Dere som har solgt bolig til rundt 3 000 000 kr.

Ida82

Forumet er livet
Hvor mye har dere betalt meglerfirma for å ta seg av salget?

Vi solgte leilighet for ca 2,5.. endel av dette var fellesgjeld så vi satt ikke igjen med det beløpet, men de fleste meglerne skulle uansett ha %provisjon av hele beløpet.. 
Vi forhandlet oss fram til en fastpris litt mer tilpasset prisantydning uten fellesgjeld.
Ink provisjon, annonsering og alt som hører med landa vi vel på 60-70.000. Hvis vi skulle betalt 2,5% av totalbeløpet i provisjon PLUSS de andre utgiftene til annonsering og diverse, så ville vi måttet ut med ganske mye mer da 2% av det totale salgsbeløpet er 50.000 og de fleste meglerne vi var i kontakt med skulle ha 2,5-3,0% i provisjon PLUSS omkostninger...

Ja vi også må vel ut med rundt 2% i meglerprov. Herregud syns det er dyrt jeg. Den totale summen det havner på. Hvis vi får 3 mill så skal megler ha en plass mellom 110 000 og 120 000 kr!!!!

Vi solgte for 4.020.000,- og total meglerkostnad var på ca. 130.000,- kr. Anbefaler deg å velge en megler med provisjon, da har megleren en motivasjon for å presse opp prisen. En megler med fastpris er kun interessert i å kvitte seg med boligen og låse salget. Vi valgte en forholdsvis dyr megler, men det betalte seg mange ganger, da han fikk solgt huset for 1,2 mill mer enn vi kjøpte det for i 2009.

Lykke-Li skrev:
Vi solgte for 4.020.000,- og total meglerkostnad var på ca. 130.000,- kr. Anbefaler deg å velge en megler med provisjon, da har megleren en motivasjon for å presse opp prisen. En megler med fastpris er kun interessert i å kvitte seg med boligen og låse salget. Vi valgte en forholdsvis dyr megler, men det betalte seg mange ganger, da han fikk solgt huset for 1,2 mill mer enn vi kjøpte det for i 2009.

Det kommer veldig an på.. ;) Jeg valgte megler ut fra magefølelse og kjemi - altså den megleren som virket mest "keen" på å selge leiligheten vår...
Han var super, presset på i budrunden - og vi solgte 200.000 over takst - mindre enn 48 timer etter første visning. 
Dette var i 2009 da boligmarkedet var treeeeeeeeeeeegt.

Dollface skrev:

Lykke-Li skrev:

Det kommer veldig an på.. ;) Jeg valgte megler ut fra magefølelse og kjemi - altså den megleren som virket mest "keen" på å selge leiligheten vår...
Han var super, presset på i budrunden - og vi solgte 200.000 over takst - mindre enn 48 timer etter første visning. 

Hvem brukte dere Dollface?

Dollface skrev:

Lykke-Li skrev:

Selvsagt, alt kommer an på megleren. Men jeg har dårlig erfaring med fastpris. Da vi solgte forrige bolig ble vi "presset" av vår megler til å selge for en lavere pris enn vi egentlig var komfortabel med. Angrer fremdeles, men han var stappfull av gode grunner til at vi burde skynde oss å selge.

Ida82 skrev:

Dollface skrev:

Lykke-Li skrev:

Hvem brukte dere Dollface?

Sigbjørn Dvergsnes - da var han hos eiendomsmegler1 - nå er han hos ABCenter. Hadde ABCenter, han og Sædberg på "audition". Sædberg var surmaga og dyr, ABCenter var grei nok, og dyr - og han var trivelig, koselig, real og aksepterte at han var en vare vi ville forhandle om - altså prismessig. 
Var i kontakt med Garanti også, da vi solgte en KOBBleilighet, men de ringte aldri opp igjen så så interessert var de i å selge..

Mamma har forøvrig solgt noen ganger nå, om du trenger navn der kan jeg godt skaffe det :) Hun har brukt ulike meglere hver gang tror jeg - og man får jo også erfaring med de man kjøper via.
De som solgte dette huset brukte ABCenter, men en annen megler enn den som var hos oss, og han var også ganske ok :)

Vi har hatt dnb (Hans Petter Schøtt), plussmegler (lasse marcusen) og abcenter (Monika M. Thortveit). Har di mor brukt noen av de en gang? Av disse så kom abcenter billigst ut.

Ida82 skrev:
Vi har hatt dnb (Hans Petter Schøtt), plussmegler (lasse marcusen) og abcenter (Monika M. Thortveit). Har di mor brukt noen av de en gang? Av disse så kom abcenter billigst ut.

skal sende ho en melding og spørre :)

Dollface skrev:

Ida82 skrev:

Tusen takk :))

Ida82 skrev:

Dollface skrev:

Ida82 skrev:

Tusen takk :))

hun trodde hun ahdde brukt lasse og monika...

Vet du hva ho syns om de? For har en god feeling på han i Dnb. Men vil få han til å legge seg like lavt som ho Monika i Abcenter har gjort.

Ida82 skrev:
Vet du hva ho syns om de? For har en god feeling på han i Dnb. Men vil få han til å legge seg like lavt som ho Monika i Abcenter har gjort.

har sendt ho melding, så får vi se om ho svarer eller begynner å lure på om vi skal selge :P

hun likte ikke lasse, men det kunne hende han var flink..
husket ikke helt monika, lurte på om hun var lyshåra....

Dollface skrev:
hun likte ikke lasse, men det kunne hende han var flink..
husket ikke helt monika, lurte på om hun var lyshåra....

Hehehe, tror ho det er dere som skal selge? :D

Han Lasse er nok en klassisk selger. Gir vel mye av seg for å få jobben kanskje, og så overlater resten til selgerne. Monika er lyshåra og født i 82, stod det. Står litt mellom ho (pga de ligger billigst og de har salgsgaranti) og han i dnb. Han virker som en god megler! Har i grunn veldig god erfaring fra de meglerene i Dnb.

Og fikk de solgt raskt når di mor hadde ho som megler? Alle 3 meglere sier at boligen vår kommer til å gå kjapt...

Ida82 skrev:
Ja vi også må vel ut med rundt 2% i meglerprov. Herregud syns det er dyrt jeg. Den totale summen det havner på. Hvis vi får 3 mill så skal megler ha en plass mellom 110 000 og 120 000 kr!!!!

Nå går ikke alt dette direkte i meglers lomme.
De skal betale for fotograf. Takstmann. Prospekter.tinglysning av papirer, forsikring,  annonsering i avis etc...
Pluss den tiden de bruker på det.
Megler er tilgjengelig på telefon, de må stille på visning. Jobbe med prospektet.

Ja det er mye penger, men jeg er sikker på de jobber en god del også.

Peppa gris skrev:

Ida82 skrev:

Nå går ikke alt dette direkte i meglers lomme.
De skal betale for fotograf. Takstmann. Prospekter.tinglysning av papirer, forsikring,  annonsering i avis etc...
Pluss den tiden de bruker på det.
Megler er tilgjengelig på telefon, de må stille på visning. Jobbe med prospektet.

Ja det er mye penger, men jeg er sikker på de jobber en god del også.

Ja det er greit nok at du jobber en del! Men alt av det kommer jo i tillegg til provisjonen. Og noen tar jo ekstra for å stille på visning, lage prospekter etc... Så de gjør gode penger, sånn er det bare. Og når man noen ganger får prisen ned, så betyr det at de har en del å gå på også. For de er ikke ute etter å tape penger. Men så det jo valgfritt også da. Sier bare at jeg syns det er mye penger man må ut med.

Back
Topp