Dere som har hunder som er flinke på innkalling

smash

Forumet er livet
VIP
Hvordan trente dere hunden deres der?

Laban skal trenes på innkalling, så fort jeg får kjøpt et bånd på mange meter.
Han stikker aldri langt vekk, det tør han ikke, men han kommer sjeldent når jeg roper, så jeg må alltid lure han. Så der må det jobbes..

Hunden min er rå på innkalling. Det er det hun er flinkest på. Innkalling, og det å holde seg i nærheten ;)

Jeg lærte henne det ved å ha henne løs. Når hun så på meg så løp jeg i motsatt retning av henne med armene litt veivende i været og lagde høye morsomme lyder og ropte "ja kom!!" i en veldig "high pitch" tone ;)

Bikkja ble jo helt fra seg av lykke av at JEG kunne være så morsom :D  Når hun var flink og kom helt inntil så fikk hun skikkelig knusekos og godbiter.

Nå er hun 1,5år og det holder at jeg sier "ja kom!" Hun kommer i en vill fart :)

Når du skal lære en hund innkalling så skal du aldri rope på den mens den snuser på noe eller er generelt opptatt. Det er viktig å gi den muligheten til å lykkes, og det er ytterst slitsomt å ha en hund som bare MÅ snuse ferdig før den kommer.

Lærte de at det var myyye morsommere å komme til meg, en å gå på egenhånd andre veien:)

Mye ros og godbiter, lek når de kommer inn osv. Å jeg tok de svært sjelden i bånd når de kom inn,for da forbinder de det jo med å få på bånd,det å komme inn:)

Brukte en god del bytting, å har hunden høy byttedrift, er det jo supert:) F.eks. kong med bånd, en skinnfille,eller hva som nå får hunden din til å bli overlykkelig for å få leke:) 

Jeg bruker kong, å har da to, så kaster ut en, så får hunden løpe å hente, så viser jeg etter litt at jeg har en til, å da kommer jo hunden inn for å få den, som jeg lager fart og moro med.

Grønnkommode skrev:
Hunden min er rå på innkalling. Det er det hun er flinkest på. Innkalling, og det å holde seg i nærheten ;)

Jeg lærte henne det ved å ha henne løs. Når hun så på meg så løp jeg i motsatt retning av henne med armene litt veivende i været og lagde høye morsomme lyder og ropte "ja kom!!" i en veldig "high pitch" tone ;)

Bikkja ble jo helt fra seg av lykke av at JEG kunne være så morsom :D  Når hun var flink og kom helt inntil så fikk hun skikkelig knusekos og godbiter.

Nå er hun 1,5år og det holder at jeg sier "ja kom!" Hun kommer i en vill fart :)

Når du skal lære en hund innkalling så skal du aldri rope på den mens den snuser på noe eller er generelt opptatt. Det er viktig å gi den muligheten til å lykkes, og det er ytterst slitsomt å ha en hund som bare MÅ snuse ferdig før den kommer.

Så flink hund du har!:)
Jeg pleier også å løpe i motsatt retning, det er sånn jeg lurer han.
Eller så gjemmer jeg meg, og da begynner han å leite.
Hvis han ikke gidder det, så får jeg tak i han når han står å driter eller tisser.
Men jeg skal prøve å virke enda mer happy, og ha masse godbiter!
Naboene våre har to tisper (to forskjellige naboer) så han løper som regel bort i hagen til en av de, så jeg vet alltid hvor han er, men slitsomt å måtte løpe rundt, lure bikkja, osv.

nå er mi en ræser på innkalling så lenge jeg roper navnet og MAT.. ja jeg har en golden.... Da kommer hun med en gang uansett hva hun holder på med... hun får da selvfølgelig godbit, men jeg roper bare det hvis jeg mååå for å si det sånn... sånn ellers så er hun ganske flink på innkalling, men ikke heeeelt til å stole på bestandig hehe

Vi har trent på den måten at hun har vært løs så har jeg ropt navnet og "jaaa kom da" med sånn over happy stemme, når hun kommer så har hun fått god bit.... av og til setter jeg henne i bånd mens andre ganger sier jeg værsegod som da betyr at hun kan gå fritt igjen..

Det lurer jeg også på.. 
Nå er ikke min hund av de smarteste, men å komme når jeg roper bør hun kunne klare etterhvert. Stjeler tips i tråden jeg :D

frist han med en leke som du rister i.sår han kommer løpende kaster du den litt bak deg.,og akuratt i det han løper forbi deg sier du KOM.å roooooser masse.eller friste med godbit sette deg ned å si KOM en gang vent til hunden kommer bort før du sier eller gjør noe mere.

Kosinus skrev:
frist han med en leke som du rister i.sår han kommer løpende kaster du den litt bak deg.,og akuratt i det han løper forbi deg sier du KOM.å roooooser masse.eller friste med godbit sette deg ned å si KOM en gang vent til hunden kommer bort før du sier eller gjør noe mere.

Denne likte jeg! Skal absolutt prøves!

FruSkjong skrev:
nå er mi en ræser på innkalling så lenge jeg roper navnet og MAT.. ja jeg har en golden.... Da kommer hun med en gang uansett hva hun holder på med... hun får da selvfølgelig godbit, men jeg roper bare det hvis jeg mååå for å si det sånn... sånn ellers så er hun ganske flink på innkalling, men ikke heeeelt til å stole på bestandig hehe

Vi har trent på den måten at hun har vært løs så har jeg ropt navnet og "jaaa kom da" med sånn over happy stemme, når hun kommer så har hun fått god bit.... av og til setter jeg henne i bånd mens andre ganger sier jeg værsegod som da betyr at hun kan gå fritt igjen..

Hehehhe, Laban er også golden og SÅÅÅ matgris!!!
Pleier også å rope LABAN, MAT, men det hjalp bare da han var veldig liten.
Nå nærmer han seg 2 år, og overser det når jeg roper mat:(

MilliVanilli skrev:
Lærte de at det var myyye morsommere å komme til meg, en å gå på egenhånd andre veien:)

Mye ros og godbiter, lek når de kommer inn osv. Å jeg tok de svært sjelden i bånd når de kom inn,for da forbinder de det jo med å få på bånd,det å komme inn:)

Brukte en god del bytting, å har hunden høy byttedrift, er det jo supert:) F.eks. kong med bånd, en skinnfille,eller hva som nå får hunden din til å bli overlykkelig for å få leke:) 

Jeg bruker kong, å har da to, så kaster ut en, så får hunden løpe å hente, så viser jeg etter litt at jeg har en til, å da kommer jo hunden inn for å få den, som jeg lager fart og moro med.

Hvor får man kjøpt dette?

Vi har en super "på plass" komando, dvs han går fint ved siden av oss.. Funker ikke å rope KOM lenger, men om jeg sier "På plass" kommer han alltid :) går da fint ved siden av oss til vi sier "fri". Før vi trente på plass kom han sånn hips om haps :P og ALDRI om det var andre hunder i nærheten.. Men jeg sier aldri "på plass" før jeg har fått oppmerksomheten hans.. Så roper som regel navnet hans først..

*Annie86* skrev:
Vi har en super "på plass" komando, dvs han går fint ved siden av oss.. Funker ikke å rope KOM lenger, men om jeg sier "På plass" kommer han alltid :) går da fint ved siden av oss til vi sier "fri". Før vi trente på plass kom han sånn hips om haps :P og ALDRI om det var andre hunder i nærheten.. Men jeg sier aldri "på plass" før jeg har fått oppmerksomheten hans.. Så roper som regel navnet hans først..

Kanskje det er lurt å bytte ord...
Bruke på plass istede for kom.
Skal jeg prøve:)

Laban blir ikke distrahert av hunder på tur, men MENNESKER!
Og det er slitsomt, for det er jo mennesker oooooveralt!

Har vel aldri trent noe på det, det har bare blitt sånn.

Har jo alltid ropt inn bikkja fra den var valp, da har vi rosa når de har kommet på innkalling. så har det gått derfra.

Nå har alle hundene vi har hatt oppgjennom tiden hvert hunder som har hvert løs fra de var små og har hvert flinke.

Nå inkaller jeg sjelden hunden for bikkjene kommer etter uansett. så ser jeg andre med hund, så sier jeg bare Her og da kommer de og på plass, så går de pent ved min side.

smash skrev:

MilliVanilli skrev:

Hvor får man kjøpt dette?

Dyrebutikken:) Så kjøpte jeg klatretau på sportsbutikk:) Ka bruke vanlig tau,fra f.eks biltema, men endte opp med klatretau,for de brenner ikke i hendene:) schæferen min hadde gjort "alt i verden" for den kongen, så veldig greit å trene på en sånn ting synes jeg:)

Begynner fra de er tittesmå, roper "kom hit!" i en leken tone når de løper mot meg naturlig som valp og står klar med godbiten. Så blir det helt naturlig uten at det trengs og øves på i det hele tatt. De har som regel innkalling inne fra de er valper her.

Husk å aldri bruk komando-ordet med annet du er 10000%% sikker på at hunden kommer..UNDER INNLÆRING. Hvis ikke risikerer du å utvaske komandoen, å få en hund som f.eks forbinder "kom" med å " nå kan jeg snuse, løpe o.l". Hunder kan ikke norsk, de forbinder ord med attferd, og hva som lønte seg i den forbindelse:-)

Jeg gjorde, som nevnt over her, det fryktelig moro for hunden å komme til meg. Må nok ha sett noe sprø ut når jeg klovna meg til for den lille valpen som ble yr av glede over den gaaale matmoren. Kjefting er fyfy når man skal lære innkalling, hvem vil vel komme til en som ikke er kos å komme til?:-D

Når innkallingen var lært, begynte jeg å terpe på Stopp-komando. Den har vært redningen når det kommer til fristelser som katter o.l. Ikke alltid like lett å kalle inn en som ser en løpende katt som bare ber om å bli jaget....hehe.. Da roper jeg bare kort Stopp, og hunden stopper opp og kikker på meg. Da funker det å kalle inn hvis jeg finner det nødvendig for da har jeg full oppmerksomhet et lite øyeblikk. :-)

ros og kos + godbit. godbiten går gradvis vekk.
begynte med å rope med lys stemme (lekende og rosende), men etterhvert også lystre en streng stemme når hun egentlig ikke ville komme.
ofte hjalp det å si kom og så gå i motsatt retning og ikke bare stå å vente.

her brukte vi også mye lek med ball, kastet på nytt hver gang han kom tilbake med den. og så lekte vi mye gjemsel, der jeg gjemte ballen og hunden lette (gikk etter lukten hvor jeg hadde gått), og så ros når hun kom med den.

Rekekreke skrev:
Begynner fra de er tittesmå, roper "kom hit!" i en leken tone når de løper mot meg naturlig som valp og står klar med godbiten. Så blir det helt naturlig uten at det trengs og øves på i det hele tatt. De har som regel innkalling inne fra de er valper her.

Har ikke nytta å trene Laban da han var liten, han var jo helt ubrukelig å ha med å gjøre...
Men det viser seg nå at det var pga kreften som har plaget han,og gjort han helt skroll...
Men nå som han er frisk, er det så gøy å trene han, og han har blitt så flink!
Nå er det innkalling og det å få han til å slutte å stjele mat som mangler!

Katala skrev:
Jeg gjorde, som nevnt over her, det fryktelig moro for hunden å komme til meg. Må nok ha sett noe sprø ut når jeg klovna meg til for den lille valpen som ble yr av glede over den gaaale matmoren. Kjefting er fyfy når man skal lære innkalling, hvem vil vel komme til en som ikke er kos å komme til?:-D

Når innkallingen var lært, begynte jeg å terpe på Stopp-komando. Den har vært redningen når det kommer til fristelser som katter o.l. Ikke alltid like lett å kalle inn en som ser en løpende katt som bare ber om å bli jaget....hehe.. Da roper jeg bare kort Stopp, og hunden stopper opp og kikker på meg. Da funker det å kalle inn hvis jeg finner det nødvendig for da har jeg full oppmerksomhet et lite øyeblikk. :-)

Tenkte å få inn STOPP, når hanblir flink på innkalling.
Men kanskje det er lurt å lære begge ting samtidig, siden det hører ganske mye sammen...

Back
Topp