtid, så sambo ordnet det som trenges med han. Ellers trengte jeg ikke bære rundt på han som fint klarte å gå selv.. :)

kan se bort i fra bæring hos meg da, vi forholder oss mest på gulvnivå uansett:P så jeg trenger ikke løfte. Er klar over ca rekovalenstid, men hvor lenge trenger jeg noen hos meg 100%? hadde håpet på 1 uke..:P

Jeg vil anbefale å ha noen hos seg de første 3 ukene.. 

Bare gå opp trappa var veeeldig slitsomt, og en blir liggende i seng/stol/sofa ganske så lenge siden en ikke orker stort annet..

©Smartass skrev:
kan se bort i fra bæring hos meg da, vi forholder oss mest på gulvnivå uansett:P så jeg trenger ikke løfte. Er klar over ca rekovalenstid, men hvor lenge trenger jeg noen hos meg 100%? hadde håpet på 1 uke..:P

uten erfaring, så trur eg vil si at det er bedre å forberde seg på å trenge noen i 4 uker for så å sende dei heim tidligere, enn omvendt :)

JEg er alenemor, å var det til ei da jeg tok t-snitt, hadde ingen hjelp...gjorde alt selv, men det var bare et barn da.

3uker? 4uker? Herre.. jeg kommer aldri til å få gjennomført dette..

Vil gjøre det NÅ!

suttelutt skrev:
JEg er alenemor, å var det til ei da jeg tok t-snitt, hadde ingen hjelp...gjorde alt selv, men det var bare et barn da.

T-snitt?

Ser for meg at det er syinga av magemusklene som kommer til å gi meg problemer.. etter ks var jeg up and running etter 3-4 dager :)
(uten sammenligning forøvrig)

Kan du ikke kontakte en klinikk og høre der? leste mye på nett når jeg skulle fikse puppene ang løft der også og at man ikke kunne gjøre det når man hadde melk i puppene ov men alt dette gikk strålende sa kirurgen

Jeg klarte å løfte Liam selv om jeg hadde vondt, var ikke lett men det gikk.

Etter ks var jeg i super form og klarte alt selv fra start..så om du ikke trenger å løfte og selv klarte et ks veldig bra tror jeg du fint klarer deg med hjelp den første uka bare.

Kirurgen jeg var hos med puppene snakket jeg med om bukplastikk og han ville sykemelde meg 2 uker om jeg tok det, da regnet han altså med at man skulle kunne være tilbake på jobb uten tunge løft... har ikke råd til det ennå og må ned mye i vekt men jobber med saken nå

Ja.. får gjøre det :) Så er det nok individuelt også.. Jeg bodde litt hos søstra mi etter hennes bukplastikk, men det var mest for å hjelpe med løfta. Ellers var hun da ganske oppegående.
Individuelt også sikkert. Men må man så må man.

jeg sydde magemuskler. Første uka gikk jeg krokbøyd,og måtte støe meg på møbler osv for å gå,kalrte ikke rette meg noe opp. Uke 2 gikk jeg gradvis rettere og rettere.Uke 3 var jeg vel helt rett igjen,men fikk ikke lov å løfte noe før etter 6 uker.Og dette er veldig viktig,ellers risikerer du brokk,og det er det IKKE verdt.
Så du bør regne med hjelp i minimum 3 uker vil jeg si,men gjerne lenger.Hvor gamle er barna?Er du helt sikker på at du aldri trenger løfte de liksom?ut og inn av seng,bil osv?

**Moonlight** skrev:
jeg sydde magemuskler. Første uka gikk jeg krokbøyd,og måtte støe meg på møbler osv for å gå,kalrte ikke rette meg noe opp. Uke 2 gikk jeg gradvis rettere og rettere.Uke 3 var jeg vel helt rett igjen,men fikk ikke lov å løfte noe før etter 6 uker.Og dette er veldig viktig,ellers risikerer du brokk,og det er det IKKE verdt.
Så du bør regne med hjelp i minimum 3 uker vil jeg si,men gjerne lenger.Hvor gamle er barna?Er du helt sikker på at du aldri trenger løfte de liksom?ut og inn av seng,bil osv?

De er 1,5  2,5 og 4..
Jeg tror jeg skal klare dagene uten løft ja :) Men kanskje jeg undervurderer situasjonen..? :S
De kommer seg opp/ned av stol og seng selv. Det eneste er hvis hun minste skal i vogna, men med det første er jeg kanskje ikke så ivrig på trilletur :P
Hvis noe annet er klin umulig, tror du det hadde gått etter 1 uke? Jeg MÅ jo da kunne komme meg ned og opp av gulvet osv :P  Tenker bleieskift og klesskift på gulvet, osv..

©Smartass skrev:

**Moonlight** skrev:

De er 1,5  2,5 og 4..
Jeg tror jeg skal klare dagene uten løft ja :) Men kanskje jeg undervurderer situasjonen..? :S
De kommer seg opp/ned av stol og seng selv. Det eneste er hvis hun minste skal i vogna, men med det første er jeg kanskje ikke så ivrig på trilletur :P
Hvis noe annet er klin umulig, tror du det hadde gått etter 1 uke? Jeg MÅ jo da kunne komme meg ned og opp av gulvet osv :P  Tenker bleieskift og klesskift på gulvet, osv..

Med 3 såpass små barn tror jeg det blir tøft etter en uke altså.Jeg hadde ikke orket å ha alt ansvaret for de alene så fort etterpå.
Går de i bhg eller vil de da være hjemme med deg? Om de er hjemme så må du sikkert gå en del i løpet av dagen. Og jeg tror kanskje du vil kunne slite med å sitte på gulvet og etterhvert komme deg opp igjen også,så fort etterpå. Men vi er alle forskjellig,men hadde ikke ville belaget meg på det uten at jeg hadde prøvd først :P
Var først etter 1 uka jeg kunne begynne å bevege meg litt mer,men fikk veldig fort vondt om jeg var oppe å gikk for mye.Og det å stå opp av senga var heller ikke så lett i begynnelsen,husker ikke for hvor lenge.Måtte få meg en helt annen teknikk :P

Her stelte og leverte mannen barna i bhg hver dag når han dro på jobb selv om det innebar at han kom for sent hver dag.Dette gjorde han i 4-5 uker,da klarte jeg det selv med litt god tid,slik at vesla fikk krabba oppi bilen uten at jeg løfta for mye.

Ahh.. de er hjemme på fulltid.
De begynner i bhg til høsten da. Spørs om jeg må vente til da, da..

©Smartass skrev:
Ahh.. de er hjemme på fulltid.
De begynner i bhg til høsten da. Spørs om jeg må vente til da, da..

tror nok jeg ville ha gjort det altså,selv om det sikkert virker som en evighet.men ofte er det jo litt ventetid om du søker nå da....og får du time fort,så spør om å utsette til høsten pga noe dukket opp feks.
Det var feks vanskelig å komme seg opp av sofaen i begynnelsen også,så gulvet tror jeg du sliter med:P
Også er du veldig sliten ei stund,så godt om ungene ikke er rundt deg hele tiden.

Ville absolutt ventet til ungene er i barnehagen. Da får en slappet av uten å presse seg til ting en MÅ ordne med unga hver dag..  :)

Back
Topp