Dere som har katt!!

Rafi

Glad i forumet
Har dere brukt å ha kattene inne på soverommet? Og skal dere nå avvenne katten fra å være der? Vi har to katter, og begge har fått lov å gå inn og ut av vårt soverom bestandig. De har brukt å sove der ofte, og spesielt om natten.
Vi begynte med avvenning før jul, men det sklei ut. Og nå har vi hatt renovasjon av soverommet i over ei  uke så de har ikke kunne vært der inne. Så jeg tenkte at nå har de sikkert glemt at de bruker å være der.....men det første som skjer når jeg har lagt meg er skraping på døra og høy klagelyd. Første katten gir seg etter ei stund, våkner senere av at den andre katten majuer og skraper på døra, og han gir seg ikke med det første. Vi klarte å ikke gi etter, men det var fryktelig vanskelig, og det gjorde vondt langt inn i hjertet.

Noen som har noen gode tips?? [8|]

Er akkurat samme her. Har to katter som går inn og ut av soverommet som de vil. Hun ene pleier å sove der inne.
Ikke tenkt så mye på det enda, får ta det som det kommer. De er ikke noe glad i bråk, så mulig de trekker seg litt unna når han gråter osv uansett.
De er inne katter da, så får nesten bare følge godt med for de kommer jo til å være rundt oss hele tiden.

Nei heldigvis holder de seg som regel unna soverommet.. De har prøvd seg mye, men sambo har fått fnatt hver gang de har kommet i senga, han får ikke sove når de maler, så da har han jagd dem ut. Er glad for det nå da[:)]

Jeg vil kanskje tro at de vil holde mere avstand når det blir mer bråk ja, spørs om de er intr i nattevåking[:D][:D]

Vi hadde katt når tulla ble født, den katten hadde en del frynsete nerver (og vi ble nødt til å avlive henne i sommer pga hun var blitt ganske syk i tillegg..)..
Men tulla sov jo i ammemadrass i sengen vår, og katten la seg ofte i enden av sengen når hu sov.. Hadde en tendens til å rett og slett legge seg ved føttene hennes, aldri ved hodet.

Hun gikk liksom å passet på tulla..

Så etterhvert når tulla ble større og begynte å gå, så var det ikke så kjekt lenger, og så begynte katten å pisse rundt hele huset, og etter 2 kurer på antibiotika, og ingen bedring, og hu lå mye for seg selv - vi så henne nesten aldri, så innså vi at hu rett og slett var blitt syk og avlivet henne.. [:(]

Så i høst fikk vi ny katt, den var SUPER barnevennlig.. den la seg aldri i senga til tulla (nå sov hu jo på eget rom når vi fikk den), men likte godt å ligge oppå en sakkopuff [:D] inne på rommet hennes.. så han passet også på tulla vår.. [;)]

Men selvfølgelig skulle vi ha uflax, ei venninne skulle passe på den ei uke, og dagen før vi kom hjem forsvant den [&o] Siden ikke sett...

Så nå tror jeg vi avventer med katt til sommeren kommer.. [>:] Tror noen har stjålet den siste katten rett og slett, for den var så UTROLIG vennlig og selskapssyk.. Og utrolig hærlig med barn.. tålte ganske mye..

Begge kattene er ute katter, den ene mer ute enn den andre. Og den ene katten har hatt både orm og fuglelopper da han om sommeren er ute på jakt hele tiden. Han er så vidt inne å sover, før han drar ut igjen. Og jeg tenker hvis han da drar med seg dette inn på soverommet, så er jo det ekkelt. Kanskje hopper de opp i sengen til babyen, skitne labber, masse hår ikke minst [;)]
Det ser jo ikke ut som at de har lidd noen nød i natt da....de er begge kosne og lekne akkurat som før. Og har mange andre plasser de kan sove.
Får vel bare ta en natt av gangen, og så håpe at de skyr unna selv når babyen kommer pga babygråt o.l. Kattene har jo vært mine babyer, så de er jo vant til å bli dulla med dagen lang. Håper bare ikke de blir sjalu....

ORIGINAL: Rafi

Begge kattene er ute katter, den ene mer ute enn den andre. Og den ene katten har hatt både orm og fuglelopper da han om sommeren er ute på jakt hele tiden. Han er så vidt inne å sover, før han drar ut igjen. Og jeg tenker hvis han da drar med seg dette inn på soverommet, så er jo det ekkelt. Kanskje hopper de opp i sengen til babyen, skitne labber, masse hår ikke minst [;)]
Det ser jo ikke ut som at de har lidd noen nød i natt da....de er begge kosne og lekne akkurat som før. Og har mange andre plasser de kan sove.
Får vel bare ta en natt av gangen, og så håpe at de skyr unna selv når babyen kommer pga babygråt o.l. Kattene har jo vært mine babyer, så de er jo vant til å bli dulla med dagen lang. Håper bare ikke de blir sjalu....

Katter kan bli ekstremt sjalu! Jeg tror begge kattene våre egentlig var litt sjalu.. (Den første var sjalu før hu ble veldig syk da..) Når tulla var lagt, så var de veldig på å skulle komme opp og ha kos.

og katta til mamma er helt ekstrem.. han blir HELT vanvittig kosete hver gang vi er der.. forlanger nesten at modern skal sitte pal om kveldene og ikke gjøre annet enn å klappe ham, for DA skal han ha oppmeerksomhet..

Katta her er bare inne på dagen. Vil ikke ha han inne om natta. Så på dagen ligger han stort sett i senga te eldste jenta.

Er veldig spent på hvordan det kommer til å gå....da vi fikk den yngste katten vår, så mala ikke den eldste katten til meg på flere måneder. Det var helt merkelig. Jeg kosa masse med han, men kom ikke en eneste male lyd. Nå to år etter har han tilgitt meg [;)] men han er fremdeles mer glad i samboeren min....
Får bare prøve å kose så mye som vanlig med de, etter at babyen har kommet...

Vi har oxo to katte. Begge ligg på gangen om natta, men den eine har hatt tendensa te å skrape så intenst på døra om natta før han vil inn te oss eller ut. Ho andre har ikke brukt å gjort det, men så har jo ho oxo lært sæ detta så ho veit korsen ho ska få reaksjon fra oss å d e jo festlig... Så vi har sotte opp ei eska som ei slaks grinn framfor soveromsdøra og han slutta så og si, men ho andre turbo høna jer sæ ikke akkurat, men som regel så hold ho på å skarape å håppe når vi søv lenge da[:'(] Me andre ord ho e selskapssyk før ho trør oss jo ned når vi går ned på bade da... Å probleme me ho turbo høna e at vi ikke kan sleppe ho ut om natta eller vest vi vil sove lenge vest ho begynne før da går det ca 10min (ho like egentlig ikke være ute så lenge) så har ho klartra opp på altanen te naboen så over te karporttake vårres før så å gå på garasjetake vårres å sætte sæ rett utfor soveromsvindue å ræmje si nød... Så d ska jo bi spennanes å se korsen dette går når mini kommer te verden[:)]

ORIGINAL: Rafi

Har dere brukt å ha kattene inne på soverommet? Og skal dere nå avvenne katten fra å være der? Vi har to katter, og begge har fått lov å gå inn og ut av vårt soverom bestandig. De har brukt å sove der ofte, og spesielt om natten.
Vi begynte med avvenning før jul, men det sklei ut. Og nå har vi hatt renovasjon av soverommet i over ei  uke så de har ikke kunne vært der inne. Så jeg tenkte at nå har de sikkert glemt at de bruker å være der.....men det første som skjer når jeg har lagt meg er skraping på døra og høy klagelyd. Første katten gir seg etter ei stund, våkner senere av at den andre katten majuer og skraper på døra, og han gir seg ikke med det første. Vi klarte å ikke gi etter, men det var fryktelig vanskelig, og det gjorde vondt langt inn i hjertet.

Noen som har noen gode tips?? [8|]

her har vi to katter de var nøyaktig sånn de også fikk annbefalt fermoner der de ikke fikk være. men ble til at jeg ikke gadd å gå til innkjøp av det systemet, men lagde et annet system der kattene heller fikk mat rett før vi lå oss, og i starten fikk de også godbiter (tørketfisk) på morgenen og fortalte de at de var flink å ikke vekke verken mor eller far om natten. de gjør fremdeles litt ugang då, men har heller latt det gå oss "husforbi" så lenge de ikke står uten for å mjauer og klorer opp døren så er vi fornøyde.
har også lagd det litt koselig for de med de teppene de har fått ligge på på soverommet vårt ute i gangen og lagd et "rede" til de der ute.
et tips hold ut denne tiden hvor de vil ha oppmerksomheten på nattes tid så går det over og du vil få to stk katter som er ganske så oppmerksomhetsyk på dagtid hvor du har sjanse til å kose EKSTRA med de[;)]

Har også innekatt, og hun har alltid fått ligget i senga. Men vi avvennet hun med det allerede da eg var 3 måneder på vei. Tok 2 veker med skraping og grining på døra, men hun har nå fått sin "egen seng" i gangen utenfor soverommet vårt. Og der ligger hun fra vi går og legger oss til vi står opp:) Uten unntak! Så selv om vi har døra til soverommet åpent, så foretrekker hun å heller gå å legge seg på sin "egen" plass. Så kansje det er det som skal til, en egen soveplass, der hun likevell kan "passe" på deg:)

Er også litt beskymret for missunnelse når lille jenta kommer til verden. Katten min er vant til å bli busset på å dullet med hele dagen. Blir rart å se hva som skjer når noen andre tar hennes plass:p

ORIGINAL: ~Prinsesse i magen~

Har også innekatt, og hun har alltid fått ligget i senga. Men vi avvennet hun med det allerede da eg var 3 måneder på vei. Tok 2 veker med skraping og grining på døra, men hun har nå fått sin "egen seng" i gangen utenfor soverommet vårt. Og der ligger hun fra vi går og legger oss til vi står opp:) Uten unntak! Så selv om vi har døra til soverommet åpent, så foretrekker hun å heller gå å legge seg på sin "egen" plass. Så kansje det er det som skal til, en egen soveplass, der hun likevell kan "passe" på deg:)

Er også litt beskymret for missunnelse når lille jenta kommer til verden. Katten min er vant til å bli busset på å dullet med hele dagen. Blir rart å se hva som skjer når noen andre tar hennes plass:p

ikke la lille prinsessa di ta kattens "plass" la katten få sin dose dulling i løpet av dagen.
har snakket med dyrebeskyttelsen sine dyrleger om akuratt dette fordi jeg er redd for at kattene våre skal bli sjalu selv.
og fikk som greit svar at kattene har stor respekt for mor, så lenge mor oppfører seg normalt rundt de gir de den kosen de fortjener og den de er vant med og de vil innrette seg fort denne nye som er kommet. du skal ikke avvise katten selv om det er et nytt familie medlem i hus.

vi har to katter som vi begynte å avenne med å være inne på soverommet i sommer, hadde tenkt til det når jeg ble gravid, men avgjørelsen ble plutselig satt i aksjon da det var ekstremt mye mus i sommer og kattene absolutt skulle inn å vise de fram[&:]
men tenkte å kjøpe et type katte møbel sak, som de kan få som er SIN plass, for pga omgjøringer i huset til lillegutt skal komme, har de egentlig msitet alle gode sove plassene sine[:o]

syns litt synd på dem, de er jo lille gullene mine de å[:)]
håper det går greit når vi får en baby i hus, de skal få hilse og bli kjent med babyen, men kommer til å være litt på vakt så de får ikke være i seng eller vogn. de har en tendens til å ville sove oppå hodene våres når vi ligger på sofaen......

Vi har to kattepuser. Silver er 2 år, og Sookie er 1 år.
Begge fikk vi etter Matheo ble født, så de har aldri fått være på soverommet.
De vet godt at det er forbudt, men det hender de sniker seg inn dersom vinduet eller døra er åpen. Derfor må vi hele tiden være på vakt, døra til soverommet må alltid være lukket og vinduet er aldri åpent dersom kattene er ute, og Matheo ligger å sover.

Vanskelig situasjon for deg siden kattene er vant til å være der inne. Har ikke noen tips å komme med desverre. Prøv å google, evt. snakk med dyrebutikken om det finnes en spray eller lignende somdu kan spraye utenfor soveromsdøra.

Dere må nok bare vere knallharde, selv om det er hjerteskjerende! Katter har heldigvis ikke samme følelsene som oss, så det høres nok verre ut en det er for de :) De finner seg nok godt til rette en annen plass i huset :)

Vi opplevde aldri sjalusi fra kattene faktisk.. Har et herlig bilde fra Emil var liten skal se om jeg finner det igjen[:D]

Katten til søsteren min ble ekstremt sjalu når de fikk baby i hus. Begyndte å gjøre fra seg inne, spesielt i sofaen. Det endte tilslutt med at de avlivet henne.

Aldri hatt noe problemer med kattene..
Alltid dobbeltsjekket at de ikke har vært inne på rommene når barna legger seg.
Når barna har vært baby har jeg hatt et sånn enkelt gammelt laken som jeg har lagt over senga når barnet ikke har vært der, sånn at jeg slipper kattehår på sengetøyet om de mot formodning skulle legge seg oppi der, men det har heller aldri vært noe problem-. [:)]

Ja vi må nok bare være sterke og lukke ørene når de skraper på natta. Han minste katten har brukt å ligge ved siden av hodet mitt, og vi har omtrent delt hodepute [;)] han er veldig kosete og stikker hele fjeset ned i halsgropen min. Men det har jo også mange andre favorittplasser de sover. De vil jo inn dit på dagtid også....og de har begge hatt sin runde nå med skraping på døra.
De er jo veldig sosiale, så det er nok det at de vil være der vi er hele tiden også [:)]

Jeg kaster ut katten om natta jeg[8D] hun ligger og sløver i sofaen hele dagen, og er ute på eventyr om natta[;)]

Back
Topp