Dere som har kontroll på symaskinen

Krøsamaia

Gift med forumet
JAG FATTAR INGET 

Såe, ville noen være så snill å forklare meg hvordan man henter opp undertråden?
Jeg leste igjennom instruksjonsboken step-by-step og tenkte; hah, dette var jo enkelt!
.. og der fikk jeg den smelt i flaisen.. jeg får det ikke til
Så vil noen forklare meg på forståelig vis hvordan man henter opp tråden?
Jeg har satt inni spolen og alt, og montert tråden i nålen og via alt det andre ifølge instruksjonsboken men likevel får den liksom ikke fatt i den undertråden..

Hadde gledet meg sånn til å øve meg på å sy litt før jeg får stoffet jeg har bestilt men nå ser det mørkt ut gitt..

Det som feilte MIN singer var at den skru-knapp-greien som er på toppen, på nål-siden (altså på venstresiden, og den ser ut som en halvmåne, du ser bare toppen på den), den skal visst stå på 4, for at det skal kunne hente opp undertråden.
Det visste ikke jeg, men det sa mannen i sy-butikken.

Prøv det da... [8|]
[8D]

(Edit: han hadde visst sagt til mamma at dette var typisk for Singer, at den greien måtte stå på 4..)

jeg kan ikke hjelpe deg desverre for jeg sitter her i akkurat samme situasjon![8D]
Har fått låne symaskina til mamma og henne hadde jo ordna med trådene når jeg fikk låne den, men så ble det tomt for undertråd og nå får jeg ikke i tråden igjen.
Så håper noen har svar for jeg er midt i bilsetepose prosjektet mitt og kommer ikke videre[8D]

På de fleste symaskiner er det utrolig enkelt faktisk.

-Hold tråden som er tredd i nåla med venstre hånd.
-Sving hjulet som beveger nåla på høyre siden av maskinen mot deg et par runder

Da skal undertråden komme opp sammen med tråden i nåla [:)]

Lykke til [:)]

I utgangspunktet skal du kunne hente den opp, ved å snu på hjulet på høyre siden. Når nåla er nedi der undertråden er, drar du i tråden som sitter i nåla. Og da vil du enten få opp undertråden sammen med den andre tråden, eller så "fisker" du den opp med ei saks eller noe.

Jeg har en ganske ny Singer, og dette funker iallefall på min maskin.
Lykke til[:)]

ORIGINAL: Ruby Gloom

Det som feilte MIN singer var at den skru-knapp-greien som er på toppen, på nål-siden (altså på venstresiden, og den ser ut som en halvmåne, du ser bare toppen på den), den skal visst stå på 4, for at det skal kunne hente opp undertråden.
Det visste ikke jeg, men det sa mannen i sy-butikken.

Prøv det da... [8|]
[8D]

(Edit: han hadde visst sagt til mamma at dette var typisk for Singer, at den greien måtte stå på 4..)

Den er på 4.. det som er så kjedelig.. alt er gjort etter instruksjonsboken.. men likevel går det ikke!
Blææh.. sku hatt en mormor i hus nå [:D]

ORIGINAL: lillemille88*

jeg kan ikke hjelpe deg desverre for jeg sitter her i akkurat samme situasjon![8D]
Har fått låne symaskina til mamma og henne hadde jo ordna med trådene når jeg fikk låne den, men så ble det tomt for undertråd og nå får jeg ikke i tråden igjen.
Så håper noen har svar for jeg er midt i bilsetepose prosjektet mitt og kommer ikke videre[8D]

Bra det ikke bare er meg som er helt grønn på detta![8D]
Tenkte å prøve youtube.. se om det er noe der.. man vet jo aldri.. jeg lærte meg å legge av på strikking der [:D]

ORIGINAL: lomittra

På de fleste symaskiner er det utrolig enkelt faktisk.

-Hold tråden som er tredd i nåla med venstre hånd.
-Sving hjulet som beveger nåla på høyre siden av maskinen mot deg et par runder

Da skal undertråden komme opp sammen med tråden i nåla [:)]

Lykke til [:)]

Ja, er det jeg gjør.. men den undertråden blir ikke med opp, om du skjønner..
Har prøvd flere ganger å feste den i spolen som er på undertråden, og mener at det er rett.. men har en crappy tråd da.. kjøpt på nille for 40 år siden.. så den ryker titt og ofte.. elendig kvalitet.. kan det være det som gjør det?

Tviler på om det er tråden som gjør det egentlig... Er du sikker på at du har satt inn spolen riktig vei? På min maskin så stikker tråden ut til venstre på toppen av spolen. Slik at jeg kan dra i den med venstre hånd altså. Elendig forklaring, men håper du skjønte hva jeg mente [8D]

Tviler på om det er tråden som gjør det egentlig... Er du sikker på at du har satt inn spolen riktig vei? På min maskin så stikker tråden ut til venstre på toppen av spolen. Slik at jeg kan dra i den med venstre hånd altså. Elendig forklaring, men håper du skjønte hva jeg mente [8D]

Overhode ikke![8D]
Det var sånn bildeforklaring i instruksjonsboken.. ca. like forståelig som en ikea bruksanvisning..
du har ikke tilfeldigvis bilde av hvordan det skal se ut?

Jeg hadde også problemer med dette, men fikk det til etter MYE omogmen...[:)]
Da var det jo bare å sette igang å sy, tenkte jeg.. Men neida, hver gang jeg setter igang, så floker undertråden seg, med én gang....[:@]
Noen som kan fortelle meg hva jeg gjør galt?
Jeg vil, jeg vil, men får det ikke til...

sjekk stramminga på overtråden og hvilken nål du har til hvilket materiale...

ORIGINAL: Krøsamaia

Overhode ikke![8D]
Det var sånn bildeforklaring i instruksjonsboken.. ca. like forståelig som en ikea bruksanvisning..
du har ikke tilfeldigvis bilde av hvordan det skal se ut?

Har dessverre ikke det! Men prøv å ta ut spolen, snu den og sett den inn igjen. Morsomt med slike bruksanvisninger [&:] Vet noen spoler som det står en bokstav på, da skal bokstaven være mot deg når du ha satt inn spolen. Du kan jo ringe butikken den er kjøpt i og høre om de kan forklare deg hvordan du skal gjøre det om du ikke får det til! Irriterende med slik altså [:@]

Sniker litt fra desember [:)]

Skal ikke være noe problem så lenge spolen sitter riktig vei i spolehuset (sjekk hvilken vei spolen skal gå når du drar i trådenden).
Hold i enden på overtråden (den i nåla) og skru på hjulet så nåla går ned og opp en gang. Hvis du da trekker i enden skal undertråden komme opp, hvis ikke er det noe galt[&:]

Hva som kan være galt er vanskelig å si, men er ofte om du har tredd tråden riktig. Ellers er det utrolig hvor mange problemer man kan å an mye støv i maskinen. Bruk en liten pensel eller noe og børst litt rundt nedi der. Når jeg jobbet med søm var det nødvendig minst en gang i uka, men på maskiner man bare bruker litt innimellom blir dette ofte aldri gjort...

Må si jeg er glad i min halvindustri maskin, der trenger man ikke trekke opp undertråden[8D]

Håper du får det til!

Takker for tips [:)]
Skal forsøke igjen i morgen. Er meget sta, så dette SKAL jeg få til. Jeg gir meg ikke! [:D]

ORIGINAL: KristineS

Sniker litt fra desember [:)]

Skal ikke være noe problem så lenge spolen sitter riktig vei i spolehuset (sjekk hvilken vei spolen skal gå når du drar i trådenden).
Hold i enden på overtråden (den i nåla) og skru på hjulet så nåla går ned og opp en gang. Hvis du da trekker i enden skal undertråden komme opp, hvis ikke er det noe galt[&:]

Hva som kan være galt er vanskelig å si, men er ofte om du har tredd tråden riktig. Ellers er det utrolig hvor mange problemer man kan å an mye støv i maskinen. Bruk en liten pensel eller noe og børst litt rundt nedi der. Når jeg jobbet med søm var det nødvendig minst en gang i uka, men på maskiner man bare bruker litt innimellom blir dette ofte aldri gjort...

Må si jeg er glad i min halvindustri maskin, der trenger man ikke trekke opp undertråden[8D]

Håper du får det til!

Såvidt jeg har forstått så har jeg satt spolen inni riktig altså.. men det som er kluet er at nålen greier ikke å hente opp undertråden [&:] Nå har jeg lest igjennom bruksanvisningen enda en gang, men forsatt går det ikke [>:]
Maskinen er helt ny, nettopp tatt ut av esken, så støv og dritt skal det ikke være inni [:)]
Men jeg merker at når jeg drar i tråden i spolen i undetråden så hakker det litt på en måte.. den roterer ikke skikkelig.. kan det være det?
Som sagt så har jeg en helt elendig tråd.. bare sånn billig greie jeg kjøpte i en krisesituasjon.. den er virkelig elendig og ryker for ingenting.. kan det være den?
Er det eneste logiske jeg kan komme på.. men så kan jeg nada om symaskiner da [8D]

Oh my gaaaad... JEG FIKK DET TIL!!![:D][:D][:D]
Jeg bytta fra rød til hvit tråd [8D] OG istedenfor å ta den innpå den siste løkka på spolen , så tok jeg en short cut, så det ikke hakket når jeg dro i den.. og det funket!!! Så det må jo ha vert rett eller?[8D]
Jaja, shit samma.. maskinen syr, hurra!!

Tuuusen takk for masse gode forklaringer!! Hva skulle jeg gjort uten dere!![:)][:)][:)]

Selvsagt gikk jeg tom for tråd, siden de tråd rullene jeg har er mini-mini-versjon [8D]

Men nå vet jeg hvordan jeg gjør det og kan øve meg til alt det finne stoffet fra stoff og stil kommer [;)]

Wiho.. da kan jeg sove godt uten å gruble på symaskiner![;)]

Jippii!![:D] kos deg![;)]

Å så bra du fikk det til.

Ble skikkelig frustrert på deres vegne når jeg leste meg nedover, så jeg er i glad hvertfall én av dere fikk det til.
For det var den hersens undertråden som ikke ville opp, som også bidro til at symaskinen bare sto der i mange år og knurret til meg hver gang jeg så på den. Så om du får trøbbel med den igjen, så ville jeg ringt opp, eller tatt den med i butikken, for de ER kjempeflinke til å hjelpe i slike sybutikker.

ORIGINAL: Krøsamaia

Oh my gaaaad... JEG FIKK DET TIL!!![:D][:D][:D]
Jeg bytta fra rød til hvit tråd [8D] OG istedenfor å ta den innpå den siste løkka på spolen , så tok jeg en short cut, så det ikke hakket når jeg dro i den.. og det funket!!! Så det må jo ha vert rett eller?[8D]
Jaja, shit samma.. maskinen syr, hurra!!

Tuuusen takk for masse gode forklaringer!! Hva skulle jeg gjort uten dere!![:)][:)][:)]

Selvsagt gikk jeg tom for tråd, siden de tråd rullene jeg har er mini-mini-versjon [8D]

Men nå vet jeg hvordan jeg gjør det og kan øve meg til alt det finne stoffet fra stoff og stil kommer [;)]

Wiho.. da kan jeg sove godt uten å gruble på symaskiner![;)]

Supert

Back
Topp