Dere som har katt...

Hestehov

Glad i forumet
Aprillykke 2016
Hvordan forholder dere dere til den? Jeg har en intens kosete katt, blir snart gal av toxoplasmose angst :s

Hadde inne katt sist eg var gravid. Da tok manne kattesanden ellers koste eg med kattene som normalt :) litt mer obs på hand hygiene. Men det var generelt over viktigere da :) gjekk veldig fint:) er sjelden og bli smitta men såklart viktig og vere obs :)

Jeg renser dessverre kattedoet og :S Men bruker hansker og vansker hendene sikkert 5 ganger etterpå. Vasker hendene nøye før jeg spiser og. Men av og til føler jeg at det er parasitter over alt siden hun har tråkket i doet og går rundt over alt. Har også hatt henne i senga fram til nå, men nå klarer jeg ikke å ha henne der mer, blir så stressa. Har testa meg for toxoplasmose immunitet i dag da.

Sånn rent hypotetisk er det større sjans for å få toxoplasma fra å spise dårlig varmebehandlet kjøtt av svin eller sau, grønnsaker og frukt enn av å kose med katta. Så vask grønnsaker og frukt nøye og spis gjennomvarmet kjøtt. ;)

Det er liten sjanse for å smittes av toxoplasma fra katt, men du behøver ikke klø katta i rompa samtidig som du spiser. :p ;) Kos med katta, dropp å tømme kattedoen og vask hendene før du spiser. :)

Her står det greit om toxoplasma synes jeg:

http://forskning.no/sykdommer-dyres.../2008/11/fakta-om-toksoplasmose-og-toxoplasma

Jeg renser dessverre kattedoet og :S Men bruker hansker og vansker hendene sikkert 5 ganger etterpå. Vasker hendene nøye før jeg spiser og. Men av og til føler jeg at det er parasitter over alt siden hun har tråkket i doet og går rundt over alt. Har også hatt henne i senga fram til nå, men nå klarer jeg ikke å ha henne der mer, blir så stressa. Har testa meg for toxoplasmose immunitet i dag da.
Katter har ofte toxoplasma i ung alder, og etter at de har hatt det er de immun og ikke lengre bærere/smittsomme for aktiv virus som kan overføres til deg. ;)

Sist gang hadde vi katt, da koste jeg med den som vanlig, men vasket hendene mer og ihvertfall før jeg spiste :) brukte engangshansker og spade når jeg skiftet i dokassen.

Om du har hatt katt i nokre år (Om du har vekse opp med katt), har du mest sannsynleg hatt toxoplasma, og er imun,,, Meiner du kan skjekke dette hjå legen ved hjelp av ei blodprøve..

Koser med pusen min som normalt og passer på å vaske hender. Samboeren tar seg av kattedoen. Hvis han ikke er hjemme og jeg må ta kattedoen bruker jeg hansker :)

Jeg lar kattene sove med meg i senga, og når de snur rumpa til så bare dytter jeg de vekk. Jeg har hatt katt i over 10 år og har fortsatt ikke blitt smittet, har testet meg to ganger. Så jeg tenker at når jeg ikke har blitt smittet til nå, ja da skal det mye til :happy: Men er selvsagt nøye med håndhygiene og tømmer ikke kattedoen. Det får mannen gjør :happy:

Katten går på do ute. Ligg på fanget og kosar om kvelden. I første svangerskap testa dei for toxoplasmose, og sa skreiv "tidl. gj. gått inf." på blodtypearket. Legen min sa eg hadde sikkert ete nok sand då eg var liten.

Vaskar uansett hendene før eg lagar eller et mat.

Pus her har katteluke, så kattedoen har vært tom helt siden i sommer når luka ble satt inn, ellers koser jeg med henne som normal :D pus er skikkelig kosete og verdens søteste så klarer ikke la være å behandle henne på samme måte som før <3 Orker ikke gå å være livredd alt, på samme måte som med mat :)

Jeg var visst ikke immun mot toxoplasmose :/ Kjedelig, hadde håpt at jeg var det så jeg kunne slappet litt mer av. Men det tyder vi på at katten min sannsynligvis ikke er smittebærer når jeg ikke har blitt smittet til nå. Og hun er jo bare inne så hun vil jo ikke få smitten nå heller. Men er ikke noe gøy å tømme kattedo akkurat nå uansett da og kjenner jeg blir stresset av sand fra kattedoen på gulvet osv...

Back
Topp