dere som har tatt celleprøve

Superteam

Forumet er livet
fått svar??

jeg fikk svar i dag..

skjønner ikke legespråket.. må på videre sjekk på sykehuset :(

ORIGINAL: Superteam

jeg fikk svar i dag..

Hva stod det?
Kanskje jeg kan hjelpe deg!

jeg fikk svar i dag..

ei veninne av meg fikk også det.. ho hadde celle forandring men det var hvis ikke av den skumle typen...
så det trenger jo ikke å være noe... krysser fingrene for at alt er bra
klem

mikroskopisk undersøkelse

GH6/gh6rikelig med HPV induserte forandringer i plateepitelet (LSIL), men også celler med store hyperkromatiske kjerner. Sistnevntne kan indikere høygradig dysplasi, CIN 2-3 og histologisk undersøkelse (portiobiopsier og cervikal abrasio) tilrådes. Høygradig skvamøs intraepitelial lesjon (HSIL), sannsynlig

mormor døde av livmorhalskreft, derfor jeg lurer!

mormor døde av livmorhalskreft, derfor jeg lurer!

Jeg er heller ikke noe flink med legespråk... men jeg forstår veldig godt at du lurer, spesielt med tanke på din mormor [:(]

satser på at det ikke er noe galt, men hvorfor kan de ikke skrive det slik at vi forstår? hehe

satser på at det ikke er noe galt, men hvorfor kan de ikke skrive det slik at vi forstår? hehe

Ja ikke sant.. men det kan jo være du kan ringe fastlegen din å høre hva det betyr...

ORIGINAL: Mandy_81

Ja ikke sant.. men det kan jo være du kan ringe fastlegen din å høre hva det betyr...

ja men de har stengt nå! fikk med en legetime og til tirsdag! så får nok greie på det da!

ORIGINAL: Marje83

jeg fikk svar i dag..

Hva stod det?

ble du noe klokere?

nope...alt fint da

GH6/gh6rikelig med HPV induserte forandringer i plateepitelet (LSIL), men også celler med store hyperkromatiske kjerner. Sistnevntne kan indikere høygradig dysplasi, CIN 2-3 og histologisk undersøkelse (portiobiopsier og cervikal abrasio) tilrådes. Høygradig skvamøs intraepitelial lesjon (HSIL), sannsynlig

Enkelt forklart betyr det at de har påvist HPV virus og at du har en celleforandring i livmorhalsen. Det tilrådes at du tar en biopsi... dette skal forresten gjøres innen 60 virkedager fra prøvesvarene foreligger. Biopsien blir tatt av livmorhals og livmortapp og du får lokalbedøvelse.

Husk at mange får påvist celleforandringer uten at det trenger å være noe alvorlig [:)] veldig flott å få sjekket opp! selvom mange leger mener at det skaper mer frykt enn nødvendig redder faktisk denne screeningen 20 liv per år!! får håpe du får komme til sjekk så fort som mulig

jeg fikk svar i dag..

Hva stod det?

ble du noe klokere?

Det står at det er celleforandringer, graden vet jeg ikke og som du skriver at du må på videre sjekk!!

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt fastlege i morgen og krevd å få komme inn så du får flere svar. Utrolig dårlig å få slike svar i posten!

En blir jo redd!
Beklager at jeg ikke kunne hjelpe deg mer!

Jeg hadde ei venninne som hadde cellefotandring. Hun kom inn og de tok en slik konisering og har ikke hatt problemer etter på. Konisering vil si at at de fjerner en kjegleformret del av livmorhalsen der celleforandringen er!!

Lykke til. Og som sagt, krev å få komme inn til en lege i morgen for å få en skikkelig forklaring. Er ikke holdbart å vente helt til tirsdag!!![:@]

ORIGINAL: tjohoo

Enkelt forklart betyr det at de har påvist HPV virus og at du har en celleforandring i livmorhalsen. Det tilrådes at du tar en biopsi... dette skal forresten gjøres innen 60 virkedager fra prøvesvarene foreligger. Biopsien blir tatt av livmorhals og livmortapp og du får lokalbedøvelse.

Husk at mange får påvist celleforandringer uten at det trenger å være noe alvorlig [:)] veldig flott å få sjekket opp! selvom mange leger mener at det skaper mer frykt enn nødvendig redder faktisk denne screeningen 20 liv per år!! får håpe du får komme til sjekk så fort som mulig

oki, så da skal jeg vel gjøre det til tirsdag da siden jeg skal til legen da og må gjøre det innen 60 dager?

Ja spurte mamma i sta om hun har vært inne for videre sjekk og hun har det! var faktisk rett etter min lillesøster eller lillebror ble født!

Satser på at det ikke er noe, og bra de er så nøye på det da:)

Takk for forklaring:) skjønner ikke hvorfor de ikke skriver det på en forståelig måte:P Ikke alle som kan tyde sykehusspråk:P

jeg fikk svar i dag..

Hva stod det?

ble du noe klokere?

Det står at det er celleforandringer, graden vet jeg ikke og som du skriver at du må på videre sjekk!!

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt fastlege i morgen og krevd å få komme inn så du får flere svar. Utrolig dårlig å få slike svar i posten!

En blir jo redd!
Beklager at jeg ikke kunne hjelpe deg mer!

Jeg hadde ei venninne som hadde cellefotandring. Hun kom inn og de tok en slik konisering og har ikke hatt problemer etter på. Konisering vil si at at de fjerner en kjegleformret del av livmorhalsen der celleforandringen er!!

Lykke til. Og som sagt, krev å få komme inn til en lege i morgen for å få en skikkelig forklaring. Er ikke holdbart å vente helt til tirsdag!!![:@]

takk for svar:) jeg klarer å vente til tirsdag! mamma har vært inne for videre sjekk selv, så tror og håper ikke det er noe :)
bare bra de er nøye på det da:) men syntes de kunne skrevet det på en forståelig måte så vi som ikke kan sykehusspråk og forstår:P

Nope...og da er alt bra[:)]

når celleprøven tas mindre enn 6 mndr etter fødsel er det oftere falske utslag også.. derfor anbefales det å vente til 6 mndr..

ORIGINAL: Lillesnille

når celleprøven tas mindre enn 6 mndr etter fødsel er det oftere falske utslag også.. derfor anbefales det å vente til 6 mndr..

sign

Back
Topp