Dere som har skrevet bachelor oppgave..

Hege - mamma til to <3

Glad i forumet
Hva skrev dere om?

Jeg skal skrive BA oppgave neste år, men vi har allerede fått beskjed om å begynne tenkingen/prosessen nå.. Men synes det er vanskelig å velge ut noe konkret . .
Jeg går ei utdanning som dreier seg om barn og unge. Studiet er nytt og heter oppvekst, skapende akt. og helse. Grunnmuren i studiet er sosial pedagogikk, og andre fag vi har hatt/har (som skal draes inn i oppgaven) er drama, musikk, idrett som kultur, sirkus, praktisk estetisk fag.

Kunne tenkt meg å ha målgr barn og skrive noe om aktivitet på ulike oppvekstarener (feks barnehager eller/og institusjoner ). Hva slags akt. de bruker, hvorfor de brukes og så videre. Men alt er veeeldig (!) vidt og overfladisk enda.

Derfor hadde det vært moro og høre hva dere skrev om (trenger inspirasjon!!) og tar gjerne imot noen tips og forslag :-)

Prosessen vår skal være todelt:En praksis del og en teori del. I praksis delen tenkte jeg å være èn mnd i feks en barnehage, èn mnd på en slags inst hvor det er barn og bruke èn mnd (ca) på å skrive . .

Har skrevet en kvantiativ om skole- hjemsamarbeid og en kvalitativ om tidlig oppdaging av lese- og skrivevansker...

Først ville jeg bestemt meg for om du ønsker kvalitativ eller kvantitativ oppgave. Det kan påvirke temaet litt... Så bør du tenke på at du må ha informanter. Skal du ha kvantitativ, trenger du mange informanter. Skal du ha kvalitativ trenger du få informanter, men de du får MÅ stille opp og kanskje svare på litt vanskelige spørsmål. Liker du best å intervjue eller arbeide med statisitkk?

Er sosionom, skrev om ettervern for misbrukere som har vært i behandling.

Hørtes ut som et spennende studium og ei veldig spennende bacheloroppgave [:)][:)]

Selv skrev jeg bacheloroppgave i historie, det var langt mindre spennende [8D]

Ville egentlig bare si lykke til med oppgava og så lurte bare på en ting - hva kan du jobbe med etter dette studiet?

Er vernepleier og skrev om ART - agression replacement training.
Hadde 10 ukers praksis med en gjeng ungdomsskoleelver med atferdsproblemer. Hadde gruppetimer hvor vi gjennomførte sinnekontrolltrening, sosial ferdighetstrening og moralsk ressoneringstrening. Elever, lærere og pårørende svarte på pre- og posttester før og etter de ti ukene og i oppgaven skrev jeg om resultatene. Hadde det blitt noen forbedring etter 10 uker med ART-trening, og hvorfor ble resultatene som de ble?
Kjempe spennende [:)]

ORIGINAL: jinta85

Hadde 10 ukers praksis med en gjeng ungdomsskoleelver med atferdsproblemer. Hadde gruppetimer hvor vi gjennomførte sinnekontrolltrening, sosial ferdighetstrening og moralsk ressoneringstrening. Elever, lærere og pårørende svarte på pre- og posttester før og etter de ti ukene og i oppgaven skrev jeg om resultatene. Hadde det blitt noen forbedring etter 10 uker med ART-trening, og hvorfor ble resultatene som de ble?
Kjempe spennende [:)]

Den kunne jeg tnekt meg å lese!

Ja, er veldig spennende og vi har ganske mange muligheter når vi er ferdige. Noen i klassen tenker feks å drive med grønn omsorg på egen gård, mens andre tenker å jobbe på ulike institusjoner (feks med vanskeligstilt ungdom). Siden studiet er nytt, må vi på en måte "selge" oss selv litt når vi skal ut i jobb.. siden ingen har hørt om studiet! Jeg har ingen spesiell jobberfaring fra tidligere, så min plan er å begynne litt i det små og jobbe meg oppover. Kunne tenke meg feks å jobbe på et dagsenter eller noe likende. Som aktivitør. Har også tenkt litt på barneavd på sykehus.

quote:

Kjempe spennende

Oi, spennende!!! Det kunne jeg tenkt og. Hehe..
Jobbet du alene eller med andre?

ORIGINAL: Augustbaby i magen

Hva skrev dere om?

Jeg skal skrive BA oppgave neste år, men vi har allerede fått beskjed om å begynne tenkingen/prosessen nå.. Men synes det er vanskelig å velge ut noe konkret . .
Jeg går ei utdanning som dreier seg om barn og unge. Studiet er nytt og heter oppvekst, skapende akt. og helse. Grunnmuren i studiet er sosial pedagogikk, og andre fag vi har hatt/har (som skal draes inn i oppgaven) er drama, musikk, idrett som kultur, sirkus, praktisk estetisk fag.

Kunne tenkt meg å ha målgr barn og skrive noe om aktivitet på ulike oppvekstarener (feks barnehager eller/og institusjoner ). Hva slags akt. de bruker, hvorfor de brukes og så videre. Men alt er veeeldig (!) vidt og overfladisk enda.

Derfor hadde det vært moro og høre hva dere skrev om (trenger inspirasjon!!) og tar gjerne imot noen tips og forslag :-)

Prosessen vår skal være todelt:En praksis del og en teori del. I praksis delen tenkte jeg å være èn mnd i feks en barnehage, èn mnd på en slags inst hvor det er barn og bruke èn mnd (ca) på å skrive . .

Hva du skal skrive kommer vel egentlig veldig ann på hva slags studie du går på!
Jeg gikk på barnevern. Min oppgave var om omsorgsvikt og hvordan det kan påvirke utviklingen, sett i forhold til Eriksons utviklingsstadier.

Uansett hva du velger, så blir det fort stort! Så avgrens og begrens masse!

Tror nok du vil støte på problemer med å skrive om både barnehage og institusjoner, fordi det da ofte er forskjellige aldersgrupper. Hva med å heller sammenligne institusjon og fosterhjem? Der er det flere likheter (f.eks. barna kan være i samme alder, ha opplevd vanskelige oppvekstvilkår, mindre kontakt med biologiske foreldre), samtidig som de har ganske store forskjeller også. Tenker at du vil komme fram til at de egner seg til forskjellige situasjoner. [;)]

Mye men kan skrive om! Må bare begrense seg så man ikke skriver litt om "alt" [;)] 

Jeg skrev om noe litt annet enn ditt område..

spesialiseringen min var prosjektledelse og skrev om hvordan bruk av målrettet prosjektstyring kan forbedre effektiviteten i hverdagen til et bemanningsbyrå :)

quote:

Kjempe spennende

Oi, spennende!!! Det kunne jeg tenkt og. Hehe..
Jobbet du alene eller med andre?

Har jobbet med dette [:)] Kjempe spennende! [:)]

Skrev praksis oppgaven min om dette temaet faktisk [:)]

quote:

Hva skrev dere om?

Jeg skal skrive BA oppgave neste år, men vi har allerede fått beskjed om å begynne tenkingen/prosessen nå.. Men synes det er vanskelig å velge ut noe konkret . .
Jeg går ei utdanning som dreier seg om barn og unge. Studiet er nytt og heter oppvekst, skapende akt. og helse. Grunnmuren i studiet er sosial pedagogikk, og andre fag vi har hatt/har (som skal draes inn i oppgaven) er drama, musikk, idrett som kultur, sirkus, praktisk estetisk fag.

Kunne tenkt meg å ha målgr barn og skrive noe om aktivitet på ulike oppvekstarener (feks barnehager eller/og institusjoner ). Hva slags akt. de bruker, hvorfor de brukes og så videre. Men alt er veeeldig (!) vidt og overfladisk enda.

Hva du skal skrive kommer vel egentlig veldig ann på hva slags studie du går på!
Jeg gikk på barnevern. Min oppgave var om omsorgsvikt og hvordan det kan påvirke utviklingen, sett i forhold til Eriksons utviklingsstadier.

Tror nok du vil støte på problemer med å skrive om både barnehage og institusjoner, fordi det da ofte er forskjellige aldersgrupper. Hva med å heller sammenligne institusjon og fosterhjem? Der er det flere likheter (f.eks. barna kan være i samme alder, ha opplevd vanskelige oppvekstvilkår, mindre kontakt med biologiske foreldre), samtidig som de har ganske store forskjeller også. Tenker at du vil komme fram til at de egner seg til forskjellige situasjoner.

Mye men kan skrive om! Må bare begrense seg så man ikke skriver litt om "alt"

Jeg hadde først planer om å skrive om omsorgssvikt og hvordan det påvirker utviklingen. Men slo det i litt fra meg... uten egentlig å vite hvorfor . Tror det var pga den delen at vi må ut i praksis, og ingen inst. i nærheten her var treffende. Var det inter å skrive om/greit og finne stoff?

Ang å velge mer like arener er jeg helt enig. Alt er veldig lite konkret og overfladisk enda. Skal oppsøke veiledning når skolen begynner igjen i høst=)

Jeg gikk på barnevern. Min oppgave var om omsorgsvikt og hvordan det kan påvirke utviklingen, sett i forhold til Eriksons utviklingsstadier.

Tror nok du vil støte på problemer med å skrive om både barnehage og institusjoner, fordi det da ofte er forskjellige aldersgrupper. Hva med å heller sammenligne institusjon og fosterhjem? Der er det flere likheter (f.eks. barna kan være i samme alder, ha opplevd vanskelige oppvekstvilkår, mindre kontakt med biologiske foreldre), samtidig som de har ganske store forskjeller også. Tenker at du vil komme fram til at de egner seg til forskjellige situasjoner.

Mye men kan skrive om! Må bare begrense seg så man ikke skriver litt om "alt"

Ble litt feil over her.

Jeg hadde først planer om å skrive om omsorgssvikt og hvordan det påvirker utviklingen. Men slo det i litt fra meg... uten egentlig å vite hvorfor . Tror det var pga den delen at vi må ut i praksis, og ingen inst. i nærheten her var treffende. Var det inter å skrive om/greit og finne stoff om dette? Kunne tenkt meg kanskje å skrive noe om aktivitet på evt en best arena og hvordan det påvirker barnets utvikiling. Hmm, er jo såååå mye å velge mellom ;-)

Ang å velge mer like arener er jeg helt enig. Alt er veldig lite konkret og overfladisk enda. Skal oppsøke veiledning når skolen begynner igjen i høst=)

Mye men kan skrive om! Må bare begrense seg så man ikke skriver litt om "alt

Ble litt feil over her.

Jeg hadde først planer om å skrive om omsorgssvikt og hvordan det påvirker utviklingen. Men slo det i litt fra meg... uten egentlig å vite hvorfor . Tror det var pga den delen at vi må ut i praksis, og ingen inst. i nærheten her var treffende. Var det inter å skrive om/greit og finne stoff om dette? Kunne tenkt meg kanskje å skrive noe om aktivitet på evt en best arena og hvordan det påvirker barnets utvikiling. Hmm, er jo såååå mye å velge mellom ;-)

Ser at du sikker er/blir veldig kompotent på aktiviteter med barn og unge. Tenker derfor at barnehage er en glimrende arena for deg. Skolen kan også funke, men der blir det litt lite med planlagte sosiale aktiviteter. Mens i barnehagen bruker vi det så godt som hver eneste dag [:)] Kanskje du kan skrive noe om sosiale aktiviteter på de ulike alderstrinnene i barnehagen? Hvorfor du vil bruke hva, eller noe?

Det var forøvrig lett nok å finne stoff til den oppgaven! Måtte begrense meg mye. Skrev til slutt bare om noen av stadiene, og begrenset også formen for omsorgssvikt noe...

Skreiv sammen med ei til.
Vi fikk ART-trener kurs gjennom skolen, hvor vi fikk teorien over 3 uker. Praksisen var treningen med ungdommene, da var vi to stk som jobba sammen. Vi fikk også skrive oppgave sammen, de i kullet som ikke hadde ART måtte skrive alene. Etter endt trening hadde vi eksamen i ART og da denne og bacheloroppgaven var bestått fikk vi tilleggsutdanning som ART-trener [:)]

Ser at du sikker er/blir veldig kompotent på aktiviteter med barn og unge. Tenker derfor at barnehage er en glimrende arena for deg. Skolen kan også funke, men der blir det litt lite med planlagte sosiale aktiviteter. Mens i barnehagen bruker vi det så godt som hver eneste dag Kanskje du kan skrive noe om sosiale aktiviteter på de ulike alderstrinnene i barnehagen? Hvorfor du vil bruke hva, eller noe?

Det var forøvrig lett nok å finne stoff til den oppgaven! Måtte begrense meg mye. Skrev til slutt bare om noen av stadiene, og begrenset også formen for omsorgssvikt noe...

Vet du hva? Det var ingen dum idè. Skal notere meg det der ;-)
Tusen takk ;D

Jeg har såvidt begynnt på min no, og jeg skriver om personalsamarbeid (Går førskolelærer)

Når begynner dere prosessen? Siden du har begynt nå;)

E gikk sykepleien og skreiv bachelor om barn med nylig påvist akutt leukemi, og tok for meg hvordan en som helsepersonell kan møte både dette barnet og familien dets på en best mulig måte i denne vanskelige situasjonen[:)]

Dette var et tema som interesserte meg, og skrev om alt fra behandling og og bivirkninger, til viktigheten av kommunikasjon og rettigheter. Fikk toppkarakter[:D] *skryte litt*[:D]

jeg er vernepleier. vi skrev om hvordan barn med psykisk utvilingshemming blir integrert i barnehagen [:)]

Back
Topp