Dere som har store hunder - bilbur/sele

~September~

Gift med forumet
Bruker dere bur eller sele? I tilfelle hvilken type?
Hunden vi skal ha blir mellom 65-72 cm -mankehøyde.

Vi har han aldri med i bil. Hadde tenkt å kjøpe sele tidligere, men siden vi heller har pass til han om vi skal bort så har vi droppet det [;)] Men hadde gått for sele vist vi skulle hatt noe, har ikke plass til bur [:)]

Har bil med stålgitter mellom passasjerdelen og "hundedelen", men hadde jeg hatt en annen bil ville jeg nok gått for sele 

ORIGINAL: lille_bixit

Har bil med stålgitter mellom passasjerdelen og "hundedelen", men hadde jeg hatt en annen bil ville jeg nok gått for sele 

Det tenkte jeg også på siden vi ikke har så stor bil, men er det godkjent?

ORIGINAL: BølleBella

I bilen min (v70) har vi variocage. Solid og bra bur. Det skrangla bittelitt, så vi måtte stripse litt. Men det skal normalt ikke skrangle!
Vi har dobermann forresten, som er 75cm i nakkehøyde.

http://www.hundebur.no/variocage-singel-xl.4480982-102909.html

Har den 'god' plass i buret? Hunden vi skal ha er litt kraftigere enn dobermann.. Men deres er vel litt større enn gjennomsnittet vil jeg tro [:)]

ORIGINAL: *Bestevennen*

Vi har han aldri med i bil. Hadde tenkt å kjøpe sele tidligere, men siden vi heller har pass til han om vi skal bort så har vi droppet det [;)] Men hadde gått for sele vist vi skulle hatt noe, har ikke plass til bur [:)]

Æsj, jeg må lære meg å mulitquote [:D]
Hunden kommer til å være med på alle ferier osv., men heldige dere da som har pass hver gang [:)]

Her sitter han i bur i bilen ja [:)]

Tispa vår er 69 cm i skulderhøyde. Hun har både bur og sete i bilen, men vi kjører aldri langt med henne. På korte turer sitter hun løst i bagasjerommet, vi har gitter. Har XC70, så vi har plass til både hundebur og vogn hvis det skulle være nødvendig.

ORIGINAL: ~September~

ORIGINAL: lille_bixit

Det tenkte jeg også på siden vi ikke har så stor bil, men er det godkjent?

Jeg mener å huske at om hunden sikres med sele eller bur/gitter så er det godkjent [:)] Om det ikke er blitt noen forandringer i reglene selvfølgelig...Brukte sele tidligere i annen bil og det fungerte veldig fint [:D]

Akkurat nå: ingenting[8|]

Men skal få opp sånn lastegitter. Vi har 2 hunder. En mastiff type og en eng staff. Så får ikke plass til stort nok bur[;)]

Har bur selvsagt, helsveiset for hundene og vår sikkerhet- Om det først skjer noe så hjelper verken vanlig bur stålbur( Som man kan pakke ned flatt) Plastikkbur (flybur) eller sele, det ryker tvert i en bilulykke.

Vi har leonberger, og den blir STOR ! Så vi har stasjonsvogn med gitter til baksete. Det er lovlig når man har dette gitteret

ORIGINAL: BølleBella

Men jeg vil så absolutt anbefale bur. For om uhellet er ute og bikkja sitter løst baki bagasjen (med hundegitter) og vinduene knuser så kan bikkja stikke av, og eventuelt bli påkjørt eller skadet. Vet om flere dette har skjedd med.
Og en annen ting, om bikkja sitter i sele eller løs bak gitter og den "klikker" på redningspersonell så har de lov til å avlive bikkja. For de risikerer ikke sitt eget liv og helse for å redde en hund. Og en hund som er skadet eller redd vil forsvare både seg selv og familien sin. Den vil ikke skjønne at ambulansepersonellet bare vil hjelpe de.
De vil såklart unngå å avlive en hund, men det kan fort skje [&:]

Ser den klart og tydelig ja [&:] Må bare finne et bur som passer til bilen og hunden.. Må måle litt.. Vet at det ikke er lov til å bruke mykbur i bilen heller, hadde gjort det litt enklere, men er jo ikke sikkert nok..

Ser jo noen som har gitter m/dør bare i mellom baksete og baki og åpningen bak. Det virker jo som en god løsning vel jeg tro ?!

mykbur/tøybur kan skade mer enn de hjelper, ved et crash så kan stengene borre seg inn i hunden/stoffet kvele hunden, jeg har ei vennine i sverige som var utsatt for et crash bakfra der hunden ble kvelt av stoffet i mykbur

Sele kan knuse brystkassa i kollisjon og de blir liksom slengt rundt (men de skader ikke menneskene så mye da ettersom de sitter fast).. men ville nok gått for bur ja. Alltid hatt bur til mine hunder.

ORIGINAL: Fly

mykbur/tøybur kan skade mer enn de hjelper, ved et crash så kan stengene borre seg inn i hunden/stoffet kvele hunden, jeg har ei vennine i sverige som var utsatt for et crash bakfra der hunden ble kvelt av stoffet i mykbur

Uff, så fælt [:o]

ORIGINAL: TonjeJenta

Sele kan knuse brystkassa i kollisjon og de blir liksom slengt rundt (men de skader ikke menneskene så mye da ettersom de sitter fast).. men ville nok gått for bur ja. Alltid hatt bur til mine hunder.

Dette er jo nesten verre enn å velge bilsete til barna [&:]

Vi har lastegitter og et "vanlig" bur nå, men skal ha Variocage etterhvert. Vi hentet en liten Boerboel i dag, og den blir SVÆR![8D]

Back
Topp