Dere som har peiling på bidragsregler...

Dollface

Forumet er livet
VIP
Jeg fikk vedtak fra nav i dag om økning av bidrag pga alder på barnet.. altså nav regner ut.

Så ser jeg i utregningen at det står
MOttagers inntekt : ********
Fordel av skatteklasse 2: ******
Beregningsgrunnlag: ********

Jeg har ikke skatteklasse 2 - det har jeg ikke hatt siden jeg giftet meg i 2009. Dette vet nav, da jeg har gitt dem skriftlig beskjed.
Jeg bare lurer på om det har noe å si på bidragsstørrelsen.. Det er 11000 kroner i forskjell liksom på inntekt og beregningsgrunnlaget, så det er jo ikke mange kronene.
Og tro meg - etter denne endringen har jeg intet ønske om MER penger for fy f.. nav mener virkelig det koster å ha unger...... Tror det er en viss bf som kommer til å dø på seg når han får det nye vedtaket..

Men jeg vil bare ikke sitte å måtte betale tilbake penger når jeg ga beskjed til nav om dette ved forrige endring - som altså var da jeg giftet meg for over 2 år siden.

Så er skattefordelen med på å ØKE HANS andel, eller MIN andel?
Nå betaler han 57% av den totale utgiften det er å ha barn.

Skattefordelen er med på å øke din andel av bidraget. Dersom du ikke har skattefordel har du jo i lavere inntekt, og han skal betale mer i bidrag. 
Hvis det blir bråk av å gi beskjed om det, tror jeg at jeg hadde latt vær.. Det er jo uansett ikke mange kronene det er snakk om, men det kan jo være nok kroner til at det virkelig bikker over for han som skal betale bidrag ;)

*Becca* skrev:
Skattefordelen er med på å øke din andel av bidraget. Dersom du ikke har skattefordel har du jo i lavere inntekt, og han skal betale mer i bidrag. 
Hvis det blir bråk av å gi beskjed om det, tror jeg at jeg hadde latt vær.. Det er jo uansett ikke mange kronene det er snakk om, men det kan jo være nok kroner til at det virkelig bikker over for han som skal betale bidrag ;)

De har ført meg opp med høyere inntekt enn det jeg har, på bakgrunn av en skjønsberegning de gjorde i 2010... og så har jeg da fått denne fordelen..
Men jeg har absolutt ikke tenkt å gnåle om det.. Nå har bidraget økt til over 4000 i mnd.. Jeg trodde jeg skulle dø litt da jeg åpnet brevet og som sagt - jeg tror bf også gjør det.....
Klarte meg fint på det jeg fikk jeg, men det koster vel mer å ha en 6åring hjemme etter skoletid enn en 5åring i bhg..... :P

Jeg har også fått nytt brev fra Nav om at bidraget øker pga datteren min blir 6 år i år.
Øker fra 2340,- til 3430,- Tror ikke bf blir så blid hehe

oslojente1980 skrev:
Jeg har også fått nytt brev fra Nav om at bidraget øker pga datteren min blir 6 år i år.
Øker fra 2340,- til 3430,- Tror ikke bf blir så blid hehe

det er en god økning ja... og vi skal ikke ha han i sfo engang til høsten fordi jeg er i mammapermisjon... får vel øke sparingstrekket hans litt kanskje :)

Back
Topp