Dere som har jenter på 10 år

Mamma 06&09

Blir kjent med forumet
Har de begynt å komme i puberteten ? lukter de svette, så de har begynt med Deo ? Noen som har begynt med bh/topp?
 
Mi er 10.5 år. Bruker topp under ja. Hu dusjer annenhver dag, og ellers ved behov. Har ikke begynt med deo enda.
Puberteten er starta her ja. Hu har ømme pupper og hår vokser litt her og der. Vi snakker mye om det og hu har en bok. Vi har gått gjennom hvordan bind fungerer, og hu har med seg en diskre liten boks med bind i tilfelle hu får mensen på skolen. Hjemme vet hu hvor de ligger om det behøves. Gjerne litt tidlig å ta den praten, men ser jo at hu utvikler seg fort her.
Bedre å være føre var da tenker jeg.
Vurderer bh, men så lenge toppene fungerer greit for hu, tenker jeg vi klarer oss litt til. Men skal innom en ordentlig bhbutikk for min del, og tenker å høre hva de anbefaler :)

Jeg ordna alt selv i min tid, men så var jeg 15 år når ting endelig skjedde :p
 
Mi er 10.5 år. Bruker topp under ja. Hu dusjer annenhver dag, og ellers ved behov. Har ikke begynt med deo enda.
Puberteten er starta her ja. Hu har ømme pupper og hår vokser litt her og der. Vi snakker mye om det og hu har en bok. Vi har gått gjennom hvordan bind fungerer, og hu har med seg en diskre liten boks med bind i tilfelle hu får mensen på skolen. Hjemme vet hu hvor de ligger om det behøves. Gjerne litt tidlig å ta den praten, men ser jo at hu utvikler seg fort her.
Bedre å være føre var da tenker jeg.
Vurderer bh, men så lenge toppene fungerer greit for hu, tenker jeg vi klarer oss litt til. Men skal innom en ordentlig bhbutikk for min del, og tenker å høre hva de anbefaler :)

Jeg ordna alt selv i min tid, men så var jeg 15 år når ting endelig skjedde :p

Høres lurt ut å ha pratet om, tenk så skummelt om det plutselig kommer uten at man er forberedt? Det skjedde med mamma, hun ble jo livredd!
 
Nå er min datter 9 da, men ho har begynt å få pupper og hår her og der. Dette starta når ho var 8.. Ho bruker topp og har ikke behov for bh enda heldigvis! Lukter svette etter trening, men ikke ellers(har en sønn på 13 og han trenger IKKE å ha trena for at det skal lukte hehe) :) Ho har deodorant, men bruker den ikke...
 
Mi er bare 4 enda, så venter litt

Men jeg kommer til å ta praten med mi. Jeg fikk mensen på skolen, i 7 klasse, og ante ingenting om hva det var eller noe. Ble jo livredd!

Klasseforstanderen min kom og hjalp meg og fortalte hva det var, og fant bind til meg.
 
10??? Wææ, begynner det så tidlig? Hjelp:p har ei som blir ni rett etter nyttår. Hun har ønske om å begynne med topp da, så har sagt hun får begynne da:) ikke att der er behov for det.
 
Nå er min datter 9 da, men ho har begynt å få pupper og hår her og der. Dette starta når ho var 8.. Ho bruker topp og har ikke behov for bh enda heldigvis! Lukter svette etter trening, men ikke ellers(har en sønn på 13 og han trenger IKKE å ha trena for at det skal lukte hehe) :) Ho har deodorant, men bruker den ikke...

Oi , kjente jeg fikk dårlig tid her nå, største her er 8 og syns hu utvikler seg fort. Må kanskje ta praten snart da ja :(
 
9.5 år. Har begynt å lukte litt svette, ellers er det ingenting på gang enda. Bruker ikke deo da lukten ikke er skjemmende på noe vis, hun bare dusjer en gang ekstra i uka. Hun har god oversikt over hva som skal skje med kroppen da, newton har vel stor fortjeneste for det. Men snakker litt om det innimellom. :)
 
Jenta mi er i startfasen ja. Ømme pupper som vokser litt, litt hår her og der, men ingen svettelukt enda. Så deo venter vi med :)
 
Oi , kjente jeg fikk dårlig tid her nå, største her er 8 og syns hu utvikler seg fort. Må kanskje ta praten snart da ja :(
Vi har sett på newton sammen en del ganger der det handler om puberteten så svarer jeg på alle spørsmål ho har:) Ho syns det er flaut da ho er den eneste i klassen så vi har en veldig åpen dialog om det og det hjelper!
 
Mi er bare 8 og vi merker de ekstra hormonene allerede på humøret. Hun vet hva hun kan forvente ang mens og endringer i kroppen, men så langt er det kun humøret vi ser det på.
 
Jeg fikk selv mensen når jeg var 10 og alt som følgte med:eek:
 
Høres lurt ut å ha pratet om, tenk så skummelt om det plutselig kommer uten at man er forberedt? Det skjedde med mamma, hun ble jo livredd!
Ja. Det jeg også tenker. Husker enda min lillesøster når hu fikk den. Hu visste det jo ikke. Og jeg gikk på badet for å sjekke hu, og hu satt der å hylgråt. Så da sa jeg hva som skjedde med hu og det hele ble bedre. Jeg er 6 år eldre enn hu, så jeg hadde jo litt av hvert. Jeg gikk selv i libresseklubben og hadde alt jeg trengte :p

Mi har jeg snakka med, hu er så komfortabel at hu har snakka med pappan sin også. Han kan nada om det da, så har vel mer eller mindre sagt at han er glad for hu vil fortelle han alt, men gjerne mensen kan tas med mamma :p

Newton er sett og pubertetsboka er lest. Dessverre skylder hu faktisk selv på hormoner når hu er sur og vrang :p Hu har jo lest om det haha
 
Høres lurt ut å ha pratet om, tenk så skummelt om det plutselig kommer uten at man er forberedt? Det skjedde med mamma, hun ble jo livredd!
Det var vanlig før at de ikke visste om det.

Nå så lærer de om det i femte klasse (ca 10 år).
 
Det var vanlig før at de ikke visste om det.

Nå så lærer de om det i femte klasse (ca 10 år).

Klarer ikke forstå logikken at ikke mødre delte dette med døtrene sine. :eek:
 
Klarer ikke forstå logikken at ikke mødre delte dette med døtrene sine. :eek:

Er det ikke trist å tenke på? Noe som egentlig skal være den naturligste ting i verden fortalte man ikke sine barn. Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg kan fortsatt føle skam med å kjøpe ob/bind, snakke om mensen og pms. Har egentlig en åpen mor, (fortalte meg alt om dette) men samfunnet er ikke så åpent. Vi har kommet lenger i dag, men fortsatt er det mye tabu rundt kvinner og kvinnens kropp.

Etter å ha lest her hvor tidlig barna begynner, så gruer jeg meg litt til vår tur. Vil ikke at de skal bli så store så fort:)
 
Back
Topp