Dere som har hengerlappen

Snoflak

Elsker forumet
Hvor mange kjøretimer måtte dere ha ? [:)]

hengerlapp??? man får da kjør me henger når man har vanlig førerkort?? [8|]

Hengerlappen?

Du kan kjøre med henger på vanlig bil uten å ta eget kurs eller noe for det..bare du ikke overstiger vektgrensa på bilen osv[8D]

Med hengerlappen mener jeg klasse BE :) Altså bil med hestehenger f.eks :)

ORIGINAL: Snoflak

Hvor mye veier de da?

Man kan jo kjøre vanlig personbil med f.eks camping vogn på 1000-1500 kilo, bare det ikke går over bilens grense da[:)]

Folk kjører jo hestehenger på vanlige personbiler som jeg har sett og da skal man ikke trenge noe mer en du har til bil[:)]

ORIGINAL: Rebecca85

Hvor mye veier de da?

Man kan jo kjøre vanlig personbil med f.eks camping vogn på 1000-1500 kilo, bare det ikke går over bilens grense da[:)]

Folk kjører jo hestehenger på vanlige personbiler som jeg har sett og da skal man ikke trenge noe mer en du har til bil[:)]

Nei, man må ha hengerlappen for å dra så tung last. Og spesielt når man har levende dyr ombord. Dessuten veie normalt en hestehenger mellom 800-1100 kg, og hesten veier 500 kg.. Og om man skal laste to hester blir det det dobbelte heh :) Men der er nokk temmelig mange som kjører rundt i god tro om at B lappen er det eneste dem trenger :)

"Klasse BE (personbil med tilhenger) Denne klassen gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg som man ikke kan trekke med ren klasse B.   "

Jeg har ikke tatt,men gubben har.
Han hadde 1 kjøretime,også en oppvarmings time rett før oppkjøring [:D]

ORIGINAL: Rebecca85

Hvor mye veier de da?

Nei, man må ha hengerlappen for å dra så tung last. Og spesielt når man har levende dyr ombord. Dessuten veie normalt en hestehenger mellom 800-1100 kg, og hesten veier 500 kg.. Og om man skal laste to hester blir det det dobbelte heh :) Men der er nokk temmelig mange som kjører rundt i god tro om at B lappen er det eneste dem trenger :)

"Klasse BE (personbil med tilhenger) Denne klassen gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg som man ikke kan trekke med ren klasse B.   "
Jupps,fins de som har gått på en smell når de har blitt stoppet med tyngre last,og henger enn de har lov til,hehe.

Har tenkt tanken selv på å få BE.... Kjører altfor mye med stor henger på bare B i førerkortet.......

Tror ikke det er mer enn en kjøretime, så "oppkjøringa"..... Og da bruker de å kjøre en runde gjennom sentrum og så rygging med henger! [;)]

Mannen min tok i høst, det var ikke mange timene 2-5 eller noe

hehe... mange som har gått i den fella at de tror de kan kjøre med henger ja...

hvis hengeren har lov til å ha mer enn 750 kg kan man ikke engang kjøre den tom[8D] (eller noe sånt, ikke helt god på hvor grensene går).. men vet sambo kan kjøre hengeren til faren sin men ikke onkelen sin som er bittelitt større[:)]

en kompis av meg har lappen på lastebil og henger... han ble faktisk stoppet med bil og biltralle og måtte sette igjen biltralla fordi han ikke hadde hengerlappen til vanlig bil... hjalp ikke at han hadde til lastebil[8D]

Edit: Ble litt off topic, men du får ta det som en dytt[;)]

Back
Topp