Dere som har migrene

smash

Forumet er livet
VIP
Hvordan er migrene for dere?

Jeg fikk migrene da jeg var rundt 15 år, og da har migrene for meg, vært at jeg får dødsvondt i hode, tinningene og øynene, og da hjelper det med migrenemedisin, og å legge seg i et mørkt rom å sove.

Mens nå, de siste gangene jeg har hatt det, har jeg begynt å skjelve skikkelig, kaster opp, fryser, også forferdelig vondt i hode, tinningene og øynene.
Nesten vondere enn å føde jo....!!
Skjønner ikke hvorfor jeg plutselig har blitt sååå dårlig av migrene...

Jeg har ikke migrene, men mannen har.
For han har det vært omvendt. I begynnelsen ble han skikkelig, ja skikkelig dårlig! Skalv og kasta opp, svetta og var helt i ørska! Var slått ut i dagesvis etterpå!

Nå er det blitt mye bedre. Og en del av grunnen er at han har sluttet å ta migrenemedisinen! Nå bare forter han seg å ta to paracet når han merker at han ikke ser så godt lenger (aura), og legger seg på benken. Så dunker det en del i hodet et par-tre timer, men det går mye bedre!:)

Du har ikke skitet medisin da, eller noe? Den mannen hadde funket tydligvis veeldig dårlig for han hvertfall!

Har hatt det siden jeg var 4-5.
Smertene har nok forandret seg litt med årene, de var mye mer intense da jeg gikk på barneskolen enn i ungdomsalder/voksenalder.

De anfallene jeg hadde da unner jeg ikke min verste fiende, i tillegg var jeg for ung til å få migrenemedisin, måtte nøye meg med ibux og paracet.
Jeg fikk vondt i pannen, på den ene siden. En konstant, trykkende smerte. Ikke dunkende eller pulserende. I tillegg ble jeg kvalm og kastet opp hver gang jeg hadde anfall og måtte legge meg ned etterhvert, ble helt invalid. Hvis jeg var ute og fikk anfall så kunne jeg ikke vente med å legge meg til jeg gikk hjem. Så det har hendt at jeg har måttet legge meg nedpå både ute i en veikant og på et offentlig toalett. Den tiden fikk jeg gjerne et par anfall i uka, men de varte bare ut den dagen, fikk som regel anfall på skolen, kom meg hjem og lå på sofaen hele kvelden, og kom meg på skolen igjen dagen etter. Med røde prikker rundt øynene etter all spyinga. Husker de i klassen spurte meg hva det var, og syntes det var så ekkelt...

I voksen alder har smertene lokalisert seg mer bak øyet. Men samme trykkende og konstante smerte. Ikke fullt så intens, og bare litt kvalm, men anfallene har vart noe lengre, gjerne over 3 dager. Får det alltid når jeg har mensen.

LillianneLie skrev:
Jeg har ikke migrene, men mannen har.
For han har det vært omvendt. I begynnelsen ble han skikkelig, ja skikkelig dårlig! Skalv og kasta opp, svetta og var helt i ørska! Var slått ut i dagesvis etterpå!

Nå er det blitt mye bedre. Og en del av grunnen er at han har sluttet å ta migrenemedisinen! Nå bare forter han seg å ta to paracet når han merker at han ikke ser så godt lenger (aura), og legger seg på benken. Så dunker det en del i hodet et par-tre timer, men det går mye bedre!:)

Du har ikke skitet medisin da, eller noe? Den mannen hadde funket tydligvis veeldig dårlig for han hvertfall!

Så heldig han er som har blitt så mye bedre! For migrene er helt grusomt!
Og man blir sliten hele dagen etterpå...
Jeg hadde det på fredag, og var så dårlig at jeg ikke orket å ta legetimen min, eller å kjøre ungene i bhg.
Var tortur å ha ungene hjemme den dagen, for da kunne jeg ikke legge meg slik jeg må, men måtte fly mellom å spy og å ordne med ungene.
Skitet medisin, skjønte ikke helt? Mente du skiftet?
Isåfall, så har jeg ikke skiftet medisin.
Tar kun medisin når anfallene kommer.
Er heldigvis ikke så ofte.
Hadde anfall i går, og da var forrige gang i november.

Dani California skrev:
Smertene har nok forandret seg litt med årene, de var mye mer intense da jeg gikk på barneskolen enn i ungdomsalder/voksenalder.

De anfallene jeg hadde da unner jeg ikke min verste fiende, i tillegg var jeg for ung til å få migrenemedisin, måtte nøye meg med ibux og paracet.
Jeg fikk vondt i pannen, på den ene siden. En konstant, trykkende smerte. Ikke dunkende eller pulserende. I tillegg ble jeg kvalm og kastet opp hver gang jeg hadde anfall og måtte legge meg ned etterhvert, ble helt invalid. Hvis jeg var ute og fikk anfall så kunne jeg ikke vente med å legge meg til jeg gikk hjem. Så det har hendt at jeg har måttet legge meg nedpå både ute i en veikant og på et offentlig toalett. Den tiden fikk jeg gjerne et par anfall i uka, men de varte bare ut den dagen, fikk som regel anfall på skolen, kom meg hjem og lå på sofaen hele kvelden, og kom meg på skolen igjen dagen etter. Med røde prikker rundt øynene etter all spyinga. Husker de i klassen spurte meg hva det var, og syntes det var så ekkelt...

I voksen alder har smertene lokalisert seg mer bak øyet. Men samme trykkende og konstante smerte. Ikke fullt så intens, og bare litt kvalm, men anfallene har vart noe lengre, gjerne over 3 dager. Får det alltid når jeg har mensen.

Åå, så grusomt å få det når man er så ung!!!!!
Paraet og ibux funker jo ingenting når man har migrene!
Kjempebra at du er bedre nå!
Men en gang i mnd er ofte å få migrene!

Skiftet medisin, ja. Hehe:)

Tenkte kanskje du hadde byttet migrenemedisin i det siste, og at den nye da gjorde at du ble så dårlig som du gjorde. Siden den mannen min tok tydligvis hadde en del bivirkninger (kaldsvette, skjelvinger ol.) Tok ei stund før han merket at medisinen rett og slett gjorde anfallene verre. Det er nok mye det at anfallene har blitt naturlig mildere også, men han merket stor forskjell da han sluttet å ta medisinen og bare tok paracet i stedet. Men det er vel forekjellig fra person til person hva som hjelper.

Høres ikke godt ut med migrene, det er hvertfall sikkert:/

LillianneLie skrev:

Tenkte kanskje du hadde byttet migrenemedisin i det siste, og at den nye da gjorde at du ble så dårlig som du gjorde. Siden den mannen min tok tydligvis hadde en del bivirkninger (kaldsvette, skjelvinger ol.) Det er nok mye det at anfallene har blitt naturlig mildere også, men han merket stor forskjell da han sluttet å ta medisinen og bare tok paracet i stedet.

Jeg mener å ha lest at dersom du får migrene, tar paracet/ibux, og det hjelper, så er det ikke migrene...
Kan han ha blirr kvitt migrenen tro, og heller ha kraftig hodepine?

smash skrev:

LillianneLie skrev:

Tenkte kanskje du hadde byttet migrenemedisin i det siste, og at den nye da gjorde at du ble så dårlig som du gjorde. Siden den mannen min tok tydligvis hadde en del bivirkninger (kaldsvette, skjelvinger ol.) Det er nok mye det at anfallene har blitt naturlig mildere også, men han merket stor forskjell da han sluttet å ta medisinen og bare tok paracet i stedet.

Jeg mener å ha lest at dersom du får migrene, tar paracet/ibux, og det hjelper, så er det ikke migrene...

ÅÅ? Hmm... Merkelig.
Kan jo være anfallene bare er blitt såpass svake at han rett og slett ikke trenger smertestillende for det da. For han har alle symptomene enda. Aura først, og så kommer vondten i hodet. Og det er kraftigere enn vanlig hodepine også, for han må legge seg ned helst. Men er helt klart noe heelt annet enn det var de første årene. (han fikk det når han var ca.25).

smash skrev:

Dani California skrev:

Åå, så grusomt å få det når man er så ung!!!!!
Paraet og ibux funker jo ingenting når man har migrene!
Kjempebra at du er bedre nå!
Men en gang i mnd er ofte å få migrene!

Ja det funka ikke i det hele tatt, mulig det var fordi de alltid kom opp igjen og.

Nå funker det faktisk om jeg tar 600 mg ibux og 1 g paracet. Men problemet er at det varer så lenge, og siden det ikke forsvinner helt 100 %, så blir jeg utrolig sliten av det.

Var grusomt å ha det på skolen ja, den gangen tålte jeg utrolig lite, hvis jeg droppa et måltid eller sov et par timer for lite kom det garantert. Også hvis jeg gledet meg veldig til noe. Karneval og sånne ting endte ofte opp med et ubrukt kostyme, og at jeg lå hjemme på sofaen mens festlighetene foregikk :P

Husker jeg nevnte til neurologen min da han spurte om det var noen spesiell mat som fremkalte anfallene, og da jeg sa pannekake lo han godt. Leste en studie for ikke så lenge siden om at raske karbohydrater kan være en årsak til migrene.
Annet som er kjent er jo rødvin, hvitost og sjokolade, men det har aldri jeg reagert på.
En ting jeg alltid fikk migreneanfall av var hvis jeg drakk den grønne Funlight-safta. Den som het sport. Da tok det et par minutter, så fikk jeg det. Rare greier.

smash skrev:

LillianneLie skrev:

Dette tror jeg ikke stemmer.
Jeg tror nok heller at det svært sjelden hjelper med denne typen smertestillende dersom man har sterke smerter.
Har man milde/moderate smerter så tror jeg nok det kan funke greit.

Har forresten kjøpt noe i Sverige, som inneholder acetylsalisylsyre og koffein. Treo heter det, og det har hjulpet. Denne kombinasjonen er ikke lovlig i Norge.

Ibux har forresten også hjulpet meg mange ganger når jeg har hatt auraanfall uten smerter.

Jeg vil anbefale deg å ta det opp meg legen.
Når migrene har forandret seg til å bli SÅ mye verre, kan tyde på at noe er veldig gale.Da min ble verre fryktet legen det verste og sendt meg for å ta MR av hodet.
Heldigvis var det ingenting å finne, men det var godt å få det bekreftet.
Kjnner at migrenen min er blitt verre etter jeg ble gravid.
Men det har jeg forstått er normalt.

Min migrene sitter i tinningene, nakken, kanten bak i hodet og mellom øynene.
Det som hjalp var migrene medisin og rett i seng og sove noen timer.
Nå kan jeg jo ikke ta noe, så må bare legge meg og sove. Hjelper ikke alltid, men blir ofte litt bedre i allefall

Dani California skrev:

smash skrev:

LillianneLie skrev:

Dette tror jeg ikke stemmer.
Jeg tror nok heller at det svært sjelden hjelper med denne typen smertestillende dersom man har sterke smerter.
Har man milde/moderate smerter så tror jeg nok det kan funke greit.

Har forresten kjøpt noe i Sverige, som inneholder acetylsalisylsyre og koffein. Treo heter det, og det har hjulpet. Denne kombinasjonen er ikke lovlig i Norge.

Tror det er ganske individuelt egentlig det der, for mannen har hatt sterke smerter. Mannen brukte som sagt migrenemedisin, og ble skikkelig dårlig av de (har han funnet ut etter han sluttet å ta de). Men ved en anledning har han fått migreneanfall uten å hatt noe medisin/smertestillende å ta. Da fikk han så vondt at han kastet opp, kunne bare ligge...(i bil på ukjent sted, jeg måtte kjøre og det tok litt tid før vi fant et sted de solgte smertestillende, så han fikk ikke døyvet smerten noe). En annen gang han fikk anfall (også i bil, på tur til Stavanger) hadde vi paracet med. Da tok han det og vi stoppet et par timer og han fikk slappe av, og da gikk det myye bedre enn de gangene han har tatt medisin, og vært uten noenting:) 

Håper du kan finne en løsning på det! Høres forferdelig ut å få så sterke reaksjoner på migrenen! Snakke med lege, kanskje og høre hva han/hun har å si?:) Kanskje det finnes noe du kan prøve...

Jmd skrev:
Jeg vil anbefale deg å ta det opp meg legen.
Når migrene har forandret seg til å bli SÅ mye verre, kan tyde på at noe er veldig gale.Da min ble verre fryktet legen det verste og sendt meg for å ta MR av hodet.
Heldigvis var det ingenting å finne, men det var godt å få det bekreftet.
Kjnner at migrenen min er blitt verre etter jeg ble gravid.
Men det har jeg forstått er normalt.

Min migrene sitter i tinningene, nakken, kanten bak i hodet og mellom øynene.
Det som hjalp var migrene medisin og rett i seng og sove noen timer.
Nå kan jeg jo ikke ta noe, så må bare legge meg og sove. Hjelper ikke alltid, men blir ofte litt bedre i allefall

Vææææ, ikke si sånn da :P
Jeg bor nærmest hos legen, siden jeg er kronisk syk.. Så tanken på enda mer mas derfra, er ikke veldig fristende..

Har du stresset mye i det siste, hatt mer å tenke på osv kan migren komme tilbake eller bli værre.

Jeg sleit veldig med kraftig migrene fra 04-06. Maxhalt smeltetablett hjalp, men ikke alltid.
Så kom det igjen nå i januar, men har ikke trengt medesin disse gangene. Må bare holde meg unna kaffe, appelsinjuice og masse ost osv.

Mine anfall har variert og de har også vart i 3 dager i strekk som jeg brakk meg, var kvalm, svett og u name it.

Huff, migrene er helt for j....!

Har hatt det så lenge jeg kan huske. Hadde ille og ofte anfall da jeg var liten, med spying. Ofte kom det om jeg stresset mye, eller var nervøs. Men da gjerne etterpå, når jeg fikk slappet av. Så ble det litt sjeldnere, før jeg ble gravid og nesten ikke fikk det i det hele tatt.

Natta før snuppa ble tatt med hastesnitt hadde jeg et megaanfall, og etter det har anfallene vært varierende.

Eneste som hjelper på meg er å sove på et kaldt og mørkt rom. Er jeg ute å kjører er det nesten så jeg må stoppe og be noen hente meg, for jeg blir så ufattelig søvnig og.

Har tenkt på å dra til legen og få medisin, men har blitt med tanken. Hvilke medisiner finnes, og er det noen som er bedre enn andre? Er det slik at migrenen forsvinner med en gang?
Har ei lita ei som krever mye, så å være alene med henne når jeg har migrene er tortur. .

Gaupa84 skrev:
Huff, migrene er helt for j....!

Har hatt det så lenge jeg kan huske. Hadde ille og ofte anfall da jeg var liten, med spying. Ofte kom det om jeg stresset mye, eller var nervøs. Men da gjerne etterpå, når jeg fikk slappet av. Så ble det litt sjeldnere, før jeg ble gravid og nesten ikke fikk det i det hele tatt.

Natta før snuppa ble tatt med hastesnitt hadde jeg et megaanfall, og etter det har anfallene vært varierende.

Eneste som hjelper på meg er å sove på et kaldt og mørkt rom. Er jeg ute å kjører er det nesten så jeg må stoppe og be noen hente meg, for jeg blir så ufattelig søvnig og.

Har tenkt på å dra til legen og få medisin, men har blitt med tanken. Hvilke medisiner finnes, og er det noen som er bedre enn andre? Er det slik at migrenen forsvinner med en gang?
Har ei lita ei som krever mye, så å være alene med henne når jeg har migrene er tortur. .

Det finnes jo litt forskjellig.
Jeg har prøvd både forebyggende og tabletter for å stoppe anfall.
Forebyggende var blodtrykksmedisiner faktisk, betablokkere.
Så har man jo imigran, den standard migrenemedisinen.
Finnes vel en del annet og.

Back
Topp