Dere som har katt...

Vi har en utekatt med 2 små kattunger. De går på do ute, så det fikser seg selv nå. Klapper de innimellom men vasker ikke hendene for hver gang. Alle har fått ormekur nylig, så satser på de er friske.
Ormekur har jo null og niks med toxoplasmose å gjøre da.

Men trolig helt trygt å ha katt evt hansker om man må tømme kasse, og vaske fingrene i alle forbindelser ved mat

Har alle tatt test for toxoplasmoseintoleranse forresten? JM sa jeg skulle ta det, og jeg ba om det da jeg jobber med dyr, men når jeg kom til legen (enda det er en stor landbruksbygd) virka det ikke som det var vanlig prosedyre...
Jeg tok ikke. Hun spurte om vi har katt, det har vi ikke, så da krysset hun ikke av for det.

Mange er immune. Det er dog ikke å klappe katten som er greia, vi er vel oftere smittet i sandkassen... Det spres bare via avføringen.

Fant noe på mammanett.no ang katt og toxoplasmose som beroliget meg litt.

Her var det desværre endel som ikke stemmer helt. Den vanligste årsaken til toxoplasmose hos mennesker i Norge er smitte fra ikke-varmebehandlet småfe (spekemat) og dårlig håndhygiene etter kontakt med jord/sand. Det er svært sjelden å bli smittet direkte fra katt. Det er kun katter som har en aktiv infeksjon som skiller ut egg (dvs kattunger), og da kun i 1-3 uker. Eggene skilles ut i avføring og blir ikke smittefarlige før det har gått mellom ett og fem døgn. Ved daglig rengjøring av kattetoalett vil derfor ikke smitte finne sted. Uansett vil normal håndhygiene med såpevask etter tømming av kattekassen hindre smitte. Kos og klapp på en frisk katt overfører ikke smitte. Grunnen til at småfe smittes er riktignok smitte fra katter som bruker beitet som toalett - der får eggene ligge lenge nok til å bli smittsomme. Hilsen veterinær som har hatt katt hele livet og undersøker katter daglig, men som alikevell ikke er smittet ;-)

Jeg spurte legen min om jeg skulle testes for toxoplasmose, men han sa det ikke spilte noen rolle om jeg var immun mot det, siden babyen uansett ikke er det.
Jeg tror nok jeg mest sannsynlig er immun mot det siden jeg har drevet med mye omplassering og temming av villkatter siden jeg var liten.

Fant noe på mammanett.no ang katt og toxoplasmose som beroliget meg litt.

Her var det desværre endel som ikke stemmer helt. Den vanligste årsaken til toxoplasmose hos mennesker i Norge er smitte fra ikke-varmebehandlet småfe (spekemat) og dårlig håndhygiene etter kontakt med jord/sand. Det er svært sjelden å bli smittet direkte fra katt. Det er kun katter som har en aktiv infeksjon som skiller ut egg (dvs kattunger), og da kun i 1-3 uker. Eggene skilles ut i avføring og blir ikke smittefarlige før det har gått mellom ett og fem døgn. Ved daglig rengjøring av kattetoalett vil derfor ikke smitte finne sted. Uansett vil normal håndhygiene med såpevask etter tømming av kattekassen hindre smitte. Kos og klapp på en frisk katt overfører ikke smitte. Grunnen til at småfe smittes er riktignok smitte fra katter som bruker beitet som toalett - der får eggene ligge lenge nok til å bli smittsomme. Hilsen veterinær som har hatt katt hele livet og undersøker katter daglig, men som alikevell ikke er smittet ;-)

Akkurat dette er det mange leger og jordmødre som skulle lest ;) de blir jo omtrent hysteriske om man har katt.. Jeg er overhodet ikke bekymret for å bli smittet av våre to godt vokse hannkatter. Ble testet av legen tidlig i svangerskapet og jeg har ikke blitt smittet av toxoplasmose, selv om vi har hatt flere katter og jeg har vært med i sauefjøset og tatt imot lam siden jeg var 10 år (også sauer som har kastet pga toxoplasmose).

Akkurat dette er det mange leger og jordmødre som skulle lest ;) de blir jo omtrent hysteriske om man har katt.. Jeg er overhodet ikke bekymret for å bli smittet av våre to godt vokse hannkatter. Ble testet av legen tidlig i svangerskapet og jeg har ikke blitt smittet av toxoplasmose, selv om vi har hatt flere katter og jeg har vært med i sauefjøset og tatt imot lam siden jeg var 10 år (også sauer som har kastet pga toxoplasmose).
Og alle som mener at spekemat sikkert er ok burde også lese det...

Ja, har prøvd å snakke med legen om dette. For jeg er en person som liker å vite detaljer på hvordan og hvorfor osv :p mest av nysgjerrighet.
Men jeg tror bare at de fleste leger vet bare generelt hva som er farlig/ufarlig. Ikke alltid hva som er grunnen fysiologisk. Det forstår jeg jo for det er myyye en må vite om alt mulig som allmennlege. Men det var veldig greit å høre en vetrinær sin erfaring. Og jeg tenker at de har nok mer fakta ang dyresmitte. Tenkte faktisk på det for noen mnd siden da jeg var hos vetrinæren med pusen min og jeg så hun var gravid og skulle undersøke og behandle katten min.

Back
Topp