Jeg legger inn min historie som ufrivilig barnløs her jeg:
Skrevet i april 2010..
Prøverør
Jeg vet hvor vondt det er at tiden går, og ingen spire vokser i magen..
Jeg sluttet med p-pillen i 1997. Da hadde jeg og mannen vært sammen i nesten 1 år og han var enig i at jeg skulle slutte. Vi ville ha baby. :)
1 år senere hadde det fortsatt ikke skjedd noe.. Mensen min var meget uregelmessig, og jeg trodde såå mange ganger at NÅ var jeg blitt gravid.. men tok tester..de var negative..og noen dager senere kom mensen..
En gang var mensen borte i 3 mnd og jeg gikk til legen med urinprøve. Damen som tok testen kom bort til meg og smilte, og jeg kjente sommerfuglene hoppe i magen.. "Den var negativ den testen.. DET var bra det vel!".. også smilte hun større enn sola.. Jeg så veldig ung ut, og var bare da 22 år, og forlot legekontoret gråtende..
Etterhvert tok vi kontakt med fastlegen min. Han foreslo at vi skulle begynne med temping og registrering av tempen. Og enda litt senere så tok jeg masse blodprøver for å se ann hormonene i kroppen..
Jeg ble så satt på venteliste til laparaskopi. Enda mere lang ventetid.. og aldri skjedde det noe i magen helelr, utenom at vi brutke en haug av penger på graviditets-tester, fordi mensen ofte var så treg..
Laparaskopien ble gjordt, og jeg fikk med meg et brev hjem der det kun stod: Funn ved operasjon: PCOS.
Jeg ante ikke hva det var og fikk ikke noe info..
Fastlegen min hadde heller ikke så mye å si, utenom at det var en hormon-forstyrrelse.
Jeg ble satt på Pergotime. Det hjalp ikke. 3 mnd senere fikk jeg mitt første migrene-anfall. Etter det kom de jevnlig..
Dobbel pergo-kur.. hjalp ikke..
Sædprøvene til mannen varierte mellom at han hadde litt lavt og normalt antall sædceller. Men at de som var der var "forvirret".. det kallte legen dem.. for de hadde liksom ikke et mål.. de virret mye rundt..
Ble så henvist til A-hus. Der fikk vi vite at vi skulle få begynne med hormoner i sprøyte-form.. Skrekk og gru!! Neste time lærte vi hvordan glassene skulle knekkes, medisinene skulle blandes, for så å dras opp i sprøyten. Og vi lærte hvordan de skulle settes.
Ved neste mens skulle vi begynne med disse hormonene. Så inn til ul, så skulle vi få godkjennelse for når egg-løsnings-sprøyta skulle settes.
Og så vente på at tiden skulle gå.. Kl 20.00 på fredag kveld skulle vi ha sex....
Vi ble ikke gravide.. og enda engang prøvde vi det samme igjen. Uten resultat igjen..
Så ble det bestemt at vi skulle komme til Rikshospitalet og få inseminasjon. Ny runde med mange nye leger..
Ny runde med hormoner, spøryter og eggløsnings-tidpunkt..
Jeg klarte aldri å venne meg til sprøytene. Jeg stakk meg selv og i rent instinkt dro jeg sprøyten rett ut igjen.. :/ I ukedagene måtte jeg få hjelp av en kollega til å sette sprøytene. Og i helgene tok mannen min de.
Alle turene inn til sykehusene for blodprøver, tester, ultralyder føltes som en belastning for jobben.. å hele tiden måtte komme litt sent, dra litt før.. legge belastning på kollegaene.. Men både min og mannens sjefer tok det greit.
Første inseminasjon resulterte i ingenting..
Kroppen min likte ikke alle hormonene og migrenen min herjet.. jeg var ofte syk med migrene..
Neste inseminasjon var vi med på et prøveprosjekt som gjorde at jeg måtte inn til Rikshospitalet annenhver morgen for å ta blodprøver og inn annenhver ettermiddag for ultralyd.. enda mer kjøring..
Dette forsøket ble også negativt..
Legene på Rikshospitalet begynte å snakke om en 3.inseminasjon.. Da sa jeg høyt NEI! Nå ville vi over på prøverør!!
Og det godtok legene!!
Vi søkte NAV om dekning av prøverør og i november (husker ikke hvilket år), fikk vi godkjenningen. Vi var så glade og lettet. endelig skulle vi få begynne med prøverør.
Da januar kom fikk vi et skikkelig slag i trynet.. En ny lov tredte i kraft og nå måtte man dekke alt ved prøverør selv. det kom til å koste oss 30 000... Så mye penger hadde ikke vi.. Vi protesterte til NAV. Sa at vi hadde jo en godkjenning om dekning.. men loven hadde visste tilbakevirkende kraft..
Vi begynte å undersøke andre alternativer. Fikk så høre om en lege i nabokommunen som sendte folk til prøverør i Danmark. Så fant vi nettsiden til Cicconia i Århus. Vi bestillte en katalog, og leste spent i den når den kom.
Problemet var at vi fortsatt kom til å trenge mye penger..
Vi bestemte oss for å ta opp et lån.. Dette betydde så mye for oss.. Vi måtte bare prøve.
Vi ringte til Volvat, fikk time til denne legen bare noen dager senere.. Kom til han, fortalte om vår historie, og gikk ut derfra med resepter, sprøyter, medisiner og beskjed om å begynne neste uke!
WOW!! Såå lenge vi hadde vært i dette systemet.. sååå lang tid alt tok.. og nå.. plutselig skulle vi få komme i gang med prøverør!!
Vi var kjempegira.. Alt utviklet seg bra, og 2 uker senere var vi på vei til Danmark og vårt første prøverør. :)
Cicconia var en kjempeflott klinik. Utrolig hyggelige mennesker, de tok seg tid til oss.. Vi følte for første gang at vi møtte mennekser innefor dette feltet som så OSS, ikke bare som et nr i rekken, men OSS som de to menneksene vi var.
Uthenting av egg var vondt. Jeg gruet meg veldig. Men det var ikke vondere enn jeg forventet, så det gikk jo greit.
Vi fikk ut bare 2 egg.. Det var en skikkelig skuffelse..
Vi bodde på hotell i sentrum. jeg var så sløv og hadde vondt så jeg bare lå i senga og så på tv. Mannen var ute og ble kjent i århus. :)
To dager senere var vi tilbake på Ciccoina. Vi ventet spent på å bli kallt inn til rommet hvor vi skulle få satt embryoene på plass.
Da en lege kom og alvorlig sa: kom inn hit på kontoret mitt dere.. da skjønte jeg at noe ikke var riktig..
Ingen av eggene var blitt befruktet.. Fy filleren så skuffet jeg var.. dette var et scenario vi ikke hadde sett for oss. jeg visste ikke engang da, at det gikk ann at eggene ikke ble befruktet.. jeg har lært MYE etter det...
Vi reiste hjem, tomhendte.. uten noe med oss tilbake..
På vei hjem får jeg en telefon fra broren min. Han ville låne oss penger til et nytt forsøk. Min bror var da bare 15 år gammel og hadde tjent opp en del penger ved å jobbe mye..
Vi følte litt positivitet igjen.
1 mnd senere var vi nok engang på vei nedover til Danmark.
Denne gangen bodde vi på en hytte utenfor Århus. Varmtvanns-tanken var så pitteliten at jeg knapt rakk å dusje halve kroppen før vannet ble iskladt.. BRR... Dette var i mars.
Vi fikk ut 4 egg denne gangen.. og nå var vi enda mer nervøse og spente.. (det første forsøket vårt hadde vært IVF, men resten av forsøkene ble ICSI.)
Dagen etter uttak var vi tilbake for å sette inn. Denne gangen hadde vi ringt inn på morgenen først og fått vite at 2 embryoer var befruktet og skulle få bli satt inn. Jippi!!
Innsetting gikk greit.
To dager senere dro vi hjemover.
Jeg ruget og ruget.. men endte opp med negativ test..
Vi ville så inderlig igang igjen.. men nå hadde vi ikke mer penger å låne..
1 år senere kom muligheten igjen.
På nytt var vi på vei til Danmark. Denne gangen hadde dosen på medisinene vært MYE høyere enn før, og på ultralydene så vi mange mange egg..
Vi bodde på en hytte igjen, med større varmtvannsstank en siste. ;)
Vårt 3. prøverør's forsøk resulterte i 30 egg ved uttak!! Dette var et vondt uttak.. innmari vondt... jeg var så veldig følsom..
Vi fikk forespørsel om å donere bort 6 egg. Vi sa ja etter litt tenke-tid. Hvis jeg kunne bidra til at noen andre's største drøm skulle få gå i oppfyllese, så ville jeg gjerne det! 2 kvinner fikk min hjelp. de fikk 3 egg hver. Jeg har ikke tenkt så mye på de eggene.. men etter at jeg til slutt ble mamma, så har tankene mine streifet disse eggene., tro om de ble til noe?
Av de 24 eggene vi hadde igjen, ble 8 befruktet. Men kun 2 var gode nok til å bli satt inn, og ingen var gode nok til frys.
Igjen kjørte vi hjemover med 2 embryoer i magen.
Jeg har alltid vært sykemeldt i perioden mellom egg-innsetting og graviditets test. Jobber i bhg og ville ikke risikere noe.. Jeg slappet best av hjemme..
Igjen lyste den negative streken mot oss.. Og det føltes som om en stor sorg.. igjen..
Jeg merket at jeg ble mer og mer bitter. Bitter mot de som hadde barn og ble gravide. Bitter mot de jeg så som hadde mage. Jeg følte meg mindreverdig.. Jeg hadde ikke barn.. jeg kunne ikke få barn--
Jeg klarte ikke lenger å glede meg over de som ble gravide. Følte det urettferdig. Jeg ble redd for å høre nyheter om venenr eller slektinger som skulle bli foreldre..
Jeg skygget unna sosiale ting.. Orket ikke alt baby-prat og prat om erfaringen emd graviditet og fødsel.
Det var vondt å føle alle disse tingene. Jeg var jo egentlig et snillt menneske som ønsket kund et ebste for alle rundt meg.. Det var vondt å føle denne harde bitterheten…’
Migrenen herjet fortsatt med hodet mitt..
Jeg elsket barn, og jeg gikk inn 150% for barna på jobben min.. de fikk nyte godt av min barnløshet.
Mannen min hadde en kollega som også hadde vært gjennom noen prøverør. Hun fortalte at de nå hadde vært på en fertilitets-klinikk i Prosgrunn. Og at den og personalet var veldig bra.
1 år etter det 3.forsøket var vi inne til samtale på Porsgrunn.
De var veldig negative til at de kunne hjelpe oss, når Cicconia ikke hadde klart å få oss gravide.
Men vi skulle da få lov til å prøve.
Nå hadde jo reglene bltt annerledes i Norge igjen.. Nå var prisen blitt slik den er nå.
På vårt 4. pøverør’s-forsøk begynte jeg med nesespray. Fysjamegen.. Men alt for å oppleve lykken!
Jeg hadde en stor dose medisiner, litt mindre enn siste forsøk i Danmark
12 egg ble hentet ut.
2 ble satt inn..
Jeg ble ganske dårlig.. Var blitt overstimulert..
Negativ test 14 dager senere..
Skulle det noen gang lykkes for oss????
Vi bestemte oss raskt for å gi i gang med neste forsøk. Noen mnd senere var jeg på nesesprayen igjen.
Denne gangen var dosen ganske mye mindre, og jeg var skikkelig negativ.. Hvordan skulle det lykkes på enda mindre doser medisin??
Dette var vårt 5.forsøk, og jeg merket nå at kroppen var fryktelig sliten av alle de sprøytekurene de siste årene.. Merket det på hodet og migrenen.. Merket det på kiloene.. Hadde gått opp 20 kilo siden vi begynte med hormoner..
Jeg sa til mannen min at dette var det nest-siste forsøket vårt. Vi skulle gjennomføre 6 forsøk.. Men så ville jeg ikke orke mer..
Mai 2004:
Vi fikk ut 8 egg. Detet var det værste uttaket.. Eggposene var så veldig seige.. Legene slet lenge med å få hull på dem, og dyttet så hardt hver gang at de forskjøv livmoren. Jeg fikk litt smertestillende, men fy fasan det var vondt..
2 embryo ble godt nok befruktet til å settes inn.
Jeg var veldig negativt innstilt, og etter at embryoene var satt inn gikk jeg inn i en slags “I don’t care”-holdning..
Alle de andre årene hadde jeg tatt det med super-ro etter at embryoene var satt inn.. Jeg tok det med ro denne gangen også, men en del ting hendte som førte til at jeg ikke fikk tatt det SÅ mye med ro. Svigerfar skulle plutselig feire 60 år’s dagen sin her hos oss.. Dette var dagen etter at vi hadde satt inn embryoene.
Dagen etter det igjen var vi i konfirmasjon.
Og neste uke fikk vi en fæl beskjed om at mannens stebror var myrdet.
Jeg hadde ikke tid til å sitte å tenke og håpe på de to i magen.. Det ble så mye annet som måtte ordnes..
Vi dro så på hytta. Ville bort litt.
Dagen for å ta testen kom. Jeg glemte det på morgenen.. Jeg som egentlig pleide å våkne kjemeptildig for å ta testen på test-dagen..
Kl 12 kom vi på det,, og jeg tisset på testen.
Vi var så avslappet.. Vi forventet ingenting.. Litt spent var jeg.. Men orket ikke å bruke mye energi på å være spent for så å bli så sinsykt skuffet..
Så tittet jeg å testen.. Og for første gang i mitt liv så jeg et PLUSS!! Hææ-- sa jeg og tittet på mannen.. Næmen, er vi gravide?, spurte han.
Ingen av oss turte å juble helt.. Men vi ringte til de nærmeste og sendte sms til vennene våre og de som visste om det.
Vi har hele veien velgt å være å åpne om vår ufrivliige barnløshet. For meg var det ens tyrke at de rundt oss visste at vi prøvde og prøvde. Jeg tror det hadde vært mer slitsomt psykisk hadde jeg ikke hatt de å støtte meg på.
I uke 7 var vi så inne til ultralyd på klinikken. Dette var den STORE dagen.. Var det virkelig noen der, og hvor mange??
Jeg var spådd tvillinger, og turte så vidt å kjenne på følelsen av at jeg trodde det var to der.
Legen tar ultralyden og spør oss: Hvor mange ønsker dere at det skal være der??
Æææhhhhh… svarte vi bare.. Stumme av “sjokk” for at det hørtes ut som om det levde noen der…
Ja, for det lever noen her inne., sa legen.
Vi bare smilte.. Ingen av oss klarte å svare.
Det er to stk her, sa legen og smilte til oss.
Og NÅ kjente både jeg og mannen.. At NÅ hadde vi klarte det.. JIPPI vi var gravide!!
Vi ringte rundt og jeg gråt, mamma gråt på telefonen, vi følte LYKKE. J Jeg kjente gleden komme tilbake meg.
Mamma møtte oss, når vi kom hjem, med blomster og to bamser. En rosa og en blå. J
Det viste seg å være riktig også.
Dessverre endte dette svangerskapet med både sorg og glede.
I uke 20+5 gikk vannet til tvilling 1 og lille gutten vår døde, der på sykehuset mens vi så han på ultralyd.
Iver ble født 3 dager senere, flotte lille gutten vår. 370 g og 31 cm lang. Vi var blitt mamma og pappa.. Men på en helt annen måte enn vi hadde håpet på..
Vi fikk så oppleve mirakelet og riene stoppet opp.. Tvilling 2 ble ikke født den dagen.. Hun ble værende i magen min i 8 uker til.
Vi lå på sykehuset hele den tiden. Jeg lå i senga, var kun oppe på do, og for dusj hver 3.dag.
I uke 28+5 ble mirakelet vårt født. Da kunne ikke fødselen stoppes, når riene startet. Morkaken til Iver kom aldri ut da han ble født, og nå var det gått infeksjon i den. Tvilling 2 måtte ut.
Lille Solskinnet vårt, 1214 g og 38 cm lang.
Det å få være mamma fikk en helt annerledes start enn normalt.. Men morsfølelsene var der.
Og vi har hele veien følt en enorm takknemmelighet for at vi fikk beholde jenta vår.
Vi ønsket ganske tidlig å prøve på søsken igjen, men ettehvert ble det ikke sånn. Vi hadde store utfordringer med Lille Solskinn.
1,5 år etetr at vi mistet Iver ble jeg veldig psykisk syk.. Fikk post traumatisk stress-syndrom og alvorlig depresjon.
Vi har brukt lang tid på å bygge oss opp igjen. Både fysisk og psykisk.
Og vi brukte lang tid på å orke tanken på prøverør igjen.. Jeg fikk frysninger bare ved tanken på å utsette kroppen for mer..
Vi hadde time til søskenforsøk to ganger, men begge gangene trakk vi oss.. Vi var ikke klare.
Jeg kan huske da vi selv slet med å bli gravide, at jeg følte meg irritert over de som allerede hadde klart å få barn og så ville ha flere.. Men jeg forstod de etter at vi fikk Adele Sofie. Det er jo naturlig for noen å ønske seg søsken til barnet sitt.
I mai 2009, kjente jeg plutselig.. Er jeg klar for nytt forsøk? JA, det er jeg!!
Vi fikk time i september.
Det var utrolig å være i gang igjen.. 5 år siden sist.. Både mannen min og jeg syntes det var uvirkelig å holde på med sprøyter og styr igjen.. Vi gikk rundt å lo.. Er vi virkelig igang?
Adele Sofie ble involvert hun også.. Så på når mannen min satt sprøytene på meg. Hun syntes det var interessant..
Vi fikk ut 9 egg.
Vi snakket mye om hva gjør vi om vi får spørsmål om å sette inn to.. Noe i meg ønsket desperat å få oppleve å få tvillinger.. Noe annet i meg fryktet sterkt å bli gravid med tvillinger..
Vi slapp å ta valget. Kun 1 embryo ble befruktet og satt inn.
Jeg var så utrolig positiv denne ganger. Niholdt på de positive følelsene, selv om tvilen kom innimellom.
Dagen før test-dato følte jeg veldig at JO, jeg gror vi har klart det.. Og på kvelden tok jeg testen.
GRAVID stod det!
Jeg gikk ut på kjøkkenet og viste mannen det. Han sa: Er det sant? Også ga vi hverandre en lang klem..
Jeg er nå 29 uker på vei.
Og jeg føler meg så utrolig heldig..
Det har vært mye vondt på veien til å få barn, å få bli mamma.
Og jeg føler så veldig med dere andre langtids-prøvere…. Jeg VET hvordan dere har det…
Jeg vet også at det kan føles sårt å lese dette. Lese en historie med lykkelig slutt, og lure på om dere også kommer til å få oppleve det.
Jeg tenkte ofte at så-så mange prosenter ble gravide med hjelp, og de resterende ble ikke gravide. Jeg tenkte ofte at noen må jo være de prosentene som ikke blir gravide også.. Og var livredd for at en av de var oss.
Jeg vil ikke si sånne ting som : Hold humøret oppe! Stå på! Tenk positivt!
For jeg vet at det hjelper så lite.. Når humøret er på bånn, bitterheten svir igjennom kroppen.. Da er det lite som kan hjelpe på det..
Drivkraften har vi alle. Det er den som tok meg videre. … Den som gjorde at jg tenkte: MÅ prøve igjen.
Enden på denne lange reisen man tar som ufrivillig barnløs vet man aldri hvordan vil bli..
Man kan ikke forutse det.
Man vet ikke hvor mange år man kommer til å prøve.
Det eneste vi vet, er at lysten og ønsket om å bli mamma, få kjenne din egen baby i armene, få høre noen rope mamma til deg.. DET er det som driver oss videre.
Jeg sender dere alle varme og lange klemmer og ønsker dere alle lykke til i kampen for en baby.