dere som har katter.. (og kattsand inne)

Blippetiblippblopp

Elsker forumet
.. hvor ofte bytter dere sanda, hvor tykt lag bruker dere, og hvilken sand?

Tok med to kattunger hjem på lørdag, og vil gjerne ha tips om bruk av kattesand.  De er stuerene, men har tisset utenfor kassen idag,så da bytta jeg sanda. Ellers har jeg tatt opp avføring annenhver dag..

synes foressten de besjer MYE til å være så små (9 og 11 uker) Tenker det kan være maten, og at de ikke får tatt til seg all næring og resten går ut? fikk whiskas (for voksne katter)av tidligere katteeier, kan det være derfor? Eller besjer katter mye?

noen tips om mat?

følger med på denne tråden, da vi skal hente kattungen vår til helga:)

Vi kjøper billig kattesand på matvarebutikken, har tre katter hvorav to er innekatter.... så all sand byttes annenhver dag.. graver ut avføring hver dag.
Vi gir kattene mat fra veterinær/dyrebutikk... vi veksler mellom hills og royal kanin.
Hvis vi gir de våtfor så driter de noe enormt... så det unngår vi helst. Gir de heller litt kokt fisk en gang i blant.

Jeg ville gått over.til et tørrfor av høy kvalitet, fra dyrebutikk eller dyrlege først og fremst... så ville jeg kjøpt en kattesand som klumper seg, der du kun fjerner avføring.. det finnes flere av disse på markedet... men da er det viktig å ha et tykt lag i, så det ikke renner gjennom sanden og legger seg under. 5-7cm bør du ha.. fjern avføring daglig, det blir mye når du har to katter, og det er utrolig hva de greier å ha fra seg....

Vi kjøper den billigste kattesanden egentlig. Den ene gjør fra seg på kattedoen, og den andre ute. Og den minste bæsjer sååå vanvittig asså.. hehe... Men vi skifter kattesand kanskje en gang i uken, men fjærner bæsj og andre ting hver da...
Og er veldig lurt å kjøpe skikkelig kattemat. De du får kjøpt i daglivarer inneholder så mye vann. Vi gir Hills til våre...

vi kjøper klumpesand fra dyrebutikken. Da er det bare å spa ut tiss/bæsj etterhvert som de gjør fra seg. Jeg pleier å gjøre det hver kveld når jeg hiver ut bleiebosset. Jeg betaler heller litt mer for skikkelig sand for da slipper man unna lukten.

Når det gjelder maten så tror jeg at jeg ville ha kjøpt noe som er tilpasset kattunger.(helst dyrebutikk)

Du må nesten prøve deg frem å se hvilken kattsand du liker best. Jeg likte best den sanda som er helt hvit som man ikke skifter ut så veldig ofte, man tar bare ut bæsjen hver dag. Da mine 2 katter var innekatter så måtte jeg ha to tissekasser, en til hver. Mange katter foretrekker sin egen.
Katter er dessuten meget renslige dyr så hvis kassen er skitten så er det ikke sikkert de vil bruke den.

Her brukte vi billig sand i starten, det endte med at katta begynte å tisse i senga til jenta vår. Vi gikk over til dyrere sand fra dyrebutikken og det hjalp, ikke lukter det noe av den og den varer mye lenger selv om den er dyrere.

Kattemat, kjøper på dyrebutikken. Katter skal vist ikke ha noe særlig våtfor. Kan få ett par ganger i uka evt.
Dyrlegen sa at tørrfore på butikken var mer som potetgull for katter, mye salt og ikke mye næringsstoffer så hun anbefalte fra dyrebutikk.

Er tørrfor som er til kattunger opp til ca 4 mnd så etter det er det opp til 1 år før en begynner på voksen for.

sverger til EVER CLEAN sand fra dyrebutikker!
Lukter null, tar ut ca annenhver dag. Sanda klumper seg slik at du med sånn sil-spade kan ta ut bare basj og tiss og slipper å skifte ut all sanda å vaske kassen.
Tror neeesten det blir billigere enn sånn billigsand også, for den er såpass drøy.

Personlig hadde jeg ville gitt et kitten-for, feks royal kanin kitten, du kan evnt blande ut litt selv etterhvert når de blir eldre hvis du synes det blir dyrt i lengden.

Min katt spiser bare royal kanin til vanlig og så får han tunfisk eller sånn sheeba når jeg vil sjemme bort[:)]

Her kjøper vi sand fra dyrebutikken. Den varer leeeenge. Heller hele posen i kassen så det blir et tjukt og fint lag. Også får de litt mat fra butikken, litt fra dyrebutikken og litt bikkjemat. De blir så fort matleie, så de må litt å velge i [;)]
Pluss at de får en annen type kattemat av naboen, hva han gir aner jeg ikke!

Må vere få tipse om ein heilt genial oppfinnelse; kattedo med lokk! [:D]

Har noko a la desse, og er berre suuuupersmart. Helde mesteparten av lukta og sanden inne, samtidig som det blir meir skjult. Brukar vanlig kattesand inni (sånn frå matbutikk), funkar fjell. Men så brukar katten det ikkje så voldsomt mykje, går stort sett ute (thank god!)..[8D]

Jeg har testet ut forskjellige typer kattesand. Har brukt forskjellige typer fra dagligvarebutikken. Nå sist kjøpte jeg en dyr type fra dyrebutikken. Og hjelpes for en stor forskjell!! Kan ikke engang sammenlignes med de billigtypene.
Her er det null lukt, i tillegg til at urinen samler seg i klumper, noe som gjør det mye lettere å holde det rent. Da vi brukte billigsand, var det hele tiden en svak urinlukt, selv om kattedoen har lokk og filter og vi gjorde rent hver eneste dag.

Jeg tror det vil lønne seg i lengden å kjøpe sand av god kvalitet, for da slipper du å skifte all sanden så ofte, da den absorberer urin og avføring bedre enn billigmerkene.

For meg er det utrolig viktig å fôre katten med godt fôr fra dyrebutikken. Ingen av dyrene jeg har hatt har noen gang fått dagligvarebutikk-mat.

ORIGINAL: Hulder

Må vere få tipse om ein heilt genial oppfinnelse; kattedo med lokk! [:D]

Har noko a la desse, og er berre suuuupersmart. Helde mesteparten av lukta og sanden inne, samtidig som det blir meir skjult. Brukar vanlig kattesand inni (sånn frå matbutikk), funkar fjell. Men så brukar katten det ikkje så voldsomt mykje, går stort sett ute (thank god!)..[8D]

sånn kjøpte vi også, men katten var livredd og nektet å gå inn der[8D]

Ta bort bæsjen etter hver gang pusen har bæsja! Ikke annenhver dag! Det er altfor sjeldent!
Whiskas er et DRITTFÒR!! Kjøpt royal canin eller et annet bra merke på dyrebutikken!

Gi de kattungefor og ta vekk bæsj hver gang de har gjort fra seg, prøv deg frem md sandtype.

Jo, ser det blir for sjeldent å ta besjen annenhver dag, men å fotfølge kattene hver gang de har vært i kassen er vel ikke nødvendig?

Og For fra dyrebutikken blir det her også, aldri hatt noe annet til dyrene mine jeg heller, nå har jeg fått noen tips om merker iallefall.

Og da skal jeg prøve kattesand ifra dyrebutikken. Den jeg har nå er kjøpt på min lokale prix, og de hadde kun dette merket.. og noe måtte jeg ha, selv om det var helg!

Den kattekassen med dør så kjekk ut.. lurer på om jeg får dem til  bruke den..

vi bruker baresånn billig greier, landlord,coop og sånne ting.er jo bare kattesand,den skal jo drites,pisses og kastes uansett. det lukter ikke drit i den stuen vi har kattedoen i, bytter vel 1 gang i uka,og tar bæsjen me sånn kattebæsjspade fra biltema,nå det begynner å bli litt oppi.

vi har innekatt, og den bæsja masse bløt bæsj i begynnelsen,det var av sånn billig mat i dagligvarebutikk.. etter vi kjøpte hos dyrebutikk merket vi stor forskjell på både bæsj, kattepelsen og katten sjøl..
de sier at den maten du får kjøpt i dagligvaren er som mc donalds mat, mens den fra dyrebutikk er som grønnsaker,fisk og all vitaminer..

Hadde kasta Whiskas posen og dratt til dyrebutikk7dyrlegen og kjøpt ordentlig kattefôr for kattunger[;)]

Lykke til og gratulerer med kattunger[:D]

min katt får hundemat.. hadde sandkasse inne til den med en gang vi fikk han, men den gadd han ikke gå i, ville heller ut. hadde noe tørfor for kattunger, p.g.a tennene, da han var liten, men han ville heller ha hundematen, så nå spiser Roger (pus) og Felia (vofsen) sammen..

ORIGINAL: Blippetiblippblopp

Jo, ser det blir for sjeldent å ta besjen annenhver dag, men å fotfølge kattene hver gang de har vært i kassen er vel ikke nødvendig?

Og For fra dyrebutikken blir det her også, aldri hatt noe annet til dyrene mine jeg heller, nå har jeg fått noen tips om merker iallefall.

Og da skal jeg prøve kattesand ifra dyrebutikken. Den jeg har nå er kjøpt på min lokale prix, og de hadde kun dette merket.. og noe måtte jeg ha, selv om det var helg!

Den kattekassen med dør så kjekk ut.. lurer på om jeg får dem til  bruke den..

Eg berre pjåta katten inni der rett etter at vi hadde fått kassen i hus, utrulig nok så tok den hintet. Og katten min er ikkje den skarpaste kniven i skuffa, for å seie det sånn [8D]

Back
Topp