Dere som har mer enn 1 barn

Jani

Glad i forumet
Hvordan fortalte dere til de at de skulle bli storebror/storesøster?
Er litt nysjerrig på erfaringer[:D]
Har tenkt å holde det skjult for lillejenta mi en stund til, ihvertfall til uke 12 ellers er jeg redd hun forteller det til alle[&:]
Har i utgangspunktet bare tenkt å involvere henne i så mye som jeg kan, men er som sagt litt nysjerrig på hvordan det har gått hos dere andre? Er redd for at hun skal føle seg utenfor når det omsider kommer en ny baby i huset......

Ja, her var det ikke mange med flere barn......[8|]

Snuppa var så lita da jeg ble gravid igjen, så ho skjønte ikke så mye av det.
Går kjempefint nå da. Skal hele tiden kose på lillebror [:D]

Det er ikke lenge siden vi fortalte det til snuppa vi [8D]. Tenkte at jeg ville vente til etter ordinær UL, slik at jeg var mer sikker på at det går bra. Nå er hun veldig opptatt av babyer, og en av de andre voksne i barnehagen hennes skal også ha baby, og hun er lengre på vei enn jeg er.
Vi fortalte bare at mamma har en baby i magen og at Lilja skal bli storesøster. Hun bryr seg vel i grunnen veldig lite om det ennå, men regner med at når magen blir stooor, så vil hun kanskje skjønne litt mer sammenhengen.

ORIGINAL: *atina*

Det er ikke lenge siden vi fortalte det til snuppa vi [8D]. Tenkte at jeg ville vente til etter ordinær UL, slik at jeg var mer sikker på at det går bra. Nå er hun veldig opptatt av babyer, og en av de andre voksne i barnehagen hennes skal også ha baby, og hun er lengre på vei enn jeg er.
Vi fortalte bare at mamma har en baby i magen og at Lilja skal bli storesøster. Hun bryr seg vel i grunnen veldig lite om det ennå, men regner med at når magen blir stooor, så vil hun kanskje skjønne litt mer sammenhengen.

Går ut ifra at jenta mi heller ikke vil forstå så mye av det i begynnelsen, men som du sier når magen blir stor[;)]
Er redd hun kommer til å bli så vanvittig sjalu når babyen kommer siden hun er vant til absolutt all oppmerksomhet og ha oss helt for seg selv. Er en ordentlig mamma/pappa jente......

jeg ahr jo endel unger kan man si[8D] hehe
neida,men når jeg ble gravid med nr2 så var det naturlig å fortelle den vordende storesøster det fra starten av.
og ho var veldig opptatt av magen min som ble stor og "lillegull" som var OPPI magen.var engang ho lurte på om jeg hadde spist babyen osv.hehe søt atte[:D]
og når lillesøster ble født så var ho veldig opptatt av ho.skulle hjelpe til med ALT,og var igrunnen ikke sjalu i det hele tatt.det eneste var at ho ble mer sutrete da,og hvis jeg tilfeldigvis ammet når ho var til stede så MÅTTE jeg komme for å hjelpe henne med noe....helst skulle hun på do el lign.
er 2 år og 9mnd mellom de eldste mine[:)]

Han her var jo ikke 1 år engang da vi var på vei nr 2, så da var det ikke så mye å forklare, heh! [:)]

ORIGINAL: stoltmortil4

jeg ahr jo endel unger kan man si[8D] hehe
neida,men når jeg ble gravid med nr2 så var det naturlig å fortelle den vordende storesøster det fra starten av.
og ho var veldig opptatt av magen min som ble stor og "lillegull" som var OPPI magen.var engang ho lurte på om jeg hadde spist babyen osv.hehe søt atte[:D]
og når lillesøster ble født så var ho veldig opptatt av ho.skulle hjelpe til med ALT,og var igrunnen ikke sjalu i det hele tatt.det eneste var at ho ble mer sutrete da,og hvis jeg tilfeldigvis ammet når ho var til stede så MÅTTE jeg komme for å hjelpe henne med noe....helst skulle hun på do el lign.
er 2 år og 9mnd mellom de eldste mine[:)]

Blir ganske likt her, 2 år og 10 mnd mellom de to[:)]
Håper det går like bra her[:D]

ORIGINAL: Cathrine_86

Han her var jo ikke 1 år engang da vi var på vei nr 2, så da var det ikke så mye å forklare, heh! [:)]

Sign![:)]

Ja, hva skal jeg si. Da vi skulle ha Emma sa vi det vel til Emil samtidig som til familien. Han var akkurat 3 år da Emma ble født så da var han vel 2 år og 3 måneder når jeg ble gravid. Han viste vel så og si ingen interesse for det med en ny baby[:)] Her gikk det super fint og det var ingen sjalusi før Emma virkelig begynte å bli aktiv og tok mer plass[:)] Da ble det straks verre for storebror[:)] Og nå er jo han 5 år og hun er 2 år og det er en del krangling mellom dem for å si det slik[:)]

Nå er jeg jo 33 uker på vei og vi fortalte det til barna når jeg var 12 uker på vei. Eldstemann bryr seg mer nå, men han er ikke noe sånn super ivrig[:)] Han liker å kjenne når babyen sparker og sånn, men utenom det tar han alt med knusende ro[:)] Men han ønsker seg kun en gutt[:)] Snuppa var ikke så gammel når det ble fortalt, men hun har vært veldig opptatt av babyen[:)] Koser ofte med magen og skal alltid klappe, synge og snakke med babyen. Interessen har dabbet litt av til tider, men det er jo for at ventetiden må være uendelig lang for dem. Hun lurer nok på om den babyen noen gang har tenkt å komme ut av magen[:)] Uansett er jeg forberedt på en del sjalusi mellom Emma og den lille babyen for hun liker å være midtpunkt og ta mye plass og at det kommer en liten baby og tar mye av hennes oppmerksomhet kommer nok ikke til å bli så kult. Men da får vi bare gjøre vårt beste[:)]

Hei!
Elisabeth var 2,5-3 år når ho fikk vite det, og det var nok ca samtidig som alle andre fikk vite det. For ellers hadde ho nok ploppa ut med det...

Men tenkte å sei korleis alle andre fikk vite det: vi kjøpte ei t-skjorte der det stod framme "Eg skal bli" og så stod det "STORESØSTER" bak! ;) Og ikledde ho den når vi reiste på besøk til alle som skulle få vite! ;)

ORIGINAL: *lilletrille *

Hei!
Elisabeth var 2,5-3 år når ho fikk vite det, og det var nok ca samtidig som alle andre fikk vite det. For ellers hadde ho nok ploppa ut med det...

Men tenkte å sei korleis alle andre fikk vite det: vi kjøpte ei t-skjorte der det stod framme "Eg skal bli" og så stod det "STORESØSTER" bak! ;) Og ikledde ho den når vi reiste på besøk til alle som skulle få vite! ;)

Vurderte det samme selv, men har ikke funnet noen genser/t-skjorte som jeg synes har sett greit ut[&:]
Så får se hva det blir til, spørs hvor lenge vi klarer å holde det skjult nå når jeg er på vei til å bli like syk som sist gang[:'(]

Storebror var bare 1,5 da jeg ble gravid så skjønte ikke så mye av det før lillebror faktisk kom til verden[:)]

Eldstemann brydde seg egentlig ikke om at han skulle bli storebror, men han var jo bare litt over 2 år da han ble det.
Det var først når lillebror var født at han brydde seg [:)]

Back
Topp