Dere som har hund...

dun-dun

Betatt av forumet
Har dere erfaringer eller råd om hvordan vi skal introdusere hund og baby for hverandre på en smidig måte?

Vi har en hannhund på drøyt 1,5 år, blandingrase, men har mest av bearded collie i seg. Altså en større middels stor hund, svært tålmodig og godt lynne, men fortsatt ung og leken. Har aldri vært agressiv, men kan bli voldsom når han er ivrig.

Vil gjerne at han ikke skal bli sjalu og at han skal gidta babyen, samtidig som han må forstå at han fortsatt er nederst på rangstigen i familien.

Lurer litt på både første møtetog i begynnelsen, og hva vi bør gjøre i det daglige for å sikte dette etterhvert...

:anyone

Ta med et teppe eller klesplagg fra sykehuset som hunden får lukte på.
Hunden vår var ikke interessert i det så da vi kom hjem med junior satte vi bilstolen på gulvet og hun fikk hilse på. Hun var veldig forsiktig og fikk lukte men passet veldig på at hun ikke skulle slikke. Etter det var isen knust og junior en del av familien :)

Best at hunden får hilse på med en gang dere kommer inn døra.

Vi satte oss bare ned på gulvet med jentungen fortsatt i bilstolen når vi kom hjem sist gang og lot han komme å hilse på, men han snuste så vidt på henne og brydde seg ikke stort:p gjør nok det samme denne gangen:) bare pass på å gi like mye oppmerksomhet og kos etter at bebisen har kommet:)

Vi har en border collie som blir 2år i april. Han er fortsatt leken, men veldig rolig og snill. Han har hilst på babyer før. Da har han bare luktet på de. På en måte har han jo blitt kjent med babyen på innsida av magen med tanke på hjerteslag osv. Men vi blir nok å la han hilse på med det samme vi kommer hjem mens babyen enda sitter i bilstolen. Ser for meg at det blir fulltidsjobb for han å passe på babyen. Ser for meg at han holder øynene åpne hele tiden, ligger vedsiden av og følger ungen uansett hvor den er. Er en sånn type hund det er :p

Vi har en border collie som blir 2år i april. Han er fortsatt leken, men veldig rolig og snill. Han har hilst på babyer før. Da har han bare luktet på de. På en måte har han jo blitt kjent med babyen på innsida av magen med tanke på hjerteslag osv. Men vi blir nok å la han hilse på med det samme vi kommer hjem mens babyen enda sitter i bilstolen. Ser for meg at det blir fulltidsjobb for han å passe på babyen. Ser for meg at han holder øynene åpne hele tiden, ligger vedsiden av og følger ungen uansett hvor den er. Er en sånn type hund det er :p
Her ble det den store kjærligheten og hun passet både lekegrinda og vogna :D

Takk, takk. Legger merke til at dere har hunden hjemme når dere kommer hjem fra sykehuset. Vi må jo ha noen til å passe ham, og da har jeg tenkt at vi kommer hjem først. Er det en dårlig idé? Bør hunden være hjemme når babyen kommer hjem?

Takk, takk. Legger merke til at dere har hunden hjemme når dere kommer hjem fra sykehuset. Vi må jo ha noen til å passe ham, og da har jeg tenkt at vi kommer hjem først. Er det en dårlig idé? Bør hunden være hjemme når babyen kommer hjem?
Godt spørsmål! Det har jeg ikke tenkt over.
Her ble det slik fordi vi var på sykeshuset i ei uke og far var ikke med hele den uka. Så han hentet oss og hunden hadde da vært hjemme i noen dager.
Magefølelsen min hadde nok sagt at det er bedre om man kommer hjem og hunden er hjemme, men vet ikke om et må være slik. Kanskje noen andre so har erfaring med at hunden kommer hjem når babyen allerede er hjemme :)

Har ikke gjort det før, men vi skal ha hunden hjemme når vi kommer hjem :) føler at hun må få første møtet og kanskje roa seg litt hjemme først :) mamma skulle ta hu med til oss før vi kom hjem for hu skulle hit å støvsuge osv før vi kom uansett :)

Er nok bare jeg som blir på sykehuset. Vi bor 5min unna, så pappaen blir hjemme med storebror, hunden og katta. Og så er jo hunden hjemme når pappa og storebror henter meg og babyen på sykehuset.
Men hadde vi ikke kunne gjort det sånn, og noen måtte passet hunden, så tror jeg ikke at det hadde blitt så stor forskjell på om vi eller hunden kom hjem først. Men det er vår hund og slik som vi kjenner lynnet hans. Så det må jo dere se an på deres hund.

Vi er så heldige at min mor og far kommer å passer på hunden vår når vi reiser til sykehuset. Vil at hun skal være hjemme når lillegutt kommer hjem igjen :happy: Krysser alt for at det skal gå bra, hunden er en del av familien, uansett hva :Heartpink

Her har hunden fått hilse på med en gang. Han har ikke vært så interessert. Er ikke sjalu av seg. Så har ikke vært noe problem.

Vi satte bilstolen med frøkna i rett på stuegulvet og lot hunden snuse :) hun ble nedslikket og de var bestevenner fra dag en :D han var over alt dær hun var, lå på babygymmen sammen, i sofaen sammen og han fulgte etter henne over alt når hun ble mobil :)

Vi har border collie, han er jo bestevenn med storebror,og godtok han med en gang så jeg har egentlig ikke tenkt så mye på at det skal bli noe problem. Men nå var han jo nesten 6 år yngre sist det var baby i hus her, så en skal aldri si aldri. Men satser på at det skal gå bra :)

Back
Topp