Dere som har skolebarn

MrsWinchester

Gift med forumet
Marsboerne 20 18
Og bor i gåavstand til skolen, når begynte de små å gå til skolen og hvilken type skolevei har de?

Jeg har skolestarter nå i august og vi bor en 10-15 min gåtur unna. Kun byggefelt, ikke hovedvei. Men aner ikke når det er vanlig at de går/sykler selv til og fra...?
 
Her vil skolen at barna leveres og hentes hele første året. Fordi Sfo vil ha daglig kontakt med foreldrene.

Vi har 10 min til skolen, boligfelt, der halve veien er langs en vei, med mye utkjøring fra garasjeanlegg. (blokkbebyggelse). Resten av veien er gang og sykkelveg, men mange sykler veldig fort.

Her begynte eldste å gå hjem alene på slutten av 1 klasse, men ikke hver dag. I 2 gikk han sammen med nabogutten noen dager i uka. Jeg fulgte dem den dagen i uka jeg hadde fri, og så ble han fulgt på Sfo de dagene jeg jobbet tidlig.

Nå i 3 har han gått selv hver dag, alene stort sett. Han har vært alene hjemme en halvtime/time og kommet seg avgårde selv. Har knapt vært på skolen dette året jeg [emoji85]

Frøkna som begynner nå skal følges og hentes. Det er en del rutiner trinnet hennes må lære pga en på trinnet som har en sykdom som er ganske alvorlig hvis ikke hygienerutiner hver morgen læres.
Men nå har jo hun en storebror hun kan gå med, så er jo mulig de kan gå hjem sammen innimellom i løpet av 1 klasse
 
Begynte å gå etter vinterferien i 1'kl.
Har under 50 m å gå.
Kun et fotgjengerfelt å krysse i 30 sone, som vi ser fra vinduet.
Går hjem selv og, da jeg er hjemme i permisjon.

Regelen her er at alle må hentes/leveres fram til høstferien. Ellers er det opp til foreldre å bestemme når barnet er modent til å gå selv.

Sykle får de ikke lov til før de går i 5. trinn. (Skolen sine regler).
 
Her er det 3,9 km til skolen, og gangfelt hele veien.
Mellomste kjører vi til SFO når vi drar på jobb, og henter når vi kommer fra jobb.
Eldste tar som regel buss, men det hender også at han sykler en gang i blandt
 
Takk for svarene [emoji846]
Jeg aner ingenting om reglene her da vi ikke har fått et eneste papir (ennå). Vet knapt hvilken klasse han skal gå i [emoji20]
Jeg tenkte fra før av det tidligst blir aktuelt til våren, og jeg ser nå at det fortsatt ikke er aktuelt før i alle fall. Vi skal ikke ha SFO.

Men får de ikke sykle selv om foreldrene er med å sykler/går både til og fra..?
 
Takk for svarene [emoji846]
Jeg aner ingenting om reglene her da vi ikke har fått et eneste papir (ennå). Vet knapt hvilken klasse han skal gå i [emoji20]
Jeg tenkte fra før av det tidligst blir aktuelt til våren, og jeg ser nå at det fortsatt ikke er aktuelt før i alle fall. Vi skal ikke ha SFO.

Men får de ikke sykle selv om foreldrene er med å sykler/går både til og fra..?
Har dere ikke hatt besøksdag eller noe?
Her var det 4 timer besøksdag i juni, der ungene var med lærerene og assistentene, mens vi foreldre fikk info fra rektor og Sfo blant annet.

Har også vært besøk på Sfo på ettermiddagen.

Hvorfor skal dere ikke ha Sfo? Jeg anbefaler egentlig det de første årene, for det er der det sosiale skjer og der de bygger vennskap. Det rekker de ikke så mye i løpet av skoletiden når det er voksenstyrt. Bare til opplysning.

Joda, går sikkert an å sykle når en voksen er med. Spm er om de har parkering for sykler? Det har de ikke for småskolen her.
 
De har gått selv siden 1.klasse. Vi bor 10 min gåtur unna. Jeg fulgte i starten da, også gikk de på sfo etter skolen. Minste slutta på sfo allerede før 2.klasse da. De må krysse en hovedvei, men den er godt oppmerka med felt og lys. Ellers er det veldig grei vei å gå. Mye barn å gå med også, da de fleste går langs denne veien.
 
Vi bor en halv km fra skolen. En begynte å gå hjem alene innimellom etter jul i første, en er ferdig med første, men har bare fått lov en gang.

På vår skole ønsker de ikke sykling til skolen selv med foreldre. De har ikke sykkelparkering heller.
 
Takk for svarene [emoji846]
Jeg aner ingenting om reglene her da vi ikke har fått et eneste papir (ennå). Vet knapt hvilken klasse han skal gå i [emoji20]
Jeg tenkte fra før av det tidligst blir aktuelt til våren, og jeg ser nå at det fortsatt ikke er aktuelt før i alle fall. Vi skal ikke ha SFO.

Men får de ikke sykle selv om foreldrene er med å sykler/går både til og fra..?
Jeg har vært lærer for 1. klasse, og på vår skole er det mange som går/sykler alene. Men i starten blir de levert og hentet av foreldrene. Lurt å få barnet trygg på skoleveien, øve i helgene for eksempel. Så bør du være trygg på at barnet ditt ikke lett lar seg distrahere. Jeg har eksempler der elever har brukt over en time på en strekning som vanligvis tar 10 minutter. Der både lærere og foreldre må ut og lete. Og hva gjør barnet ditt dersom eldre barn tøffer seg, erter osv? Lurt å tenke over alt dette og ha samtaler med barnet før man begynner å sende de alene.
 
Fulgte til og fra skolen første halvåret, selv om det er to minutters gåtur, men det var for å gjøre han trygg på skoleveien etc, og siste halvåret gikk han hjem fra skolen selv. Fra andre klasse gikk han til og fra alene [emoji4] vi hadde nettopp flyttet hit når han skulle begynne på skolen, så alt var ukjent for han og da var det en grei måte å gjøre det på for oss [emoji4]
 
Her anbefaler de ikke sykling fra 1.til 4.klasse, men de kan ikke nekte barna å sykle. MEN barna kan faktisk skremmende lite om trafikkregler når de sykler alene iforhold til når mamma eller pappa er med å passer på. Det blir stadig tema på foreldremøter hvor de anbefaler å la sykkelen stå for de små, pga de er for impulsive mange av de i trafikken. De utgjør mer fare rett og slett. Og det kan jeg faktisk se når jeg har fulgt unger til skolen. De sykler fort, midt i veien, skal tøffe seg for venner og hopper helst av midt i vei også for de fant noe de vil ha med seg videre [emoji849]

De tar sykkelprøven i 5.klasse syns jeg å huske. Da reiser hvertfall klassene her til en storby og tar den faktisk [emoji4] Skikkelig øvelse gitt !
 
Klatremus: jo vi har hatt det, men det var muntlig og dårlig info. Ingenting skriftelig. Klassene var ikke 100% bestemte heller.
Vi trenger ikke SFO fordi jeg er hjemme uansett. Gutten er veldig sosial og har mange venner. Men jeg er åpen for at han kan få noen timer etter jul eller noe, om han vil/ har behov for det.
Jeg vet ikke ang sykkelparkering.

Septemberbaby: takk for synspunkt fra en lærer. Har litt å tenke på der ja.

Takk igjen alle for svar, veldig greit å lese hvordan andre gjør det [emoji846]
 
Syns også dette er vanskelig. Nå har vi nettopp flyttet og vet kun hvilken skole hun skal begynne på.

Tilfeldigheter har gjort det slik at vi ser skolen fra kjøkkenvinduet og det er ingen vei eller lignende å krysse, men tror ikke vi kommer til å la henne gå alene før på en god stund, kanskje ikke før neste år.
 
Og bor i gåavstand til skolen, når begynte de små å gå til skolen og hvilken type skolevei har de?

Jeg har skolestarter nå i august og vi bor en 10-15 min gåtur unna. Kun byggefelt, ikke hovedvei. Men aner ikke når det er vanlig at de går/sykler selv til og fra...?
Jeg ble fulgt til jeg var 8 tror jeg
 
Her vil skolen at barna leveres og hentes hele første året. Fordi Sfo vil ha daglig kontakt med foreldrene.

Vi har 10 min til skolen, boligfelt, der halve veien er langs en vei, med mye utkjøring fra garasjeanlegg. (blokkbebyggelse). Resten av veien er gang og sykkelveg, men mange sykler veldig fort.

Her begynte eldste å gå hjem alene på slutten av 1 klasse, men ikke hver dag. I 2 gikk han sammen med nabogutten noen dager i uka. Jeg fulgte dem den dagen i uka jeg hadde fri, og så ble han fulgt på Sfo de dagene jeg jobbet tidlig.

Nå i 3 har han gått selv hver dag, alene stort sett. Han har vært alene hjemme en halvtime/time og kommet seg avgårde selv. Har knapt vært på skolen dette året jeg [emoji85]

Frøkna som begynner nå skal følges og hentes. Det er en del rutiner trinnet hennes må lære pga en på trinnet som har en sykdom som er ganske alvorlig hvis ikke hygienerutiner hver morgen læres.
Men nå har jo hun en storebror hun kan gå med, så er jo mulig de kan gå hjem sammen innimellom i løpet av 1 klasse

Men altså, en skoledag er jo mye kortere enn en jobbdag, man rekker jo ikke å jobbe om man må hente og levere? :eek: jeg hadde rukket å jobbe fra 9-14 om jeg skylle henta og levert, da må vi bo i telt og fange maten vår selv..
 
Tror det er veldig individuelt og kommer an på hvordan man bor. Jeg klarte meg alene før og etter skolen fra jeg gikk i 1.klasse.
 
Men altså, en skoledag er jo mye kortere enn en jobbdag, man rekker jo ikke å jobbe om man må hente og levere? :eek: jeg hadde rukket å jobbe fra 9-14 om jeg skylle henta og levert, da må vi bo i telt og fange maten vår selv..
Altså, de aller fleste har Sfo i 1.klasse og den er åpen fra 7.30 til 16.30, så ikke noe problem å rekke å levere og hente. Er jo ikke noe annerledes enn bhg det.

Det er jo ikke sånn at ungene blir bråmodne og klarer seg helt selv over sommeren. Jeg hadde ikke latt en 5-6-åring være alene i flere timer etter skolen til foreldrene kom hjem.
Her begynte vi med 20 min siste halvdel av 1.klasse.
Derfor vil Sfo ha daglig kontakt med foreldrene sånn at det kan bli noe av det samme som bhg for de yngste. Og det tenker jeg er flott.
 
Mine begynte å sykle i 1 klasse . 1 km til skolen. De var kjent med skoleveien lenge før skolen.
Det ble litt styr med at skolen mente de ikke får lov å sykle før 4 klasse. Men så sa jeg ifra at barna er mitt ansvar før de trår inn i skolegården og da ble de til at de som ville ha barn som sykla til skolen måtte ha underskrift. Av Og til gikk de også. De kunne fint sykle til ut i november før snø og is kom.
 
Mine begynte å sykle i 1 klasse . 1 km til skolen. De var kjent med skoleveien lenge før skolen.
Det ble litt styr med at skolen mente de ikke får lov å sykle før 4 klasse. Men så sa jeg ifra at barna er mitt ansvar før de trår inn i skolegården og da ble de til at de som ville ha barn som sykla til skolen måtte ha underskrift. Av Og til gikk de også. De kunne fint sykle til ut i november før snø og is kom.
Nja, nå er det vel sånn i skolen som i bhg, at det er skole og bhg som dekker forsikring til og fra skole/bhg, så de har vel litt de skulle ha sagt.

I tillegg er det trygg trafikk sine anbefalinger skoleverket har gått utifra i flere år. Nå har de ikke lov til å nekte elever å sykle lenger, men de anbefaler foreldre å følge trygg trafikk.
Mange av de minste kan riktignok sykle, men de er langt ifra modne nok til å klare å lese hele trafikkbildet når de er så unge. Og på morgenen er det jo alltid mye trafikk rundt skolen.

Her ser jeg at eldre elever sykler fort på gangveien og ved skolen og de tar ikke alltid hensyn til de som går en gang. Langt mindre en yngre elev på sykkel som svinger litt hit og dit. Det kan fort bli alvorlig.

Men nå er det jo forskjell rundt om i landet, men det er sikkert ikke bare her det er sånn.
Eldste som skal i 4 nå kunne nok syklet, men han vil helst gå til de har tatt sykkelknappen i 5
 
Vi bor 1,2 km fra skolen og begge to går daglig til skolen. Det har de gjort siden førsteklasse. Eldstemann ble fulgt i noen uker sammen med 2 kompiser. Foreldrene til den ene gutten (de gikk 3 sammen) mente han ikke var moden og klar for å gå alene. Jeg snakket med de om det, for synes det var tull å følge de så lenge. Etter en ukes tid gikk jeg langt bak de og hadde bare kontroll på om de gikk annen vei enn de skulle. De forstod etterhvert at man bare burde slippe de. Og den ene gutten som de mente ikke var klar var den som var mest klar slik jeg såg det.

Yngstemor gikk sammen med noen andre i klassen og ble fulgt i 1 uke. Dag 3 begynte hun senere enn de andre og gikk da alene til skolen. Hjem gikk hun fra dag 2. Hun var da 6 år og 2 måneder. Hun var klar og ville dette selv, selv synes jeg 2 dager var litt lite. Hun hadde gått til venner siden hun var 4 år, og hadde gått til og fra hallen på trening siste året før barnehagen.

De har aldri til dags dato (fjerde og femteklasse nå til høsten) blitt kjørt til skolen. De har blitt hentet om de skulle til tannlegen eller lignende ting.

Jeg er veldig glad at dette er veldig vanlig her vi bor. De fleste ungene går til skolen og etter 2 måneder får også de som går på SFO gå hjem fra skolen uten å bli henta.

Mine unger har aldri gått på SFO.

Sykle er det mange som har begynt med i fjerde, men er mye tyveri og hærverk av sykler så vi holder igjen på det. Det er ikke lenger femteklasse som gjelder på regler, foreldre kan slippe barna når de mener de er klare for trafikken.
 
Back
Topp