Dere som har sydd etter fødsel

mommy2be

Betatt av forumet
Dere som fikk noen eller flere sting etter fødsel, hvor lenge hadde dere smerter/ubehag? Fått noen innvendige sting og flere i perineum. Er etter en uke fortsatt veldig øm. Og utover dagen blir det nesten uutholdelig. Må ta smertestillende for å klare å sitte.

Har også oppdaget at i begynnelsen av riften ved perineum er det en cm lang del av riften som ikke er sydd. Redd for infeksjon selv om det ikke er symptomer på det enda. Annet enn smerter og ømhet.
 
Forrige fødsel fikk jeg en del sting. Tok rett over en uke så begynte det å bli bedre. men det tror Eg var fordi stingene begynte å gå ut. fant fort ut at turer gjorde det verre. Fikk da vondt andre steder enn bare nedentil. vondt å sitte hadde jrg 1-2 dager. så lurt å ta det med ro. denne gangen ble det 1 sting som jeg ikke merker til. er varierende hvor man blir sydd. Så er nok ikkenoe fasit. du kan jo eventuelt ringe å høre med sykehuset?
 
Jeg fødte for 8 dager siden. Ble klippet fra åpningen og ut mot innsiden av ene låret. Her ble det sydd innvendig. Syntes det ble mer vondt på dag 6. I går kveld og i dag tidlig var det bedre igjen, men nå i kveld er det så vondt at jeg har måttet ta smertestillende. Helt innerst (mot åpningen) ser jeg at sårkanten spriker litt. Lurer på om det er her "sluttknuten" sitter. Vet av erfaring (er veterinær) at sluttknuten kan være vanskelig å få ordentlig under huden, slik at sårkantene møtes helt, så mistenker det her.
Jeg har også noia for infeksjon, så jeg bytter bind ofte, spyler med vann etter hvert dobesøk, og tar en titt med speilet morgen og kveld. Gleder meg til den biten her er over altså... :(
 
Fødte for 5 dager siden grad 2 rift,slutta med smertestillende dag 3. Kjenner dem jo, er litt ubehagelig men ikke vondt
 
Ble klippet + to stykk 2.grad rifter. Ble vondere igjen etter en uke. Dag 15 nå og nå kommer det bare sånne tak innimellom.
 
Grad 2 her og fortsatt ømt og ubehag, tar smertestillende innimellom når det gjør mer vondt enn vanlig.
 
Sniker som fødte for syv år siden... jeg fikk betennelse i såret mitt fordi jeg tenkte at det skulle være vondt en stund, så jeg snakket ikke med noen om det. Etter fem uker ble det oppdaget av andre, og legen ga meg beskjed om å sette meg i en balje med varmt grønnsåpevann flere ganger om dagen, begynte umiddelbart. Det lindret kjapt, og tok betennelsen iløpet av dager. Hvis du er redd for betennelse skader det ikke å bruke grønnsåpe, eller eventuelt hibiskrub, og ta kjapt kontakt med legen hvis du er usikker.
 
Jeg har hørt at det er vondere med klipping som er sydd enn rifter som er sydd. Men aner ikke selv, da jeg er førstegangs -men hørte det fra ei som hadde hatt begge varianter. Med klipping og sying hadde hun vondt lengre etterpå enn da hun fikk rift og ble sydd- av en eller annen grunn :)
 
Lillegutt er ei uke i dag, og stingene har ikke vært vonde før i går. Virker som om det er hovnet opp der nede slik at stingene har blitt stramme... mistet et sting i går også, syns det var litt tidlig. samboer mener jeg må sjekke der nede om det er sår som har gått opp, men jeg tør ikke :p

Skal ha hjemmebesøk av jordmor i morgen, så skal høre litt med henne hva som er normalt ;) husker ikke hvordan det var med de to andre, bortsett fra at jeg fjernet to sting selv etter tre uker med plager.. :p det var ikke særlig lettvint ;)
 
Jeg har hørt at det er vondere med klipping som er sydd enn rifter som er sydd. Men aner ikke selv, da jeg er førstegangs -men hørte det fra ei som hadde hatt begge varianter. Med klipping og sying hadde hun vondt lengre etterpå enn da hun fikk rift og ble sydd- av en eller annen grunn :)
Stemmer her ihvertfall, ble klippet sist, ingen rifter da, denne gangen fikk eg en liten rift for ho kom så fort når ho først kom, vondere med klipp :)
 
Har egentlig ikke hatt noen ubehag etter de første par dagene, og det tror jeg kom mest av selve trykket etter fødselen, og hemoroiden(e). Kjentes ut som om jeg hadde en dildo eller noe oppi rompa! Klarte ikke å sitte, og senga var jo kjempehard og vond. føltes som om jeg konstant måtte på do. Roet seg raskt da, og nå merker jeg stingene kun når jeg tørker meg etter å ha gjort nr 2.
 
11 dager siden fødsel. Samme sying omtrent som deg, noen cm inn i vaginalåpningen og noen i perineum og litt på siden. Har ikke kunnet sitte noe ennå. Vært ganske ømt.

Oppdaget et betent sting i dag, og fikk helt hetta... Har vært så utrolig nøye med hygienen! Grønnsåpebad hver dag, dusja etter hvert dobesøk, tørket med føner, skiftet bind hver time, skiftet sengetøy hver dag til og med.

Sist jeg fødte, for fire år siden, fikk jeg en kjempeinfeksjon (sykehusbakterie) som ikke ble bra før etter et halvt år inn og ut av sykehus. Klarte ikke ta vare på babyen og ble skikkelig deprimert. Så da jeg så at det var et betent sting i dag ringte jeg fødestua med en gang, og de sa det er mulig jeg skal komme inn og fjerne stinget i morgen.

Ikke vent med å ta tak i det hvis du tror noe er betent!!!
 
11 dager siden fødsel. Samme sying omtrent som deg, noen cm inn i vaginalåpningen og noen i perineum og litt på siden. Har ikke kunnet sitte noe ennå. Vært ganske ømt.

Oppdaget et betent sting i dag, og fikk helt hetta... Har vært så utrolig nøye med hygienen! Grønnsåpebad hver dag, dusja etter hvert dobesøk, tørket med føner, skiftet bind hver time, skiftet sengetøy hver dag til og med.

Sist jeg fødte, for fire år siden, fikk jeg en kjempeinfeksjon (sykehusbakterie) som ikke ble bra før etter et halvt år inn og ut av sykehus. Klarte ikke ta vare på babyen og ble skikkelig deprimert. Så da jeg så at det var et betent sting i dag ringte jeg fødestua med en gang, og de sa det er mulig jeg skal komme inn og fjerne stinget i morgen.

Ikke vent med å ta tak i det hvis du tror noe er betent!!!
Hvordan vet man at man har et betennt sting? Tør hverken å se eller røre der nede...
 
Hvordan vet man at man har et betennt sting? Tør hverken å se eller røre der nede...
Det er ikke skummelt. Kast deg ut i det <3 Sett deg ned foran et speil og bruk lommelykten på mobilen. Om det er betent vil det hvertfall være veldig rødt og hovent, kanskje til og med litt puss. Heier på deg! Ta en titt :)
 
Hvordan vet man at man har et betennt sting? Tør hverken å se eller røre der nede...

Hvis du synes det føles som noe ikke blir litt bedre hver dag fom en ukes tid etter fødselen ville jeg kikket på det. Om det er rødt og hovent, evt en liten kul eller noe, ville jeg fått en lege til å se på det.

For meg har det liksom ikke vært noe tvil om at det var betennelse. Er bare ekstra vondt på et bestemt sted. Man kjenner seg også "uggen" i kroppen som ved influensa. Og det skal være lett å se hvis man ser med et lite speil.
 
Jeg fikk rifter av grad 2, og sydde 3 små sting.
Syntes det var stramt og rart de første 3 dagene, men ikke verre enn at jeg kunne gå og sitte som normalt.
Var litt redd for å gå på do fordi jeg hadde et sting i mellomkjøttet.

Dessuten fikk jeg en hemoroide etter fødselen og mistenker at det egentlig var den som plaget meg mest.
Var ikke forberedt på at man kunne få det!

Etter ca 10 dager hadde alle stingene løst seg opp, og ting kjentes ganske normalt. Hemoroiden var også borte.
Tok en kikk med speil og tror det ser omtrent ut som før, utenom at det virker litt mer åpent på en måte.
 
13 dager siden fødsel og det gjør ikke vondt lengre. Nå klør det bare så tror det gror :p
 
Ble klippet og sydd. Hadde aldri ordentlig vondt i det, men litt ubehag i ca 5-6 dager :)
 
11 dager siden fødsel. Samme sying omtrent som deg, noen cm inn i vaginalåpningen og noen i perineum og litt på siden. Har ikke kunnet sitte noe ennå. Vært ganske ømt.

Oppdaget et betent sting i dag, og fikk helt hetta... Har vært så utrolig nøye med hygienen! Grønnsåpebad hver dag, dusja etter hvert dobesøk, tørket med føner, skiftet bind hver time, skiftet sengetøy hver dag til og med.

Sist jeg fødte, for fire år siden, fikk jeg en kjempeinfeksjon (sykehusbakterie) som ikke ble bra før etter et halvt år inn og ut av sykehus. Klarte ikke ta vare på babyen og ble skikkelig deprimert. Så da jeg så at det var et betent sting i dag ringte jeg fødestua med en gang, og de sa det er mulig jeg skal komme inn og fjerne stinget i morgen.

Ikke vent med å ta tak i det hvis du tror noe er betent!!!

Dette grønnsåpebadet. Skal man spyle godt med vann etterpå, eller er det bare å tørke som vanlig?
 
Back
Topp